Hej, vi ska bygga en stenmur (natursten) som ska följa en sektion, typ 15 meter i längd, av en tänkt cirkel med en radie på 13 meter.

Problemet är att vårt hus ligger i mitten av "cirkeln", så jag kan inte sätta en stolpe i mitten med ett 13 meter långt snöre som passare för att sätta ut sektionen för muren.

Hur får jag en cirkel att bygga muren efter? Inte för att det är jättenoga när det är en stenmur, men man vill ju ha hyfsad form på den ändå.

Redigerat:
Du kan väl ta ett snöre och sätta ut radien på täckpapper?
Skulle säkert räcka med 1/4 del av den och sen klippa efter linjen. Lägga den på platsen du skall bygga muren och sen markera på marken. Flytta pappret och till sist finjustera om det inte blir riktigt bra medsamma.

Ok, tack för tipsen. Verkar inte helt enkelt att få till det dock. Höjdskillnader på 50cm, träd etc gör att det inte blir enkelt att göra en mall i tex markduk på en plan yta och sedan lägga ut den i trädgården.

Hmm, blir kanske till att ta den där metoden med tre pinnar varav en flyttas...

Alko skrev:
Hmm, blir kanske till att ta den där metoden med tre pinnar varav en flyttas...
Det blir kanske bra, men det blir ingen cirkelbåge. Det blir en ellips.

fahlis skrev:
Det blir kanske bra, men det blir ingen cirkelbåge. Det blir en ellips.
Ja, om man inte försäkrar sig om att man använder samma vinkel till pinnen i mitten. Det borde gå med en triangulär konstruktion.

Alko skrev:
Ja, om man inte försäkrar sig om att man använder samma vinkel till pinnen i mitten. Det borde gå med en triangulär konstruktion.
Stod det inte ett hus i vägen?
Kanske går med en öppen vinkelhake, som en gigantisk snickarvinkel.

Ja, huset står i mitten, radien ca 13m.

Med "pinnen i mitten" menar jag inte cirkelns mitt, utan den mittersta av de tre punkterna. Se "B" på bilden nedan.

Mha en ritning kan jag ju märka ut A och C på marken, samt göra en trävinkel (på bilden vid B) med en framräknad vinkel. Repet binds fast vid A, men får löpa fritt genom en ögla vid C. Där drar man vartefter så det hålls spänt. Repet löper också genom trävinkel B (se bild 2) som man flyttar runt och markerar där det "hamnar".

IMAG3476_1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMAG3477.jpg
Skapa konto

Redigerat:
Jag förstår precis hur du menar. Men med den konstruktionen blir med obönhörlig nödvändighet sträckan A-C en diameter till cirkeln (om vinkeln B är rät). Så risken finns att huset fortfarande ligger i vägen …

Redigerat:
fahlis skrev:
Jag förstår precis hur du menar. Men med den konstruktionen blir med obönhörlig nödvändighet sträckan A-C en diameter till cirkeln. Så risken finns att huset fortfarande ligger i vägen …
Ja, om vinkeln är 90 grader. Är den större så blir sektionen mindre än en halvcirkel. Tror jag. :)

Köp erforderligt antal meter VP-rör + ett antal skarvmuffar samt några bitar armeringsjärn eller läkt som du kapar upp i 500 mm bitar. Slå ner järnen/läkten där du vill ha radien, passa sedan in VP-röret. Radien fixad, bara att bygga!

Alko skrev:
Ja, om vinkeln är 90 grader. Är den större så blir sektionen mindre än en halvcirkel. Tror jag. :)
Din konstruktion kan nog fungera ändå. Om vinkeln B är hälften av den större vinkeln vid cirkelcentrum kan AC vara mindre än diametern …

kordavinkel.jpg
Skapa konto

Dvs vinkel B = ½ vikel O

Redigerat:
M
220px-Drawing_an_ellipse_via_two_tacks_a_loop_and_a_pen.jpg

Har du möjlighet att sätta ut murens ändpunkter? Får du plats att dra ett snöre mellan murens ändpunkter eller är huset i vägen?

Rita upp på papper i skala. Dra en rät linje mellan ändarna på muren. Mät pilmått vinkelrätt från den räta linjen ut till muren. Gör en stor vinkelhake så blir det lättare att få rät vinkel. En triangel med förhållande mellan sidorna 3, 4 och 5 bildar rät vinkel.

fahlis skrev:
Din konstruktion kan nog fungera ändå. Om vinkeln B är hälften av den större vinkeln vid cirkelcentrum kan AC vara mindre än diametern …
(Bild)

Dvs vinkel B = ½ vikel O
Är inte med på hur du menar här. Enligt första svaret i länken som cem77 svarade med ovan (första svaret i denna tråd) är det såhär enkelt:

If the angle you use is a right angle then the section you get will be a semicircle. the angle is bigger than a right angle you will get less than a semicircle, and if it's smaller than a right angle you will get more than a semicircle.
Bara att göra en vinkel större än 90 grader så får man inte en sektion där huset är i vägen...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.