13 442 läst ·
16 svar
13k läst
16 svar
Utöka solcellsanläggning - utan att uppgradera växelriktaren?
Att byta kanske inte blir extemt lönsamt, den gamla skall säljas och den som köper den har inte möjlighet att få nåt bidrag för den sp det kommer att spegla sig i priset.I IngaGrönaFingrar skrev:
Det skulle faktisk vara möjligt att bygga (var det 14st?) panelerna på det andra taket som en helt fristående anläggning med en 1-fas växelriktare som du då lägger på den fasen du har faststätt att du har hårdast belastning på. 14 paneler av bulk-prisvärda paneler skulle väl innebära en 5kW växelriktare idag. Inte optimalt men helt klart värt det om man fixar växelriktaren för rätt pengar.
Jag är rätt övertygad om att det är betydligt billigare att sourca en 1-fas 5kW växelrikare (du kan kanske tom hitta en bra begagnad?) än att sälja din egen och köpa en större.
Jag är nog benägen att hålla! Kör nog dock gärna ett trefas.F fsn skrev:Att byta kanske inte blir extemt lönsamt, den gamla skall säljas och den som köper den har inte möjlighet att få nåt bidrag för den sp det kommer att spegla sig i priset.
Det skulle faktisk vara möjligt att bygga (var det 14st?) panelerna på det andra taket som en helt fristående anläggning med en 1-fas växelriktare som du då lägger på den fasen du har faststätt att du har hårdast belastning på. 14 paneler av bulk-prisvärda paneler skulle väl innebära en 5kW växelriktare idag. Inte optimalt men helt klart värt det om man fixar växelriktaren för rätt pengar.
Jag är rätt övertygad om att det är betydligt billigare att sourca en 1-fas 5kW växelrikare (du kan kanske tom hitta en bra begagnad?) än att sälja din egen och köpa en större.
Frågan är om jag ska sätta upp dem på hustaket som vetter åt väst, eller garaget som vetter åt Nord. Anledningen till varför jag frågar är pga att huset är i två våningar med fullt väggluv = sjukt högt upp
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Förslag om utökat rot-avdrag
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
Utöka VVB-volym Nibe Fighter F1245
Värmepumpar -
Finns det någon DYI-lösning av solcellsanläggning?
Solceller, Solfångare, Solenergi -
3-fas 2,5 mm framdraget till laddbox, utöka med 3-fasuttag CEE?
El -
Utöka Plejd-system
Villalarm & Hemautomation