Försöker samla på mig lite info så jag vet vad jag har att utgå ifrån när jag ringer elektrikern, tacksam för hjälp med följande. Vår befintliga inbyggnadsugn behöver bytas ut. Har insett efter en vända till Elgiganten att den dessutom är på 400V. Så jag behöver också byta uttag till 230V i samma seans. Den nuvarande ugnens bakre profil är så här
vilket gör att man monterat 400V uttagen så här:
Dessa uttag bygger ut ca 45mm från väggen med kontakten i. Den blivande ugnen har en rakare profil i baken som gör att den inte skulle få plats såsom eluttagen är monterade idag. Följande problem
1. Uttaget till ugnen måste bytas till 230V - det är väl en enkel åtgärd för en vanlig elektriker? MEN den får inte sticka ut mer än max 25mm från väggen när kontakten är i. Går det ens?
2. Det andra uttaget är också 400V och går till induktionshällen som ännu fungerar MEN den behöver ju också flyttas på/eller fällas in för att ugnen ska få plats, men vad finns det för lösningar till att skapa mer plats här?
Befintliga 400V uttag bygger ut ca 45mm från väggen med kontakten i och jag behöver få en lösning som bygger ut max 25mm från väggen med kontakten i för den nya ugnen, och då ska den ena kontakten vara 230V och den andra fortsätta vara 400V men alltså bygga ut lägre än nu.
När jag mäter i hemmet bygger mina vanliga 230V uttag med kontakten i ca 35mm från väggen så det kanske inte ens går. Eller?? Jag vill helst inte ha helt fast installation mot väggen, jag vill kunna dra ut ugn och spis själv om det skulle behövas. Alla förslag tas tacksamt emot.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
vilket gör att man monterat 400V uttagen så här:
Logga in
Skapa konto
Dessa uttag bygger ut ca 45mm från väggen med kontakten i. Den blivande ugnen har en rakare profil i baken som gör att den inte skulle få plats såsom eluttagen är monterade idag. Följande problem
1. Uttaget till ugnen måste bytas till 230V - det är väl en enkel åtgärd för en vanlig elektriker? MEN den får inte sticka ut mer än max 25mm från väggen när kontakten är i. Går det ens?
2. Det andra uttaget är också 400V och går till induktionshällen som ännu fungerar MEN den behöver ju också flyttas på/eller fällas in för att ugnen ska få plats, men vad finns det för lösningar till att skapa mer plats här?
Befintliga 400V uttag bygger ut ca 45mm från väggen med kontakten i och jag behöver få en lösning som bygger ut max 25mm från väggen med kontakten i för den nya ugnen, och då ska den ena kontakten vara 230V och den andra fortsätta vara 400V men alltså bygga ut lägre än nu.
När jag mäter i hemmet bygger mina vanliga 230V uttag med kontakten i ca 35mm från väggen så det kanske inte ens går. Eller?? Jag vill helst inte ha helt fast installation mot väggen, jag vill kunna dra ut ugn och spis själv om det skulle behövas. Alla förslag tas tacksamt emot.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 838 inlägg
Perilexuttaget till ugnen behöver inte bytas, elektriskt sett. Det kan med fördel användas även till nya ugnen. Man får koppla stickproppen så att man tar ut 230 V från lämplig fas.
Det är allmänt känt att det kan vara trångt bakom en inbyggnadsugn så det är ju synd att uttagen placerades där från början. Men med motorsåg går det alltid att hitta en lösning...t.ex att flytta den till skåpet bredvid om det får plats bakom en låda, eller möjligen längst upp precis under hällen.
Man kan börja med att titta i dosorna från vilket håll matningsledningen kommer, och på möjligheten att fiska fram en slang till höger eller vänster utan att behöva såga upp för mycket av väggen.
Det är allmänt känt att det kan vara trångt bakom en inbyggnadsugn så det är ju synd att uttagen placerades där från början. Men med motorsåg går det alltid att hitta en lösning...t.ex att flytta den till skåpet bredvid om det får plats bakom en låda, eller möjligen längst upp precis under hällen.
Man kan börja med att titta i dosorna från vilket håll matningsledningen kommer, och på möjligheten att fiska fram en slang till höger eller vänster utan att behöva såga upp för mycket av väggen.
Tack för tipset om att uttaget inte behöver bytas, det var nytt för mig
Hur mycket skulle en utanpåliggande förlängning från befintliga uttag bygga ut från väggen? Då skulle man kunna dra den till skåpen intill eller ännu bättre till utrymmet under diskhon, den är någon meter bort?
Det är bara djupet som är problemet, inte höjden. Och nej ugnen är inte inköpt. Men den ugnen jag hittat är riktigt bra, därav frågan och allt.
Det är bara djupet som är problemet, inte höjden. Och nej ugnen är inte inköpt. Men den ugnen jag hittat är riktigt bra, därav frågan och allt.
Om man nu ändå vill ha hällen rakt ovanför ugnen, och det bara är problem med att få ihop det hela (jag har sett det förr), varför inte helt enkelt sätta dit en sk. Spis. De levereras färdighopbyggda med häll och ugn, Brukar ha plats nedtill på baksidan för kontakten, och det behövs bara en. Står direkt på golvet och är lättare att rulla fram än det är att lossa och lyfta ut en inbyggnadsugn!
Hälsningar,
Fosil-avdelningen ;-)
Hälsningar,
Fosil-avdelningen ;-)
Visade sig att den gamla ugnen var 230V - med följande sladd
Ny ugn med rätt utfasning är på plats och den sladden ser ut så här
Kan man köpa denna sladden med stickpropp som passar till befintligt uttag som ser ut så här?
Då är ju problemet löst och ingen elektriker behöver tillkallas? Om jag inte missat något väsentligt, förstås?
Logga in
Skapa konto
Ny ugn med rätt utfasning är på plats och den sladden ser ut så här
Logga in
Skapa konto
Kan man köpa denna sladden med stickpropp som passar till befintligt uttag som ser ut så här?
Logga in
Skapa konto
Då är ju problemet löst och ingen elektriker behöver tillkallas? Om jag inte missat något väsentligt, förstås?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 838 inlägg
Anslutningsdonet på ugnens sida är special som jag inte sett tidigare. Kan bli svår att hitta med annan stickpropp. Men du kan enkelt klippa stickproppen och montera en perilexstickpropp.
Det följde också med en sladd utan stickpropp på (stod att den var avsedd för danska marknaden men hade som vanliga svenska kablar en gul/grön, en blå och en brun) och den kopplade jag med den gamla stickproppen, identiskt med tidigare.
Japp klart, och allt funkar, och det var skönt, nu kan vi blicka framåt! Tack för alles!
Japp klart, och allt funkar, och det var skönt, nu kan vi blicka framåt! Tack för alles!
Klicka här för att svara