Stora frågor för TS. Är paret gifta, om inte gör det snarast för att säkra upp framtiden om det som inte ska hända händer.
Sätta sig i sådan skuld? Finns inte på kartan.

T Tuvalo skrev:
Varför ens tänka på Tesla som ligger i blockad pga att vägran att teckna kollektivavtal? Alla seriösa företag i Sverige har kollektivavtal.
Fackens maffiametoder och inskräkande av föreningsfriheten hör inte hit ;)

• Gilla
Anonymiserad 272888 och 3 till
  • Laddar…
För att ge lite perspektiv så kan jag visa lite hur vi räknade när vi valde att avyttra vår egenägda personbil och skaffade en eldriven bilkontobil istället;

Kostnader/månad bensinbil;
Bränslekostnad: 1850kr/månad (Kör ca. 2000mil om året)
Försäkringskostnad: 400kr/månad
Service och reparationer: 1000kr/månad ( visat sig stämma väl senaste 2 åren)
Däck: 200kr/månad
Skatt: 50kr/månad
Sparande till nästa bil: 3000kr/månad
Summa: 6500kr/månad om man tar med sparande till nästa bil.

Eftersom bilen ifråga var en årsmodell 2017 och snart hade gått 17 000mil hade vi med en post för sparande till nästa bil för att få månadskostnaden jämförbar med en ny bil. Man får ju räkna med att en äldre bil behöver ersättas tidigare än en ny.

Kostnad/månad ny bilkontobil El:
Löneavdrag netto: 5500kr (här är däck, försäkring, service, skatt m.m. inbakat).
Bränsle/el: 800kr/månad
Summa: 6300kr/månad

Vi gjorde även en del beräkningar på TCO/LCC men dels slår bränslepriset och eventuellt stora reparationer så mycket och kändes som osäkra faktorer att vi värderade bekvämligheten och den lägre risken för strul rätt högt.

• Gilla
saltis99 och 1 till
  • Laddar…
Gjorde precis denna kalyl: https://msverige.se/allt-om-bilen/vad-kostar-det-att-ha-bil/kalkyl/bilkalkyl/

Volvo V50 (bensin) från 2007, värde 25000 kr, räknar på högt underhåll, normal prisminskning, 3 år tills nästa bil.

2300kr skatt per år, 2000kr försäkring, 0,75l/mil x 17kr litern, körsträcka per år 1750 mil. Kokar ner till en kostnad av:

21,73 kr/mil
38020 kr/år

3168 kr/månad

Belånar man huset för att köpa bil, så skall man öka sin amortering med estimerad värdeminskning på bilen. Klarar man inte det så kollar man efter billigare bil. Tips: Du får en hygglig Avensis för runt 100k, inte mycket värdeminskning samt låga underhållskostnader ger hygglig totalekonomi.

Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Man är solidarisk och vägrar ge sig för fackets obsoleta maffiametoder. Stödköper en Tesla för att bekämpa fackets orättvisa och frihetsbekämpning.
Eller så låter man bli Tesla pga Elon Musk. Konflikten mellan facket och tesla är en konflikt där jag personligen gärna ser att båda sidor förlorar.

• Gilla
  • Wow
saltis99 och 2 till
  • Laddar…
Mats-S
ELantagonism ELantagonism skrev:
ag har tittat en hel del på Teslas 0-ränteerbjudande som snart går ut och undrar om det vore dumt att göra detta?
Ja!
av moraliska skäl är det extremt dumt att stötta Elon Musk och Tesla.

- Musk har tydligt visat vart hans moraliska kompass pekar, anhängare av diverse konspirationsteorier, står och ljuger rakt ut på Trumps kampanjmöten, sann Putinist som lika Trump hyllar diktaturer.
- Tesla är en av dom värsta fackföreningsfientliga företagen som verkar i Sverige, man hatar allt som luktar löntagarinflytande och organiserade arbetare.

Att upplysta svenskar idag köper en ny Tesla är ganska förvånande och skrämmande med tanke på hur deras ägare agerar, börjar vi här i Sverige också få samma moraliska förfall som i USA?

Det finns ett antal likvärdiga eller bättre elbilar, välj en sådan istället för en Tesla 🤔

• Gilla
  • Wow
saltis99 och 7 till
  • Laddar…
Mats-S Mats-S skrev:
Ja!

- Musk har tydligt visat vart hans moraliska kompass pekar, anhängare av diverse konspirationsteorier, står och ljuger rakt ut på Trumps kampanjmöten, sann Putinist som lika Trump hyllar diktaturer.
- Tesla är en av dom värsta fackföreningsfientliga företagen som verkar i Sverige, man hatar allt som luktar löntagarinflytande och organiserade arbetare.

Att upplysta svenskar idag köper en ny Tesla är ganska förvånande och skrämmande med tanke på hur deras ägare agerar, börjar vi här i Sverige också få samma moraliska förfall som i USA?

Det finns ett antal likvärdiga eller bättre elbilar, välj en sådan istället för en Tesla 🤔
Jag är mäkta imponerad att "upplysta svenskar" kan tolka och tycka likt som du skriver, vi är väldigt olika.

