Hur tänker ni hantverkare egentligen kring detta?
Är det enbart säkerhet och funktion som är reglerat i lagar och regler, får en yrkesman göra installationer som ser otroligt slarviga ut bara allt fungerar som det ska? Vart ligger ribban?
Är det helt orimligt att jag som kund förväntar mig att installationen även skall se "proffsig" ut när jag anlitat någon för att utföra jobb med t.ex elkablar eller vattenrör? Ska detta behöva förtydligas i kontraktet?
@ VVSare , finns det inget i någon "oskriven regel" att man t.ex skall planera rördragningen så att det inte blir onödiga skarvar och böjar?
När underentreprenör tas in för håltagning i betong, är det då ni som bestämmer vart hålen skall tas upp? Eller får ni snällt anpassa rördragningen dit hålen råkade bli?
Föreställ er en rördragning som skall passera genom 4 väggar i en rak linje, inga hinder finns. Är det då acceptabelt att hålen genom ena väggen är nästan 10cm förskjutna mot resterande 3 väggar så att ni tvingas göra en förskjutning av rören i sidled 10cm för att passera denna vägg, och sen 10cm tillbaks igen på andra sidan?
Är det enbart säkerhet och funktion som är reglerat i lagar och regler, får en yrkesman göra installationer som ser otroligt slarviga ut bara allt fungerar som det ska? Vart ligger ribban?
Är det helt orimligt att jag som kund förväntar mig att installationen även skall se "proffsig" ut när jag anlitat någon för att utföra jobb med t.ex elkablar eller vattenrör? Ska detta behöva förtydligas i kontraktet?
@ VVSare , finns det inget i någon "oskriven regel" att man t.ex skall planera rördragningen så att det inte blir onödiga skarvar och böjar?
När underentreprenör tas in för håltagning i betong, är det då ni som bestämmer vart hålen skall tas upp? Eller får ni snällt anpassa rördragningen dit hålen råkade bli?
Föreställ er en rördragning som skall passera genom 4 väggar i en rak linje, inga hinder finns. Är det då acceptabelt att hålen genom ena väggen är nästan 10cm förskjutna mot resterande 3 väggar så att ni tvingas göra en förskjutning av rören i sidled 10cm för att passera denna vägg, och sen 10cm tillbaks igen på andra sidan?
Moderator
· Stockholm
· 56 240 inlägg
Visa lite bilder.
När det gäller betonghåltagning så gissar jag att det finns gränser för hur nära väggen man kan komma med hålet. Maskinen kan inte komma jättenära.
När det gäller betonghåltagning så gissar jag att det finns gränser för hur nära väggen man kan komma med hålet. Maskinen kan inte komma jättenära.
Så kan det det givetvis vara i vissa situationer, det köper jag fullt ut.H hempularen skrev:
Men i detta som jag använder som exempel så är det 2 hål bredvid varandra där det ska gå 1 rör i varje.
Hålet till vänster i bild gjordes i linje genom alla 4 vägarna, men i 1 vägg gjorde det högra hålet ca 10cm längre åt höger än i övriga väggar. Därav uppstår behovet av "knorren" på röret.
Både inblandad VVS firma och anlitad underentreprenör för håltagning är stora välkända firmor med lång historia i stan.
Är mina förväntningar på resultatet fel när jag reagerar på detta?
Problemet är att betonghåltagning är en ganska krävande process. Liksom att följa en exakt rak linje, där väggarna är i vägen. I en vanlig villa hos en privatperson har man inte möjlighet att göra annat än att mäta mellan vägg och tak i varje rum, var hålen ska vara. Men tyvärr är inget hus så spikrakt, att det blir rätt. Minsta felaktig vinkel i ett hål kan också gör att måtten fort blir fel. Om det enbart blivit en liten böj, på ett av rören, så får man nog lov att säga att de lyckats bra. Sen kan det alltid diskuteras om böjen var tillräckligt undangömd, och snyggt gjord.
Det finns tyvärr gott om "skojare" i alla hantverksbranscher. Man kan få nedslag, som "icke fackmannamässigt utfört" bara genom att det är fult.
