4 444 läst ·
22 svar
4k läst
22 svar
Utsättning 13m radie för mur
Jodå, murens ändpunkter går att komma åt, de är framför huset. Sektionen är alltså inte en full halvcirkel.BJohan skrev:Har du möjlighet att sätta ut murens ändpunkter? Får du plats att dra ett snöre mellan murens ändpunkter eller är huset i vägen?
Rita upp på papper i skala. Dra en rät linje mellan ändarna på muren. Mät pilmått vinkelrätt från den räta linjen ut till muren. Gör en stor vinkelhake så blir det lättare att få rät vinkel. En triangel med förhållande mellan sidorna 3, 4 och 5 bildar rät vinkel.
Det var denna lösning jag funderade på innan, men träd i vägen (går nog att lirka sig förbi) och konstruktion av vinkeln fick mig att titta vidare. Men nu påminde du mig
Man vill ju inte att nån som flyger över våra ägor ska få se en icke perfekt cirkelsektion, det håller inte
Redigerat:
En möjlighet kan ju vara att sätta stolpen för cirkelns mitt sidoförflyttad, men så lite som möjligt (dvs nära huset).
Rita upp cirkelbågen och slutligen parallellförflytta den uppritade bågen med det avstånd som den ligger fel.
Rita upp cirkelbågen och slutligen parallellförflytta den uppritade bågen med det avstånd som den ligger fel.
Jo, om det varit en platt fotbollsplan runt huset, men här har vi höjdskillnader på halvmetern, träd och buskar etc, blir inte lätt i praktiken. Men det är förstås ett faktor som i varierande utsträckning utgör ett problem hur man än gör.Mikael_L skrev:
En annan sak är att radien är så stor, 13 meter, vi hamnar utanför tomtgränserna åt tre håll om vi försöker dra en cirkelsektion mha mittpunkt i trädgården och flytta...
Redigerat:
Det gäller väl att få en sektor där huset INTE är i vägen?Alko skrev:
Den metod du beskriver i inlägg #8 duger nog fint. Det gäller bara att sätta ut lämpliga punkter A och C (t.ex ändpunkterna) samt att välja rätt vinkel för B. Den vinkeln kan du konstruera på ritningen när du väl har bestämt var cirkelbågens centrum ska ligga …
Redigerat:
Ja, precis.
Det jag menade var bara att med en vinkel B > 90 grader kommer sektionen mellan A och C att vara mindre än en komplett halvcirkel, vilket ju är precis vad som behövs. Vinkeln, t.ex. 105 grader, mäts upp på ritningen, och då får vi längden på sista sidan i en trubbvinklig trävinkel där de två andra sidorna borde kunna sättas till 1 meter var.
Gäller bara att repet hålls sträckt och inte tillåts divergera från vinkeln, men det borde gå mha öglekrokar längst ut på ändarna i trävinkeln och koll på att repet inte ändrar vinkel när det går genom öglorna.
Rena aztek-bygget ju - alla borde göra en trigonometriskt korrekt mur i trädgården!
Bifogar bilderna igen...
Det jag menade var bara att med en vinkel B > 90 grader kommer sektionen mellan A och C att vara mindre än en komplett halvcirkel, vilket ju är precis vad som behövs. Vinkeln, t.ex. 105 grader, mäts upp på ritningen, och då får vi längden på sista sidan i en trubbvinklig trävinkel där de två andra sidorna borde kunna sättas till 1 meter var.
Gäller bara att repet hålls sträckt och inte tillåts divergera från vinkeln, men det borde gå mha öglekrokar längst ut på ändarna i trävinkeln och koll på att repet inte ändrar vinkel när det går genom öglorna.
Rena aztek-bygget ju - alla borde göra en trigonometriskt korrekt mur i trädgården!
Bifogar bilderna igen...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Jaså okej, det är kritiskt viktigt att muren i trädgården är exakt en del av en cirkel och inte ens smått elliptisk. Jag förstår. Jag trodde TS menade att det inte var jättenoga när han skrev att det inte var jättenoga. Där ser man hur olika man tänkerAlko skrev:
Klicka här för att svara