hej.

Har ett dubbeluttag på garaget, nu har vi strax två bilar med motorvärmare plus att julbelysningen ska in där. Vill också ha timers till dem, en till motorvärmarna och en till julbelysningen (olika tider). Vill även ha jordfelsbrytare kopplat. Någon som har en smart lösning?
De uttagen som finns sitter så tätt att det inte går att sätta två timers eller två jbrytare bredvid varann tyvärr...

Tackar på förhand från förvirrad humanist.

Men JFB kopplas ju i centralen och inte i kontakterna.
Om det är trångt kan du byta till en kontakt med ur för motorvärmare, ganska dyra iofs, alt får du komplettera med ett uttag bredvid

tommib
Montera fler uttag, att hålla på och kludda med plugingrejer är fult och dåligt. Jag har ett dubbeluttag för allmänbruk och ett singeluttag som är styrt med fjärrkontroll (som går att programmera som timer) för motorvärmaren.

Jordfelsbrytaren ska sitta i centralen. Det är lämpligt med separata JFB för inomhus och utomhus.

Mikael_L
Framförallt är det lämpligt att JFB till utomhusuttagen inte delar samma JFB som elen inne i bostadshuset.

Det kanske är helt OK att ha samma JFB till hela garaget, både inne och ute.
Så har jag i alla fall, och bekymrar mig inte så mycket, det tar minst ett par dygn innan garaget går ner under nollgrader (så färger och sånt fryser) även i kallaste vintern, så jag hinner nog upptäcka att det blivit mörkt där.

Men jag håller med tommib, sätt flera uttag.
Vill du t.ex. kunna köra motor+kupe-värmare till två bilar samtidigt lär du ändå behöva ha två olika säkringar (på två olika faser!) som alltså sen måste ha varsitt uttag på garageväggen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.