Min ringa erfarenhet av liknande frågor ger kanske ett litet hopp om framgång. När jag för ca 15 år sedan letade stuga/tomt var jag och tittade på två tomter som skulle styckas av från en större fastighet. Tomterna skulle bli på 2000 resp. 4000 kvm och båda gick hela vägen ner till strandkanten. Jag frågade om just chanserna att få igenom avstyckningen och säljaren förklarade att eftersom de två tomterna skulle hamna "inklämda" mellan befintliga strandtomter och inte låg enskilt så var chanserna betydligt större. Tillgången till strandkanten längs sjön var liksom redan bruten sedan många år. Er önskade utökning av er fastighet/tomt är ju i en liknande situation så kanske kan det gå...?
Med det sagt så har jag ingen aning om säljaren hade rätt. Däremot kan jag se på hitta.se att de tomterna fortfarande inte verkar vara avstyckade. Det kan iofs ha sin förklaring i att ägaren till ena granntomten bjöd över för båda tomterna i syfte att hindra bebyggelse bredvid sin egen. Kanske betalade helt enkelt grannen säljaren för att inte stycka av, vad vet jag...