Hej!
Håller på att renovera vardagsrummet och tänkte utöka med en strömbrytare, och då undrar jag vilken typ och vilka trådar som jag måste dra fram från strömbrytare två, kanske även måste byta strömbrytare två på bilden till en annan typ?
Befintliga brytare är kopplat som enligt suddig bild, och där har jag jag även ritat in var den nya strömbrytaren kommer i ordningen.
Den nya strömbrytaren ska endast styra lampa v.rum, tillsammans med brytare två.
Hoppas ni kan hjälpa mig!
Håller på att renovera vardagsrummet och tänkte utöka med en strömbrytare, och då undrar jag vilken typ och vilka trådar som jag måste dra fram från strömbrytare två, kanske även måste byta strömbrytare två på bilden till en annan typ?
Befintliga brytare är kopplat som enligt suddig bild, och där har jag jag även ritat in var den nya strömbrytaren kommer i ordningen.
Den nya strömbrytaren ska endast styra lampa v.rum, tillsammans med brytare två.
Hoppas ni kan hjälpa mig!
Allvetare
· Västra Götalands
· 850 inlägg
Jag gissar att du får byta brytare 2 till en dubbeltrapp samt komplettera med en trappbrytare. Sen behöver du får fram tandtrådar/mellantrådar, tror jag fick rätt benämning här.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Den ritningen var inte lätt att förstå.
Ska du tända en lampa från två ställen är det 2 trappbrytare du behöver.
Ska den en brytaren samsas med en annan i en dosa så kan det lösas med en dubbeltrapp.
Protte
Ska du tända en lampa från två ställen är det 2 trappbrytare du behöver.
Ska den en brytaren samsas med en annan i en dosa så kan det lösas med en dubbeltrapp.
Protte
Lite frågor,
”Lampa fönster” - den kan bara tändas från ett ställe?
”Lampa kök” - den kan tändas från två ställen, dels vid ”lampa fönster” och dels vid ”lampa vardagsrum”?
Är det två strömbrytare eller en dubbel vid ”fönster / kök”?
”Lampa vardagsrum” - vill du kunna tända vid två ställen, dels vi befintlig ”lampa kök”/”lampa vardagsrum” och dels vi ny plats?
Vid ”kök / vardagsrum”, är det två strömbrytare eller en dubbel idag?
”Lampa fönster” - den kan bara tändas från ett ställe?
”Lampa kök” - den kan tändas från två ställen, dels vid ”lampa fönster” och dels vid ”lampa vardagsrum”?
Är det två strömbrytare eller en dubbel vid ”fönster / kök”?
”Lampa vardagsrum” - vill du kunna tända vid två ställen, dels vi befintlig ”lampa kök”/”lampa vardagsrum” och dels vi ny plats?
Vid ”kök / vardagsrum”, är det två strömbrytare eller en dubbel idag?
Får försöka förklara bilden då.
Inkommande=fas som är sammankopplad på alla strömbrytare, ingång L.
Första strömbrytaren bryter två lampor, en tråd till var lampa. Den ena utgången,lampa kök, är även tråd dragen till strömbrytare två.
Andra strömbrytaren bryter då, lampa kök tillsammans med första strömbrytaren, och den bryter även, lampa v.rum.
Det är här jag vill komplettera med en strömbrytare som bryter lampa v.rum tillsammans med strömbrytare två.
Sista strömbrytaren bryter endast en lampa,
Hoppas det blev tydligare!
Inkommande=fas som är sammankopplad på alla strömbrytare, ingång L.
Första strömbrytaren bryter två lampor, en tråd till var lampa. Den ena utgången,lampa kök, är även tråd dragen till strömbrytare två.
Andra strömbrytaren bryter då, lampa kök tillsammans med första strömbrytaren, och den bryter även, lampa v.rum.
Det är här jag vill komplettera med en strömbrytare som bryter lampa v.rum tillsammans med strömbrytare två.
Sista strömbrytaren bryter endast en lampa,
Hoppas det blev tydligare!
Bägge strömbrytarna för lampan i köket, är det återfjädrande knappar?
Går det att tända på ena stället och släcka på andra stället?
Om det inte är återfjädrande knappar så måste det vara en tråd till dragen mellan strömbrytarna för lampa kök, samt att fasen inte kan vara kopplad på ”L” på strömbrytarna.
Ta en koll på trappkoppling och sparkoppling,
http://lommarp.se/Util/sparkoppling.htm
https://www.byggahus.se/forum/threads/trappbrytare-som-ger-mig-huvudbry.158620/
Går det att tända på ena stället och släcka på andra stället?
Om det inte är återfjädrande knappar så måste det vara en tråd till dragen mellan strömbrytarna för lampa kök, samt att fasen inte kan vara kopplad på ”L” på strömbrytarna.
Ta en koll på trappkoppling och sparkoppling,
http://lommarp.se/Util/sparkoppling.htm
https://www.byggahus.se/forum/threads/trappbrytare-som-ger-mig-huvudbry.158620/
Bifogar bilder på strömbrytarna, nummer tillagt på bilderna.
Den svarta tråden är återfjädrande på båda strömbrytarna, på första brytaren går ena till led trafo och den andra svarta vidare till brytare två.
Den svarta tråden är återfjädrande på båda strömbrytarna, på första brytaren går ena till led trafo och den andra svarta vidare till brytare två.
Okay nu framkom ytterligare fakta, du har alltså en led-trafo som har fas, nolla och pushtändtråd till sig.
Det förklarar varför det bara är en tråd mellan brytarna.
Vad har du för lampa i vardagsrummet? Är det också push på den eller är det en traditionell brytare?
Det förklarar varför det bara är en tråd mellan brytarna.
Vad har du för lampa i vardagsrummet? Är det också push på den eller är det en traditionell brytare?
Vettif*n hur jag trollade bort från bilden, strömbrytare två, en tråd på utgående (bredvid dem blåa) men där är en vit. Det är den som går till v.rum lampa.
Endast push på utgående svarta.
Endast push på utgående svarta.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 874 inlägg
Ja, jag ser inga fel där.
Klicka här för att svara