Hej,
jag planerar (läs: har redan påbörjat) en köksrenovering i min sommarstuga och behöver lite rådgivning kring min tänkta placering av varmvattenberedare och hydropress.
I dagsläget sitter en hydropress (tror jag att det iaf, den är kopplad mot djupborrad brunn) i skåpet under diskbänken. På väggen bredvid sitter en "mindre" varmvattenberedare (ca 35 liter). Varken snyggt eller praktiskt, då det är svårt att komma åt att serva hydropressen i det trånga skåpet, den avger mycket kondens som med tiden bidraget till en vattenskada bakom diskbänkskåpet osv. Dessa sitter i dagsläget inomhus men mot yttervägg och det mesta av rördragningarna är gjorda på utsidan/undersidan av huset, det är alltså rätt mycket pyssel med att stänga av och slå på vatten morgon och kväll när man är här tidig vår och sen höst och det är risk för minusgrader.
Föhoppningen med renoveringen (förutom att få ett fräscht kök, förstås!) är att få undan hydropress och varmvattenberedare från köket, till ett utrymme som är lite lättare att komma åt. På köpet hoppas jag få till en lite smartare rördragning som gör det smidigare under vår och höst.
Tanken är att dela av en befintlig korridor till gästrummet, som ändå är för smal för att fungera bra, till två garderobsutrymmen. Korridorens bredd är 64 cm, längd från sovrumsdörr till gästrum 158 cm. I den garderobsdelen som är närmast gästrummet har jag tänkt bygga ett utrymme för varmvattenberedare och hydropressen. Det utrymmet blir då ca 64x90 cm. Det rejäla djupet gör att jag kommer kunna förvara dammsugare och andra städprylar framför dessa. På andra sidan väggen i köket hamnar diskbänken , dvs här kan vi enkelt få till en invändig rördragning av både kall- och varmvatten till diskbänken och ha endast dessa öppna när man är här vår och höst. De utvändiga ledningarna till trädgården och uteduschen öppnas upp sommartid. Se planskiss nedan där ändringar är ritade i blått, ljusblåa fyrkanter är placering av köksinredning.
Vad tror ni om placeringen av varmvattenberedaren och hydropressen, innebär den några uppenbara nackdelar?
De fördelar jag själv ser är:
), men vill känna att förslaget funkar i teorin innan jag lägger fram det för en hantverkare. Tacksam för synpunkter och råd!
jag planerar (läs: har redan påbörjat) en köksrenovering i min sommarstuga och behöver lite rådgivning kring min tänkta placering av varmvattenberedare och hydropress.
I dagsläget sitter en hydropress (tror jag att det iaf, den är kopplad mot djupborrad brunn) i skåpet under diskbänken. På väggen bredvid sitter en "mindre" varmvattenberedare (ca 35 liter). Varken snyggt eller praktiskt, då det är svårt att komma åt att serva hydropressen i det trånga skåpet, den avger mycket kondens som med tiden bidraget till en vattenskada bakom diskbänkskåpet osv. Dessa sitter i dagsläget inomhus men mot yttervägg och det mesta av rördragningarna är gjorda på utsidan/undersidan av huset, det är alltså rätt mycket pyssel med att stänga av och slå på vatten morgon och kväll när man är här tidig vår och sen höst och det är risk för minusgrader.
Föhoppningen med renoveringen (förutom att få ett fräscht kök, förstås!) är att få undan hydropress och varmvattenberedare från köket, till ett utrymme som är lite lättare att komma åt. På köpet hoppas jag få till en lite smartare rördragning som gör det smidigare under vår och höst.
Tanken är att dela av en befintlig korridor till gästrummet, som ändå är för smal för att fungera bra, till två garderobsutrymmen. Korridorens bredd är 64 cm, längd från sovrumsdörr till gästrum 158 cm. I den garderobsdelen som är närmast gästrummet har jag tänkt bygga ett utrymme för varmvattenberedare och hydropressen. Det utrymmet blir då ca 64x90 cm. Det rejäla djupet gör att jag kommer kunna förvara dammsugare och andra städprylar framför dessa. På andra sidan väggen i köket hamnar diskbänken , dvs här kan vi enkelt få till en invändig rördragning av både kall- och varmvatten till diskbänken och ha endast dessa öppna när man är här vår och höst. De utvändiga ledningarna till trädgården och uteduschen öppnas upp sommartid. Se planskiss nedan där ändringar är ritade i blått, ljusblåa fyrkanter är placering av köksinredning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad tror ni om placeringen av varmvattenberedaren och hydropressen, innebär den några uppenbara nackdelar?
De fördelar jag själv ser är:
- det fungerar bra med min tänkta placering av köket
- det blir mer frostsäkert i mitten av huset jämfört med mot yttervägg
- jag kommer kunna nyttja ett annars "dött" utrymme till något vettigt
- Räcker det med att sätta in en golvbrunn, våtrumsmatta och bygga en sarg för att det ska kännas hyfsat tryggt ur vattenskadesynpunkt?
- Rördragningarna måste göras genom golv, ett rör in från brunn, två rör ut (varm+kall) som sen grenar sig till trädgård och utedusch. Finns det något bra sätt att få detta hyfsat säkert?
- Behöver jag tänka något på ventilation? Det blir ju mycket kondens på hydropressen sommartid, men förhoppningsvis kan det i framtiden rinna ner i golvbrunnen då? Ökad ventilation kanske till och med ökar kondensproblemet?
Klicka här för att svara