GoC GoC skrev:
Ja, men nu handlade det om en årsmodell 2013 och prisbilden på som hålls upp pga. Gratis SuC.
Själv skulle jag aldrig tänka mig att köpa en Tesla, oavsett hur gammal eller ny den vore eller laddning gratis eller inte.
Ok, missade det. Men som sagt även många äldre har av Tesla nollställts så då borde de vara billigare.
Alla är vi olika, i princip alla funktioner som finns i nya elbilar idag hade Tesla redan 2013. Det ger lite perspektiv på hur moderna de var redan då vad gäller mjukvara. Tack vare ota.

F
P PHPersson skrev:
Vilket är ganska precis samma som Elon Musk, vill minnas 19% så med dina argument så borde det gälla även herr Musk?
Man blir ofta skärrad över vissa personers förmåga att se det uppenbara eller dra de enklaste slutsatser.

Känner du inte av skillnaden har du problem. Har Musk eventuellt mer inflytande och är ett tydligare språkrör för Tesla? Är han eventuellt den person i hela jävla världen som starkast förknippas med företaget som HAN grundade (teoretiskt köpte in sig i som största aktieägare). Styr han mer eller mindre hur Tesla skall uppfattas och vad dom står för? Och han är fortfarande största ägaren av Tesla, och det var alltså inte Qatar när det gällde VW AG.

Redigerat:
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Musk grundade inte Tesla, han köpte in sig

F fsn skrev:
Känner du inte av skillnaden har du problem.
Har man problem om man inte vet hur involverad Musk numera är i Tesla och är totalt ointresserad av det?

• Gilla
Jonatan79 och 1 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Är du säker på att VD Oliver Blume på Porsche inte stöder Trump, Putin, Erdogan, Kim eller andra tvivelaktiga karaktärer? Eller om hans fru inte har röstat på något högerextremt parti i sitt liv?
Blume har i a f inte köpt någon mediekanal, försökt köpa röster eller stämt f d kunder för att de inte längre är kunder hos ens företag. En vd får tycka rätt mycket som privatperson, men hur man agerar i sin offentliga roll säger en hel del.

Att välja något annat märke än Musks bilar borde vara en självklarhet för alla med någon form av etiskt ansvarstagande.

• Gilla
lilytwig
  • Laddar…
F
Alfredo Alfredo skrev:
Har man problem om man inte vet hur involverad Musk numera är i Tesla och är totalt ointresserad av det?
Har man inte minsta intresse av det så ftar man inte om det heller. Eller hur?

F
A ajn82 skrev:
Musk grundade inte Tesla, han köpte in sig
Har nån hävdat nåt annat? Han grundade inte företaget Tesla. Däremot köpte han in sig och är absolut den som har skapat Tesla.

S
S Styrman_jansson skrev:
Det beror ju på hur man väljer att kompensera. Det går ju samtidigt att löneväxla till pension och på så sätt sänka skatten på inkomsten.

Det är ju det som egentligen är grejen med löneväxling generellt oavsett om det är till bil eller pension, att behålla mer av pengarna man tjänat in och slippa skatta bort dem.
Oavsett så är det ju ytterligare en kostnad som är större än vad du redovisade i uträkningen?!
Att jag reagerar är som sagt att jag räknade på förmånscykel som las fram som en riktigt bra deal, man skulle tjäna 30% jämfört med att köpa direkt för skattade pengar. Räknade man med förlorad tjänstepension (itp1, över brytgräns) så blev vinsten noll.

Sen löneväxling har ju inget med detta att göra, även om det är ett smartare sätt att kompensera bortfallet av pension. Sen är det ju tyvärr inte alla företag som erbjuder det, mitt nya jobb tex...

S saltis99 skrev:
Blume har i a f inte köpt någon mediekanal, försökt köpa röster eller stämt f d kunder för att de inte längre är kunder hos ens företag. En vd får tycka rätt mycket som privatperson, men hur man agerar i sin offentliga roll säger en hel del.

Att välja något annat märke än Musks bilar borde vara en självklarhet för alla med någon form av etiskt ansvarstagande.
Jag vet att många inte tänker som dig. Själv skulle jag aldrig vilja vara med i en förening som beter sig som tex IF Metall.

• Gilla
Rabbithole
  • Laddar…
F fsn skrev:
Har nån hävdat nåt annat? Han grundade inte företaget Tesla. Däremot köpte han in sig och är absolut den som har skapat Tesla.
Du, innan du editerade inlägget precis ovanför mitt.
Tycker inte vi ska ge honom cred för att ha skapat något han faktiskt inte gjorde

P PHPersson skrev:
Ok, missade det. Men som sagt även många äldre har av Tesla nollställts så då borde de vara billigare.
Alla är vi olika, i princip alla funktioner som finns i nya elbilar idag hade Tesla redan 2013. Det ger lite perspektiv på hur moderna de var redan då vad gäller mjukvara. Tack vare ota.
Sen får du inte glömma att många funktioner och senssorer, som Tesla hade då, numera är bortplockade av besparingsskäl.

S swirve skrev:
Oavsett så är det ju ytterligare en kostnad som är större än vad du redovisade i uträkningen?!
Att jag reagerar är som sagt att jag räknade på förmånscykel som las fram som en riktigt bra deal, man skulle tjäna 30% jämfört med att köpa direkt för skattade pengar. Räknade man med förlorad tjänstepension (itp1, över brytgräns) så blev vinsten noll.

Sen löneväxling har ju inget med detta att göra, även om det är ett smartare sätt att kompensera bortfallet av pension. Sen är det ju tyvärr inte alla företag som erbjuder det, mitt nya jobb tex...
Bilkontobil ÄR löneväxling. Faktiskt är alla fall när man avstår lön för andra förmåner löneväxling.

När jag räknat på detta så är jag ju intresserad av vad som ger mest värde för mig och i detta fall så är det löneväxling till bil eftersom förmånsvärdet på elbilar är så lågt. Sedan visst minskar tjänstepensionen men sett till totalt värde så går jag plus.

Sedan måste ändå ev. pensionsbortfall hanteras vilket kan göras på olika sätt. T.ex. genom ytterligare löneväxling. I mitt fall har vi dock ett bra aktieprogram på jobbet som jag använder mig av istället.

F fsn skrev:
Man blir ofta skärrad över vissa personers förmåga att se det uppenbara eller dra de enklaste slutsatser.

Känner du inte av skillnaden har du problem. Har Musk eventuellt mer inflytande och är ett tydligare språkrör för Tesla? Är han eventuellt den person i hela jävla världen som starkast förknippas med företaget som HAN grundade (teoretiskt köpte in sig i som största aktieägare). Styr han mer eller mindre hur Tesla skall uppfattas och vad dom står för? Och han är fortfarande största ägaren av Tesla, och det var alltså inte Qatar när det gällde VW AG.
Att han hörs och syns vet vi men varför väga in känslor? Jag tvivlar på att du vet Musks inflytande idag, likväl som jag tvivlar på att du vet Qatars inflytande. Hur som vet inte jag det.
Tycker Musk numera mesta pratar om Trump, SpaceX och sitt internet.
Men vad jag vet med säkerhet är att när du köper en Tesla får Musk 19% av vinsten och när du köper en Taycan så får Qatar 17%. Så i mina ögon borde det moraliskt vara lika illa om man har problem med Musk.
Mem jag har väl problem som tycker det.

• Älska
Jonatan79
  • Laddar…
S saltis99 skrev:

Skulle Tesla agera annorlunda om Musk inte var VD? Vad pekar på det? Skulle det vara mer OK att köpa ett åkdon från Tesla om Musk försvann?

E En glad amatör skrev:
Tyvärr tror jag att Teslan kanske inte är värd 100’ när den är 10 år gammal och alla garantier är borta, men man kan ju hoppas.
Som sagt, bilar är en dålig investering generellt och i synnerhet ny/ nyare bil. Fundera seriöst på att åka buss, cykla, gå om det är möjligt. Det man sparar kan kanske användas att hyra bil eller åka taxi då buss/tåg och cykel inte fungerar?
Kanske kan någon av er få förmånsbil via jobb,? Inte gratis nog det billigaste viset att ha ny bil.
A Alexn72 skrev:
Billigaste teslan på blocket runt 10 år
169k
[länk]

Säger inte så mycket om framtiden men..
Kanske för att den har gratis laddning livet ut?
Det erbjuds inte längre vad jag förstår, därför kan man inte räkna med att en bil från 2024 är värd 100’ 2034, speciellt som det trycks ut många elbilar just nu, men efterfrågan på begagnade dylika är begränsad.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.