Bananskalare Bananskalare skrev:
säljaren måste ha gjort utfästelser när säljaren har frågat. En direkt fråga och direkt svar. samtidigt som man måste kunna bevisa att säljaren var medveten om att det fanns parkslide. Då gäller det att grannen vet något samt att dessa är officiellt ovänner
Jag har läst igenom TS inlägg och kan inte se att denne skrivit ngt sådant. Är jag blind?
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
N
Funderar lite.

Angående er som inte tycker att det spelar någon roll att parksliden INTE är klassad som invasiv - har ni möjligen förbisett att det kan bli en ännu större utmaning för TS att hävda ett fel på fastigheten? Parkslide är i praktisk mening absolut invasiv. Men det är inte ovanligt att juridiken lutar sig mot expertutlåtanden från t.ex. andra myndigheter. Nu krävs ju inte något utlåtande då det är officiellt att parkslide inte är en invasiv art enligt relevant myndighet - men ni fattar. För mig är det därför inte uppenbart så att en domstol skulle komma fram till att det föreligger ett fel i fastigheten då parkslide de facto inte är klassat som invasivt. Slutsatsen blir ju isf att växter ej klassificerade som invasiva kan betinga skadestånd om köparen av huset tycker arbetsinsatsen för att ha en fin trädgård är för omfattande. Vilket är helt bisarrt.

Situationen ändras om TS kan bevisa en försäkran om att parkslide inte existerar, men det står ju inget om detta i omständigheterna. Sammantaget alltså ytterligare en juridisk uppförsbacke för TS (utöver alla andra som vissa tidigare kommentarer beskrivit, t.ex. Sågspånspappeternit i början).

Hoppas verkligen TS advokat förklarat hur sjukt svårt detta fall är att driva framgångsrikt. Det spelar heller ingen roll om det blir förlikning - TS står då för sina advokatkostnader. Och då hade befintliga alternativ varit billigare.
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
harry73
Bananskalare Bananskalare skrev:
säljaren måste ha gjort utfästelser när säljaren har frågat. En direkt fråga och direkt svar. samtidigt som man måste kunna bevisa att säljaren var medveten om att det fanns parkslide. Då gäller det att grannen vet något samt att dessa är officiellt ovänner
De är väldigt vanligt att det finns en frågelista med i kontraktshandlingarna, där det finns en fråga om det finns parkslide på fastigheten.
Har säljaren svarat nej på frågan, kan det vara så enkelt att det är denna utfästelse ligger till grund för advokatens bedömning att det handlar om ett dolt fel och så kan det vara eftersom en tydlig utfästelse minskar köparen undersökningsplikt på området.
Då är den viktiga kvarvarande fråga hur stor skadan är, och det var advokatens uppdrag till TS och TS fråga i tråden.

Sedan finns det en byggahusmedlem @STB som har ett dokument där han samlar kunskapsnivån om parkslide. Jag vet inte om han jobbar med det professionellt eller om det bara är ett specialintresse, men det kan vara värd att läsa dokumentet: http://bit.ly/parkslide
 
  • Gilla
ErikLtz och 1 till
  • Laddar…
P
Bananskalare Bananskalare skrev:
Det är det intressanta att den inte är klassad.som invasiv i de register som räknas.
Resten är oväsentligt. För om du kanske missat det så diskuterar vi dem juridiska biten. Då spelar det ingen roll om den i andra register klassar den som invasiv. juridiken bryr sig om den officiella klassningen. Men det har varit tydligt att vi pratar om att den inte är klassad som invasiv. ingenting om andra register. Så jag tycker nog vi varit tydliga.
Det tillhör inte inte frågeställningen.
Det är nog ingen som förnekat att den är invasiv. Men i Sverige får du odla parkslide.
Du missar poängen här, det spelar ingen roll om arten är invasiv eller inte. Det som spelar roll är huruvida arten är reglerad, oavsett invasivitet. Det finns invasiva arter som är reglerade, det finns invasiva arter som inte är reglerade. Det finns även arter som inte är invasiva men som ändå är reglerade.

Vad som är en invasiv art är ett biologiskt begrepp och inte något som jurister, politiker eller tjänstemän klassar.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 8 till
  • Laddar…
Parkslide är definitivt klassad som en invasiv art av naturvårdsverket. Däremot finns det inga restriktioner runt den.
 
  • Gilla
PaddyO
  • Laddar…
J JockeHX skrev:
Jag har läst igenom TS inlägg och kan inte se att denne skrivit ngt sådant. Är jag blind?
Om du är blind eller inte överlåter jag till framtiden att avgöra. Mitt resonemang har ingenting med ts inlägg att göra utan handlar generellt om den juridiska biten. när jag skriver säljaren här tråden menar jag troligtvis rent hypotetiskt.
 
Davidbagare Davidbagare skrev:
[länk]

I detta ärende blev det en förlikning, och köparen fick 600.000kr i avdrag på köpesumman.
En förlikning är inte samma sak som en dom. och är ganska oväsentlig. Det handlar bara om hur bra man är på att förhandla. samt hur rädd den andra är.
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
Davidbagare
Bananskalare Bananskalare skrev:
En förlikning är inte samma sak som en dom. och är ganska oväsentlig. Det handlar bara om hur bra man är på att förhandla. samt hur rädd den andra är.
Abslout är det så. Och en advokat kan hjälpa till med en förlikning med.
 
Ser fram emot hur detta går.

choujeki-eating-popcorn.gif
 
  • Gilla
  • Haha
ErikLtz och 12 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Parkslide är definitivt klassad som en invasiv art av naturvårdsverket. Däremot finns det inga restriktioner runt den.
Det är väl ingen som har sagt emot att den skulle vara invasiv? Så vad är egentligen poängen?
Så länge vi pratar juridik så är det bara intressant om den är klassad juridiskt eller inte.
 
Nissens
D Daniel 109 skrev:
Nej, det är inte helt irrelevant. Det är helt klart rimligare att förvänta sig att säljaren informerar om en växt som kräver åtgärd enligt lag.
Eller hur.
Parkslide behöver ingen åtgärd, enligt många på forumet med erfarenhet händer inte så mycket med plantan så länge man inte stör den.

Att den är ett stort besvär i Engand lär ju inte påverka lägrt i Sverige där växten inte orsakar mer skada än maskrosor.
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Eller hur.
Parkslide behöver ingen åtgärd, enligt många på forumet med erfarenhet händer inte så mycket med plantan så länge man inte stör den.

Att den är ett stort besvär i Engand lär ju inte påverka lägrt i Sverige där växten inte orsakar mer skada än maskrosor.
Nej, den är definitivt ett problem även i Sverige.
Men visst påverkar det huruvida den är reglerad eller inte.
 
  • Haha
Nissens
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Eller hur.
Parkslide behöver ingen åtgärd, enligt många på forumet med erfarenhet händer inte så mycket med plantan så länge man inte stör den.

Att den är ett stort besvär i Engand lär ju inte påverka lägrt i Sverige där växten inte orsakar mer skada än maskrosor.
Anledningen till att den är ett stort besvär i England är för att de sällan har under nollan i temperatur på vintern. I Sverige får den inte riktigt samma förutsättningar (ännu vill säga, klimatförändringarna kanske har något att säga om saken).
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Nissens
D Daniel 109 skrev:
Nej, den är definitivt ett problem även i Sverige.
Men visst påverkar det huruvida den är reglerad eller inte.
I din värld kanske, men den ställer inte till med mer skador än vad maskrosor gör i den riktiga verkligheten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.