E Emanue1 skrev:
stämmer att det ej finns något rättsfall ännu. Detta kan bli det första. Det är därför viktigt att vi får till en utredning med alternativ för att snabbt bekämpa parkslide utan Glyfosat (bla pga barn och husdjur).

Känner du till någon sakkunnig?
Har er advokat förklarat följande för er:
Advokaten ska ha sitt arvode oavsett om ni vinner eller förlorar en rättslig tvist (stämning).
Om domstolen dömer till säljarens fördel, kommer ni behöva betala både er egen advokat och säljarens juridiska ombud samt säljarens övriga kostnader för rättegången.

Har er advokat gett en rimlig förklaring till varför hen tycker att det är en bra idé att, med ett expertutlåtande som bevisning, stämma säljaren för att det finns ett visst ogräs i trädgården till det hus ni köpt? Ni har inte funderat över att det faktum att det inte finns något sådant rättsfall i Sverige, kan bero på att ingen annan (än er advokat) har trott att det varit möjligt att driva en sådan process och vinna?

När ni ändå är igång och funderar, räkna på timkostnaden för en maskinförare med minigrävare som gräver bort parksliden ur er trädgård, helt giftfritt. Jämför sedan med vad er advokat tar för att svara i telefonen, och fundera en vända över vad som ger mest för pengen vad gäller att få bort parksliden!

• Gilla
Roger Fundin och 47 till
  • Laddar…
E Emanue1 skrev:
Varför man ej bör använda Glyfosat på en privat tomt samt vilka metoder man bör använda för att eliminera parksliden.
Och vad ska det i sin tur säga i vad för sorts argumentation, kring vilken frågeställning, i vad för sorts tvist, i relation till vilken lagstiftning...?

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
Davidbagare
Det måste väl finnas gott om trädgårdsmästare som kan hjälpa er som sakkunnig i frågan?

Annars är det väl bara att er advokat sköter biten med att hitta experter, vittnen och annat folk som ni kan kalla till domstolen? Det ska man väl inte själv behöva göra?

Lycka till med ärendet och glöm inte att hålla oss uppdaterade med hur det går!

mvh

E Emanue1 skrev:
Vi köpte ett hus i april och flyttar strax in. Nu har det visat sig att tomten har 4 bestånd parkslide. Vår advokat har bett oss leta rätt på en sakkunnig vilken ska få en beställning på en utredning. Denna ska fokusera på att fortast möjligt bekämpa bestånden giftfritt och lägga fram bra argument som håller i domstol.

Vi har blivit hänvisade runt till många olika men ingen som kan hjälpa oss i frågan.

Nu till min fråga, finns det någon här som har eller vet om något företag som göra denna typen av utredningar?

Oerhört tacksam för svar.
Alltså, parkslide är inte ens officiellt klassad som invasiv. Du har inget att hämta.

• Gilla
lars.ac.wennerstrom och 1 till
  • Laddar…
harry73
J JockeHX skrev:
Alltså, parkslide är inte ens officiellt klassad som invasiv. Du har inget att hämta.
Det är irrelevant hur parkslide klassas. Det som är relevant är om säljaren visste att det fanns parkslide och samtidigt visste att parkslideförekomst skulle vara en dealbreaker för köparen, och att säljaren trots det aktivt undanhållit infon om parkslideförekomst, t ex genom att ta bort synlig parkslide ur trädgården och nekat eller inte berättat att det finns mycket parkslide på fastigheten.

I det fallet har man en situation som liknar motorcrossbanefallet.

Här har TS tagit hjälp av en jurist eller advokat och vi får hoppas att juristen har koll på läget och informerat TS om riskerna och kostnaden av processen

• Gilla
Dowser4711 och 4 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Det är irrelevant hur parkslide klassas. Det som är relevant är om säljaren visste att det fanns parkslide och samtidigt visste att parkslideförekomst skulle vara en dealbreaker för köparen, och att säljaren trots det aktivt undanhållit infon om parkslideförekomst, t ex genom att ta bort synlig parkslide ur trädgården och nekat eller inte berättat att det finns mycket parkslide på fastigheten.

Här har TS tagit hjälp av en jurist eller advokat och vi får hoppas att juristen har koll på läget och informerat TS om riskerna och kostnaden av processen
Jag tvivlar starkt på att det står i ett dokument eller ens togs upp muntligt att parkslide skulle vara en dealbreaker. Men visst, om de har det på papper så är det förstås en annan sak.

• Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:

på vilket sätt liknar detta motocross fallet?

• Gilla
reez och 2 till
  • Laddar…
harry73
E Emanue1 skrev:
stämmer att det ej finns något rättsfall ännu. Detta kan bli det första. Det är därför viktigt att vi får till en utredning med alternativ för att snabbt bekämpa parkslide utan Glyfosat (bla pga barn och husdjur).

Det är ju alltid bra med nya rättsfall, så jag säger kör på :)
Men har advokaten sagt varför hen tror att ni har en chans att vinna?
Det finns ju två aspekter:
- Först behöver n övertyga tingsrätten att säljaren är skadeståndsskyldig
- Därefter behöver ni lägga fram ett rimligt belopp som skadestånd.

Om jag uppfattar de rät, handlar din fråga bara om skadeståndets storlek och det är såklart en viktig fråga, men den hjälper dig inte om du samtidigt inte kan övertyga tingsrätten om att säljaren är skadeståndsskyldig.

Jag förstår om du inte vill berätta på ett öppet forum vad advokatens taktik är, men jag hoppas i alla fall att advokaten förklarade för dig varför säljaren är skadeståndsskyldig.

• Gilla
Emanue1 och 3 till
  • Laddar…
Davidbagare
J JockeHX skrev:
Jag håller med föregående om att det är irrelevant hur växten är klassad.
Du vet ju ingenting om ärendet förutom det lilla TS har skrivit. Har du inget svar på frågan som ställs så måste det väl vara bättre att inte svara?

• Gilla
PaddyO och 2 till
  • Laddar…
E Emanue1 skrev:

Vad jag vet finns det inga supermedel mot parkslide. Tyvärr.
Men om du har så stor plånbok. Varför lägga pengarna på någonting roligare?
Å andra sidan jag är ganska bra på att sia utgången på såna här mål. vem som vinner.
Vill du veta redan nu?
Jo det är advokaterna.

förresten, innan du slänger bort ännu mer pengar till din advokat (för det är väl en advokat? som är expert på den här typen av frågor?) Kontakta istället några till advokater och kolla vad de tror

• Gilla
ErikLtz och 5 till
  • Laddar…
Nej, det är inte helt irrelevant. Det är helt klart rimligare att förvänta sig att säljaren informerar om en växt som kräver åtgärd enligt lag.

• Gilla
OloHe och 2 till
  • Laddar…
harry73
Bananskalare Bananskalare skrev:
på vilket sätt liknar detta motocross fallet?
Jag säger inte att TS fall liknar motorcrossfallet, men om det skulle vara så som jag beskriver, då visste säljaren att parkslide kan vara ett problem (t ex för att han skriver här på forumet hur parksliden tar över hela hand tillvaro). Säljaren i motorcrossfallet hade klagat mycket om motorcrossbanan.
Vid besiktningstillfället, användes motorcrossbanan inte och kunde köparen inte veta att den orsakade mycket ljudproblem. Det skulle likna att säljaren i detta fallet tar bort all synlig parkslide ur trädgården innan försäljningen.
Och sist pratade köparen vid motorcrossfallet mycket om hur viktigt det var med ett lugnt och ostört läge. I TS fall skulle det likna att TS hade gjort tydligt att han inte ville ha parkslide och att han inte skulle köpa fastigheten om det fanns parkslide.

• Gilla
ichigo och 4 till
  • Laddar…
TS, vill du ha ersättning för att avlägsna växtligheten eller har du en faktisk skada? Om det handlar om att avlägsna skulle jag inte ge advokaten 1 kr och gå vidare i livet... :0(

• Gilla
Händelöp och 2 till
  • Laddar…
Ett tips är att kontakta kommunens miljöenhet eller länsstyrelsen om vilken expertis de använder.

harry73
D Daniel 109 skrev:
Nej, det är inte helt irrelevant. Det är helt klart rimligare att förvänta sig att säljaren informerar om en växt som kräver åtgärd enligt lag.
Och hur mycket åtgärd kräver en som invasiv klassad växt egentligen av en villaägare? Det är inte så att polisen kommer förbi och arresterar dig för att du har ett gammalt parkslidebetånd. Är du däremot plantskoleägare och odlar du parkslide, är det en annan sak. Det är också en annan sak om du har parkslide och säljer små parkslideplantor på blocket eller dumpar parksliderester i naturen.

Men visst, det blir lite enklare att bevisa att säljaren borde veta att parkslideförekomst är viktig info för en spekulant.

• Gilla
Tibb och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.