627 läst ·
2 svar
627 läst
2 svar
Utsläppsrätter, elbolagens nya mjölkko
Blev riktigt förbannad >
när jag från Telge energi fick ett litet svart reklamblad om utsläppsrätterna.
Inte konstigt att elbolagen gräver guld med snöskyffel när utsläppsrätterna fungerar som de gör.
När man säljer elen till konsumenten, så är det SISTA SÅLDA kilowattimmen som bestämmer priset och den är i regel importerad kolkraft (märkligt) och då får man betala det dyra priset med utsläppsrätter för ALLA kilowattimmarna!!!
Svensk elproduktion släpper knappt ut någon koldioxid, då de inte betalar för några utsläppsrätter för sin egenproducerade el från kärnkraft och vattenkraft.
Svensk el kostar ca 20 öre/kWh att framställa , men säljs till samma pris som den importerade kolkraftelen som kostar 50 öre/kWh. Där stoppar elbolagen 30 öre/kWh i egen ficka utan att ens behöva anstränga sig.
Vill du läsa hela texten. http://www.telgeenergi.se/utslappsratter/index.htm
Inte konstigt att elbolagen gräver guld med snöskyffel när utsläppsrätterna fungerar som de gör.
När man säljer elen till konsumenten, så är det SISTA SÅLDA kilowattimmen som bestämmer priset och den är i regel importerad kolkraft (märkligt) och då får man betala det dyra priset med utsläppsrätter för ALLA kilowattimmarna!!!
Svensk elproduktion släpper knappt ut någon koldioxid, då de inte betalar för några utsläppsrätter för sin egenproducerade el från kärnkraft och vattenkraft.
Svensk el kostar ca 20 öre/kWh att framställa , men säljs till samma pris som den importerade kolkraftelen som kostar 50 öre/kWh. Där stoppar elbolagen 30 öre/kWh i egen ficka utan att ens behöva anstränga sig.
Vill du läsa hela texten. http://www.telgeenergi.se/utslappsratter/index.htm
Klicka här för att svara