Men i ditt fall tror jag inte att du har något att hämta, om det på bilden är enda problemet. Men det kanske ser värre ut i verkligheten?
Det finns tyvärr gott om "skojare" i alla hantverksbranscher. Man kan få nedslag, som "icke fackmannamässigt utfört" bara genom att det är fult.
Men i ditt fall tror jag inte att du har något att hämta, om det på bilden är enda problemet. Men det kanske ser värre ut i verkligheten?
det är ju antalet krökar som vvs gör sina pengar på 😉
Samt lite av martin timells livsfilosofi "lite snett är också rakt"
samt få bryr sig inte "är inte mitt hus" etc bara jobbet är utfört och fungerar
men om inte fanns något specielt hinder i vägen så stativet för betongborren måst flyttas 10cm till höger vid första väggen utan var nån låda elr annat så är det bara lathet av betonggubben och vvsarn gjorde bästa möjliga av "problemet"
Samt lite av martin timells livsfilosofi "lite snett är också rakt"
samt få bryr sig inte "är inte mitt hus" etc bara jobbet är utfört och fungerar
men om inte fanns något specielt hinder i vägen så stativet för betongborren måst flyttas 10cm till höger vid första väggen utan var nån låda elr annat så är det bara lathet av betonggubben och vvsarn gjorde bästa möjliga av "problemet"
Som syns på bilden så lades dessa nya rör parallellt med redan existerande rör som går igenom samma väggar. Det vänstra hålet är taget på samma avstånd från det befintliga röret i samtliga väggar och där blev det ju bra, det är bara det högra hålet i 1 av väggarna som blivit fel.A AG A skrev:
Det syns också med blotta ögat på håll, där det stämmer så sitter hålen mycket tätare ihop med bara några cm emellan, här är det 14cm vägg kvar mellan hålen.
Jag har byggt o pillat en hel del själv som glad amatör genom livet o jag kan inte se detta som något annat än rent slarv/nonchalans av håltagaren, alla förutsättningar för att göra ett bra jobb fanns.
Detta är enbart något som jag tyckte blev ett bra exempel, det finns mycket annat att anmärka på gällande entreprenaden som helhet, och håltagningen i synnerhet.
Bara som ett förtydligande så handlar det hela om en totalentreprenad till fast pris.
Så ingen försöker försöker hitta på "extrajobb" för att tjäna en extra hacka.
Så jag är mer intresserad av att slippa ha en anläggning som till vissa delar ger "lustiga huset"-vibbar när allt är klart, och vilka möjligheter jag som kund har att ställa krav på ett slutresultat som ser proffsigt ut.
Så ingen försöker försöker hitta på "extrajobb" för att tjäna en extra hacka.
Så jag är mer intresserad av att slippa ha en anläggning som till vissa delar ger "lustiga huset"-vibbar när allt är klart, och vilka möjligheter jag som kund har att ställa krav på ett slutresultat som ser proffsigt ut.
Det kan man också fråga sig, det ställer ju inga höga krav på att hålen borras med precision i alla fall?M MsTake skrev:
Dessa hål som gjordes innan sommaren är ca 14cm i diameter, den kompletterande håltagningen som utförs just nu så tas istället hål med 19cm diameter..... Kanske har de insett att det är bra med "vingelutrymme"?
B
breakman
Hobbyelektriker
· Västernorrland
· 1 765 inlägg
breakman
Hobbyelektriker
- Västernorrland
- 1 765 inlägg
Ser ut som att håltagaren råkade mäta ut ena c/c- måttet från ytterkant av andra hålet och inte centrum.
Vad säger de själva då, är de nöjd med estetiken eller blir svaret att "ähh... en källare är det ingen som vistas i, inte så noga hur det ser ut"?
Vad säger de själva då, är de nöjd med estetiken eller blir svaret att "ähh... en källare är det ingen som vistas i, inte så noga hur det ser ut"?
Medlem
· Blekinge
· 11 701 inlägg
Det köper jag inte. Efter första gjorda hål kan man lätt med laser pricka in centrum för nästa osv.A AG A skrev:
När man borrade Montblanc-tunnel från franska och italienska sidan missade man varandra med bara 13 cm differens. Utan laser!