Intressant, när var detta ungefär? Det verkar som man befolkat länsstyrelsen med kommunister som ser som sin livsuppgift att jävlas med alla som äger något utöver det vanliga, om de själva saknar det. Den svenska avundsjukan stadfäst i en myndighet.

Redigerat:
  • Gilla
CalleSpeed och 3 till
  • Laddar…
Hemmakatten
Börjar man prata om kommuniststat i samma sammanhang som vanliga människors önskan och rättighet att ströva längs stränderna så har man i mina ögon förlorat all trovärdighet.

Självklart ska folk få ströva efter stränderna om det är nödvändigt men nu var det väl ändå tal om tjänstemäns och instansers beslut som diskuterades vara felaktiga? Det skall inte kunna skilja från olika kommuner och länsstyrelser i samma eller liknande ärendet :mad:

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Hemmakatten skrev:
Börjar man prata om kommuniststat i samma sammanhang som vanliga människors önskan och rättighet att ströva längs stränderna så har man i mina ögon förlorat all trovärdighet.
Men vad skulle du tycka om att ngn myndighet bestämde att just din tomt ska reduceras 80% bara för att du vill bygga till huset? Är det demokrati att det allmänna ska tillskansa sig privata tomter pga påhittade friheter som går utöver allemansrätten? (och som i detta fall faktiskt inte kommer att ge några ökade naturvärden att tala om, för någon)
Eller vad ska vi kalla det?

Tydligen extremt läge i Västra Götaland...:
http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.2801609-las-exempel-fran-de-overklaganden-som-kommit-in
Tex:
"Jag är positiv till att strandremsan på min fastighet används som passage och att den ska omfattas av strandskydd. Men hela vår grässluttning mellan huset och stranden saknar betydelse för passagemöjlighet eftersom man inte kan passera här utan att inkräkta på husets hemfridzon. Det är ett oproportionerligt intrång på min fastighets gräsmatta."

Läste en lång artikel idag om läget i Bohuslän. Problemet är ju att lagstiftarna fått för sig att det krävs 300 meter för att folk ska våga sig in på stranden utan att känna att de begår hemfridsbrott, men 50 meter räcker bra om gränsen mot stranden utformas på rätt sätt, med en mur eller häck. Den behöver inte vara mer än 10-20 cm hög faktiskt.
Samtidigt vill vissa tomtägare inte släppa till en millimeter. Och många platser kräver faktiskt syn på plats för att man ska kunna göra en bedömning.

Om de fått för sig 300m är ju en sak, men här handlar det om konfiskation av tomtmark, i fallen att man tex vill bygga ut ett redan befintligt hus.
Med vilken logik kan man upphäva en månghundraårig regel i allemansrätten, hemfridszonen, med argumentet att man kan utforma gränsen så att det inte stör..?
Dvs, stör det så sätt en tuja och håll käft!

Du missuppfattar mig nåt brutalt nu. Läs gärna lite noggrannare vad jag faktiskt skrivit. Ta sedan en tur till exempelvis Rörtången och studera hur en alldeles utmärkt badstrand kan se ut, utan att den på något sätt stör hemfridszonen.

Det handlar inte om att befintliga sommarstugor och permanentboenden tvingas "släppa till" utan om att man inte tillåter någon nybyggnation närmare än 300 meter vid exempelvis kusten, Vänern och en mängd andra sjöar och vattendrag, trots att det bevisligen räcker bra med 50 meter på de flesta ställen. Jag bor själv exakt 136 meter från vattnet fågelvägen och ser det inte ens, skogen är ivägen.

Nej, nej, jag förstår vad du menar!
Men tillämpningen av de nya reglerna är ju även för tillbyggen som behöver dispens.
Det var såna fall det skrivits många överklaganden också.
De måste "släppa till" om de ska kunna få dispens för att bygga ut, oavsett om man har otillgänglig eller fin trädgård ner till vattnet. Expropiation mao.

