Hej!

Är i slutskedet av planeringen av renoveringen av vårt hus och har en del funderingar på vad jag ska ha för utrustning till ett komplett hemmanätverk. Är inte intresserad av märke eller så utan mer vad för slags utrustning. Vi har dragit in fiber och kommer från början att använda fibern till data och telefonin. TVn kommer dock att gå via RF från början innan det utvecklats lite till. Däremot så skulle jag vilja distrubera ut den via ethernet-kablar.

Lite annan bakgrundsfakta är att jag idag kan i stort sett få fiberprodukter gratis då jag är säljer fiberprodukter till stora stads samt landsnät till operatörer i Skandinavien, och de produkter jag kan få ett bra pris på är fiberkablar, och patchpaneler samt kontakter.
Mina frågor som följer är:

1. Helst av allt vill jag köra fiberkablar i hela huset, men det är väl egentligen omöjligt då inte slutapparatörena kan hantera fiber (telefoner, tv datorer)

2. Om vi utgår från att vi kör ethernetkablar i hela huset behövs då minst cat 6, då vi tar tv-signalen från en takantenn?

3. Vad behöver jag för utrustning till mitt hemmanätverk? Inkommande signal för data och telefoni är fibel och tvn är coax (takantenn)

4. Om jag sedan även vill köra en server på detta för att lagra musik och filmer och även ansluta en skrivare till nätet vad behöver jag då för extra utrustning? Vi kommer sedan även att installera ett Multi room ljudsystem och där jag kommer att ansluta systemet till en server.

Tackar så hemskt mycket för hjälpen i denna förvirrande teknikvärld!

Hej och välkommen till forumet.

Som start föreslår jag att du läser nätverksskolan jag har laggt längst upp här i teknik. Den ger en liten grund i generellt bygge.

Sen behöver du fundera på om du vill ha ett vanligt nätverk eller ett av dessa smartahus system.

För tv över tp så säger specen cat6a eller 7 men det finns flera som kör med vanlig cat6 utan problem så bevisligen så funkar det. (finns tidigare trådar om det)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.