46 624 läst ·
442 svar
47k läst
442 svar
Utöka bolån vid bankflytt för bilköp (TESLA)?
Du skrev ”sättet Musk gör det på är garanterat uselt för aktieägarna”F fsn skrev:Du läser inte vad jag skriver, trots att jag skrev ut det i klartext och du förstår inte öht. Gratulerar.
IF Metall får man tycka vad man vill om, jag personligen är ingen supporter men dom styr inga bolag och sist jag kollade byggde inga svensk kommuner elbilar ELLER styrde nåt av Magnificent seven.
Förövrigt, är personangrepp på forum någon fetisch för dig?
Kan även lägga till att du skriver att det är dåligt för företaget Tesla… blir inte det lite konstigt när Model Y nyligen var världens mest sålda bil, Tesla värdens högst värderade bilföretag?
Ja, absolut. Det har varit upp och ner på aktiemarknaden pga hans egenheter och hans idiotiska kommentarer på Twitter. Sen kan du fundera på om det är Demokrater eller Trumpväljare som kör elbil i USA.... Men utan Musk hade Tesla kursat 2017 om dom ens hade fått fram nån S öht. Men alla hade klarat sig bra utan hans hybris och hans företagsstyrning publikt på X. Jag nöjer mig där, det är som att kommunicera med en skolkande högstadieelev.P PHPersson skrev:
Nä min jämförelse med just IF metall var felaktig men nu tänker jag mer på hur tröga fackföreningar är, inte minst hur meningslösa de många gånger är.F fsn skrev:Du läser inte vad jag skriver, trots att jag skrev ut det i klartext och du förstår inte öht. Gratulerar.
IF Metall får man tycka vad man vill om, jag personligen är ingen supporter men dom styr inga bolag och sist jag kollade byggde inga svensk kommuner elbilar ELLER styrde nåt av Magnificent seven.
Jo men titta hur aktien gått… jämför med Volvo, Ericsson eller någon annan ”aktie”. Jag vet vilken jag helst varit ägare till.F fsn skrev:Ja, absolut. Det har varit upp och ner på aktiemarknaden pga hans egenheter och hans idiotiska kommentarer på Twitter. Sen kan du fundera på om det är Demokrater eller Trumpväljare som kör elbil i USA.... Men utan Musk hade Tesla kursat 2017 om dom ens hade fått fram nån S öht. Men alla hade klarat sig bra utan hans hybris och hans företagsstyrning publikt på X. Jag nöjer mig där, det är som att kommunicera med en skolkande högstadieelev.
Motståndet mot fackanslutning är väl ett sådant exempel där detta verkar ligga djupt rotat hos Elon personligen.Jonatan79 skrev:
Ja, självklart spelar ledarskapet roll för vilka varumärken man väljer - eller (kanske än mer) väljer bort
Frågan var inte ang. Musk personligen utan om bolaget skulle ändra riktning med en annan VD? Aktieägarna har redan röstat i frågan under året om du missat det.S saltis99 skrev:
Alla har rätt att göra sina val. Och alla bör naturligtvis fundera över vad som är viktigt för dessa val - och vilket ansvar man har för konsekvenserna av sina val.Jonatan79 skrev:
Generella frågor behöver ofta specifika svar. Det beror på vilket mandat VD:n har. I bolag med en tongivare ägare är VD ibland mer av en marionett. Så frågan handlar mer om rollen Elon har än vem som på pappret är VD.Jonatan79 skrev:
Så kan det vara. I just detta läge är majorteten av aktieägarna överens, det blir inga kollektivavtal för koncernen.S saltis99 skrev:
Allvetare
· Östergötland
· 4 362 inlägg
hm, i min kalkyl har jag kvittat bortfallet av tjänstepension mot skattevinsten jag gör då det rör sig om liknande pengar.S swirve skrev:
Syftet var ju att jämföra ”gammal bil” mot ny bil. Inte tjänstepension senare eller lägre skatt nu…
Personligen har jag aldrig förstått mig på folk som tar stora lån för bilar. Är det en statusgrej? Rent intresse? Eller handlar det bara om att man, oavsett pris, vill undvika problem med bilen? Ekonomiska förlustan är ofta betydande hur än man försöker frisera siffrorna.
Själv har jag alltid kört runt i bilar som är 10+ år. Visst har det uppstått problem, men inget som satt stop för min vardag och den totala ekonomiska förlusten har varit försumbar jämfört med att köpa fabriksnya bilar (på lån dessutom).
Själv har jag alltid kört runt i bilar som är 10+ år. Visst har det uppstått problem, men inget som satt stop för min vardag och den totala ekonomiska förlusten har varit försumbar jämfört med att köpa fabriksnya bilar (på lån dessutom).
Hej Orvar.O Orvar777 skrev:
Du kan få använda siffrorna jag la fram till att räkna hur du vill.
Sist jag kollade så är inte detta mitt huvudsakliga arbeta och får alltså inte betalt för att göra någon uträkning, varken till dig eller ts.
Vill du ha en ordenligt uträkning med alla scenario inkluderade så gör jag gärna det.
Var ska jag skicka fakturan?
Hoppas det framgick vad jag räknande på.
Och att du inte tolkade det som att räntan ingick.
Men lite komiskt är att din så fina uträkning verkar vara lika amatörmässigt med tanke på att du inte har koll på att en eldriven bil som ägs privat får göra samma avdrag som en fossilt driven bil.
https://www.skatteverket.se/privat/...adittreseavdrag.4.515a6be615c637b9aa420e.html
Med tanke på att jag både hade teslan till att vara värd 0kr och 100k så vet jag inte riktigt vad vi ska komma fram till.E En glad amatör skrev:
Mer än att den billigaste teslan som är 10 år låg på 169k.
Inte ens min Nissan leaf 2012 med 20k mil på mätaren är i närheten av noll.
Och då är det minsta möjliga batteri
Billigaste nissan leaf som är äldre än 10 år ligger på 40k
https://www.blocket.se/annons/1401422553
Allvetare
· Östergötland
· 4 362 inlägg
Är det inte lite av båda?I Ironside skrev:Personligen har jag aldrig förstått mig på folk som tar stora lån för bilar. Är det en statusgrej? Rent intresse? Eller handlar det bara om att man, oavsett pris, vill undvika problem med bilen? Ekonomiska förlustan är ofta betydande hur än man försöker frisera siffrorna.
Man lever kanske i en vardag som i någon mång är beroende av bil och då vill man ha något krångelfritt och som gör allt så smidigt som möjligt. Men när man ändå är igång så får den väl gärna ge lite status och vara lite "kul" också
Själv så har jag likt dig köpt 5-10år gamla bilar men åkte på 3st "nitlotter" på raken så jag tröttnade. Däremot tror jag inte min bil varken klassas som "statusbil" eller såvidare häftig 😂