Mikael_L
karlmb skrev:
De måste "släppa till" om de ska kunna få dispens för att bygga ut, oavsett om man har otillgänglig eller fin trädgård ner till vattnet. Expropiation mao.
Nejdå, du missuppfattar.
Det är ingen expropriation, det är ett försök till förhandling. Lite ge och ta.
Det finns två intressen här, den enskildes intresse att få ha stranden för sig själv, och det allmännas intresse att få röra sig i natur och mark, och gärna kunna gå längs stränder och vattendrag.

Dina bekanta kan strunta i att bygga ut, då sker ingen inskränkning alls.

Man kan vrida och vända på det hur mycket som helst, det finns ändå helt klart andra människor att ta hänsyn till än dina bekanta.

(Sen är jag ingen fanboy av strandskyddet, men jag förstår varför det finns och tänkte bara att försöka förmå dig att också förstå det. Men personligen tycker jag länsstyrelserna borde vara mer justa och bevilja mer anstånd efter vettiga överväganden av de faktiska förhållandena. Det finns många ställen där strandskydd hävdas, men det är i praktiken bara löljigt.)

• Gilla
Gladsheim
  • Laddar…
Visst kan de strunta i att bygga till. Tänk om samma läge var för alla villägare...
Pga av någon påhittad regel om att vi måste förtäta städerna och dela upp tomterna eller nåt.
Hade vi på bygga hus tyckt att det var OK då?
Jag vidhåller att det är en förhandling under galgen, får man inte bygga ut sitt hus är det en stor inskränkning i äganderätten, vilket faktiskt strider mot de mänskliga rättigheterna som Sverige förbundit sig att följa.
Att syftet kan förstås är tyvärr underordnat när jag tänker på mänskliga rättigheter.

Redigerat:
Du kan väl inte mena att det är en mänsklig rättighet att få bygga ut sitt hus oavsett rådande omständigheter?

Men alternativet för tillbygget som "behöver dispens" kanske är avslag, även med de gamla reglerna, det finns ingen rättighet att få dispens från strandskyddet. Med de nya lite mer flexibla reglerna går det att få dispens som skulle blivit avslag tidigare.

karlmb skrev:
Visst kan de strunta i att bygga till. Tänk om samma läge var för alla villägare...
Pga av någon påhittad regel om att vi måste förtäta städerna och dela upp tomterna eller nåt.
Hade vi på bygga hus tyckt att det var OK då?
Jag vidhåller att det är en förhandling under galgen, får man inte bygga ut sitt hus är det en stor inskränkning i äganderätten, vilket faktiskt strider mot de mänskliga rättigheterna som Sverige förbundit sig att följa.
Att syftet kan förstås är tyvärr underordnat när jag tänker på mänskliga rättigheter.
Det är i grunden samma "principer" som gäller för alla byggen. Bygger du nytt eller bygger ut inom detaljplan, så gäller förutbestämda regler. Ibland går det att få dispens eller (mot väldigt hög ersättning) få fram en ändrad det. plan för just din fastighet. Men det finns ingen rättighet att bryta mot detaljplanen.

Skall du bygga utanför det. planerat område, så är du beroende av kommunens områdesplaner, framtidaplaner osv. Och det finns ofta regler i stil med att tomten som styckas av för bygget måste vara ex 1000 kvm, men inte mer än 2000 osv.

I fallet med strandskydd så har du en huvudregel att hålla dig till: Det råder byggförbud inom strandskyddat område. Men det kan gå att få bygga i vissa fall och under vissa omständigheter. Men huvudregeln som varit gällande och välkänd i drygt 40 år är att du får inte bygga.

Detta är inte mer expropriation än alla andra begränsande byggregler.

Och visst, vi kan tänka oss ett regellöst byggande, då blir det fritt fram för grannen där på stranden att anlägga oljehamn "för det har jag rätt till".

• Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
Men vad jag pratar om är inte nybyggen ,utan tillbyggen där det redan finns en trädgård som anses ingå i hemfridszonen! Det du pratar om är ju betydligt mer långtgående byggprojekt och avstyckningar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.