• Gilla
Ec1 och 3 till
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
För att ge lite perspektiv så kan jag visa lite hur vi räknade när vi valde att avyttra vår egenägda personbil och skaffade en eldriven bilkontobil istället;

Kostnader/månad bensinbil;
Bränslekostnad: 1850kr/månad (Kör ca. 2000mil om året)
Försäkringskostnad: 400kr/månad
Service och reparationer: 1000kr/månad ( visat sig stämma väl senaste 2 åren)
Däck: 200kr/månad
Skatt: 50kr/månad
Sparande till nästa bil: 3000kr/månad
Summa: 6500kr/månad om man tar med sparande till nästa bil.

Eftersom bilen ifråga var en årsmodell 2017 och snart hade gått 17 000mil hade vi med en post för sparande till nästa bil för att få månadskostnaden jämförbar med en ny bil. Man får ju räkna med att en äldre bil behöver ersättas tidigare än en ny.

Kostnad/månad ny bilkontobil El:
Löneavdrag netto: 5500kr (här är däck, försäkring, service, skatt m.m. inbakat).
Bränsle/el: 800kr/månad
Summa: 6300kr/månad

Vi gjorde även en del beräkningar på TCO/LCC men dels slår bränslepriset och eventuellt stora reparationer så mycket och kändes som osäkra faktorer att vi värderade bekvämligheten och den lägre risken för strul rätt högt.
Tycker man bör räkna med löpande värdeminskning som kostnad istället för att "spara ihop till nästa" fast det är samma sak. Kostnad för att behålla samma standard linjärt över tid, med inflation bör väl månadskostnaden öka något.

Klart god vinst där med en ny bil som har samma kostnad som en äldre. Mindre risk för besvär utan att betala extra

• Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
Mats-S Mats-S skrev:
Ja!

Att upplysta svenska idag stödjer maffia- och beskyddarverksamhet samt grova inskräkningar av föreningsfriheten tycker jag än mer anmärkningsvärt.

Men fanns visst en annan tråd där detta diskuterades va?

• Gilla
  • Älska
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Elon Musk är en skitstövel, simple as.

• Gilla
bodda olsson och 5 till
  • Laddar…
DennisCA DennisCA skrev:
Elon Musk är en skitstövel, simple as.
två fel gör inte ett rätt, Vi kan väl hålla Facket snacket och Elon snacket i den andra marathontråden?

A AndersS skrev:
Är nog bara jag som är så dum att köpa ny bil kontant, de tre senaste har varit så och nuvarande snart rullat i åtta år och föregångaren i nio år. Sedan har jag mitt eget ekonomitänk runt bil att de ska vara avskrivna när bilen är tio år, vad de sedan blir värderade till är bara plus vid bytet. Innan var det förmånsbilar och på tiden när bränsle var fritt bara att köra med fast månadskostnad.😉
Men nästa bil utifrån vad jag vet idag blir en elbil, men troligtvis inte med lån, hugger inget i sten
A AndersS skrev:
Är nog bara jag som är så dum att köpa ny bil kontant, de tre senaste har varit så och nuvarande snart rullat i åtta år och föregångaren i nio år. Sedan har jag mitt eget ekonomitänk runt bil att de ska vara avskrivna när bilen är tio år, vad de sedan blir värderade till är bara plus vid bytet. Innan var det förmånsbilar och på tiden när bränsle var fritt bara att köra med fast månadskostnad.😉
Men nästa bil utifrån vad jag vet idag blir en elbil, men troligtvis inte med lån, hugger inget i sten,
Jag har gjort samma sak; köpte alldeles ny VW Touran för 10 år sedan, kostade 220kkr vilket betalades kontant. Har haft noll problem, och utför numera service själv. Har gått 10000 mil och bilhandlare erbjuder nu ca 125kkr för bilen. Har alltså tappat mindre än 100kkr på 10år/10000 mil. Drar ca 0.7l/mil så bränslekostnad på runt 120kkr under denna tid.

När jag tittar på vad man får för bilar idag för 220kkr blir jag mörkrädd.

• Gilla
Rabbithole och 1 till
  • Laddar…
Ganska lustigt...
Tesla råkade tillverka en elbil som funkade.
Sen råkade de leda elbilsrejset.
Sen råkade dem fortsätta leda.
Alla andra tillverkare är snart ikapp.
Så det är bäst att köpa någon annan än tesla.

Men det finns ingen annan som är i närheten av tesla.
Och framför allt... När det inte fanns snabbladdare så byggde tesla egna.
Ingen annan biltillverkare har sin egna snabbladdare.

Tesla ledde, de leder och snart drar de ifrån igen.

Så att köpa och stödja de företag som tagit elbilarna dit de är idag skulle jag säga är... rimligt.

• Gilla
Rabbithole och 1 till
  • Laddar…
A Anders_Nilsson skrev:
Problemet verkar vara att många inte förstår att i TS situation är inte Tesla 3 eller BMW 5 ett alternativ. TS behöver en billig Toyota. Väljer han att köpa nytt finns det alternativ för 200-300 tusen.

Sedan kostar en fossilbil mer i drift men det kan du påverka själv genom att åka mer kollektivt. TS behöver just nu minska de fasta kostnaderna.
Har det redovisats vilken inkomst dem har?
Att ha lån på 100% säger inget om betalningsförmågan

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.