46 618 läst ·
442 svar
47k läst
442 svar
Utöka bolån vid bankflytt för bilköp (TESLA)?
Jag betalade 630kr / månad + moms för en ModelX 2018. hos LF. Via leasingbolag så kanske att det ger rabatt.S swirve skrev:
Allvetare
· Östergötland
· 4 362 inlägg
I detta fall skiljde det ca. 2000kr om året mellan halv och helförsäkring.Alfredo skrev:
Allvetare
· Östergötland
· 4 362 inlägg
Kollade en KIA e-Niro 2019. 6200kr om året i hel/hel. Så det stämmer inte.Alfredo skrev:
Att Tesla är dyra har nog snarare med hög effekt och olycksstatistik än att det är en elbil.
Ungefär som att en Porsche 911 också kostar en slant…
Nu är det vinter….H Hybro skrev:Verkar vara svårt för en lågavlönad knegare, eller för mig som pensionär att kunna satsa på nyare EL-bil för en halv mille eller mer utan att belåna t ex egna huset.
Men då är det så att lån i regel ska betalas.
Visst jag har kanske 10 år kvar att leva.... Dödsboet får betala. Det är ju en oslagbart god garanti😂
Värre för dem som har halva livet framför sig.
Kan bli kärvt framöver, såvida det inte finns matjord i fickorna.
- Ett insitament för att slå till är att räntan än en gång gått ned.
Nästan så att ingen räknar med att den stiger inom överskådlig tid.
Köpfesten lär börja omgående.
"Han dansade en sommar..." Var det nån som sjöng.
Allvetare
· Östergötland
· 4 362 inlägg
Du kan ju köpa en elbil för 54tsek istället för en halv miljon!H Hybro skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Torde betinga en mycket låg driftskostnad. Kanske billigare än din 9-5:a?
1500mil x 1,65kWh/mil x 3kr/kWh= 7425kr i bränsle istället för 18 000:- d.v.s. en bränslebesparing på drygt 10 000:-/år.
Vips så är bilen betald med besparingen på bränsle på 5år. Bra va?
En varning… Zoe kan inte ha värme i kupén samtidigt som man laddar, så kör man långresor och behöver ladda publikt så bör det tas med ett bra vinterställ i den ekonomiska kalkylenS Styrman_jansson skrev:Du kan ju köpa en elbil för 54tsek istället för en halv miljon!
[bild]
Torde betinga en mycket låg driftskostnad. Kanske billigare än din 9-5:a?
1500mil x 1,65kWh/mil x 3kr/kWh= 7425kr i bränsle istället för 18 000:- d.v.s. en bränslebesparing på drygt 10 000:-/år.
Vips så är bilen betald med besparingen på bränsle på 5år. Bra va?
Allvetare
· Östergötland
· 4 362 inlägg
Haha, gäller det även de nyare modellerna?P PHPersson skrev:
Skulle jag nog kunna stå ut med. Ofta finns det ju en mack e.d. att gå in och ta en fika i vid laddställena!
Allvetare
· Östergötland
· 4 362 inlägg
Haha, ja säg att man kanske har tappat ner till 18kWh och jag vet att Zoe drar 2,5+ på vintern så kanske en räckvidd på 6mil per laddning om man inte vill stå flera timmar (80%). Förmodligen bara 4-5mil en riktigt kall vinterdag.Alfredo skrev:
Vill inte heller se den kalkylen
Allvetare
· Östergötland
· 4 362 inlägg
Drar den verkligen så mycket? Min Mini Cooper SE gick från 1,56kWh/mil sommartid till 1,8kWh/mil vintertid ungefär…P PHPersson skrev: