Att använda huset som bankomat har aldrig varit en speciellt smart idé. De som köper exempelvis bilar genom att låna på huset har inte räknat på vad det kommer att kosta dem i slutänden. Trådstartaren här har så hög belåningsgrad att de kommer behöva amortera. Men finns exempel på de som lånar till bil på huset samtidigt som de inte amorterar på lånen. Efter 20 år är bilen sedan länge borta, de betalar fortfarande ränta på bilen, och de har inte betalt en krona av bilens inköpspris, hela skulden finns kvar. Blir en oerhört dyr bil när man summerar.

• Gilla
Shiraz
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Skulle läget vara så desperat att ni måste ha ett lån för att kunna köpa en 20000kronorsbil för att kunna behålla arbetet då skulle väl det där vara en möjlig desperatlösning.

Mitt råd är att anpassa bilägandet till ekonomin. Då blir det en begagnad bensinbil i prisklassen under 10000 kronor av någon modell som dels brukar vara slitstark och dels drar litet bränsle.

Själv körde jag i över 20 år med en bil som inflationsjusterat ungefär kostade motsvarande 15000 kronor och var 16 år gammal när jag började med den. När den slutligen blev för gammal och för liten för arbetet satsade jag på en 16 år gammal skåpbil för motsvarande 16000 kronor.
En ordentlig bil är en bil som rullar från punkt A till punkt B och passar den ekonomi man har. Jag tror ni skall hålla er en prisklass eller kanske rentav två prisklasser över mina bilköp men en ny bil och i synnerhet en Tesla är ingen riktig bil i ert sammanhang.

Med er skuldsättning tycker jag ni skall prioritera att amortera ned lånet. Varefter räntekostnaderna minskar blir det mer pengar över till annat.
Bra med bilar, som tar en från A till B och sen hem igen till A.

ELantagonism ELantagonism skrev:
Hej! Vi är 2 personer som bor i en villa, inköpt 2022. Sedan husköp har vi lagt ned större delen av lönen varje månad för div renoveringar och åtgärder på huset. Med höga räntekostnader, elkostnader vintertid samt sparande för IVF har vi därav inte kunnat bygga på en ordentlig buffert utan det har varje månad gått åt något av ovanstående. Detta trots att vi båda nu är höginkomsttagare.

Nu planerar vi att byta bank till HB, där jag med en ränterabatt hamnar omkring 3,50 (rörligt). Om jag får ett ännu bättre erbjudande kanske jag låser på 1-2 år.

Nu är det inga fler nödvändiga renoveringar kvar (enbart sånt man framöver vill fixa av estetiska skäl, tex förnya toalett och badrum). Räntorna är också på väg ned så vi sparar in lite där.

Min fundering har varit om jag nu i samband med bankflytt ska utöka lånebeloppet med minimum summa (tror det är 100k). Belåningsgraden går visserligen upp till 84/85% igen men i dagsläget har vi farsans bil (en bensinare) som drar rejält och vi behöver pengar till handpenningen för en ordentlig bil (helst el, minst en hybrid). Jag har tittat en hel del på Teslas 0-ränteerbjudande som snart går ut och undrar om det vore dumt att göra detta?😅

Vi har visserligen inte bråttom och kan försöka spara in till handpenningen för en bil, men det blir då mot våren och troligtvis är just detta erbjudande borta då. Vi kan absolut tänka oss en begagnad bil och jag vet att bil är typ den sämsta investeringen som finns, men vi behöver verkligen en för att ta oss till jobbet.

Tacksam för er input och ifall jag är helt korkad!🫠
Jag skulle hur som helst avstå Tesla. Elon Musks värderingar rimmar inte med mina.

• Gilla
lilytwig och 1 till
  • Laddar…
Hej! Vi är 2 personer som bor i en villa, inköpt 2022. Sedan husköp har vi lagt ned större delen av lönen varje månad för div renoveringar och åtgärder på huset. Med höga räntekostnader, elkostnader vintertid samt sparande för IVF har vi därav inte kunnat bygga på en ordentlig buffert utan det har varje månad gått åt något av ovanstående. Detta trots att vi båda nu är höginkomsttagare.

Nu planerar vi att byta bank till HB, där jag med en ränterabatt hamnar omkring 3,50 (rörligt). Om jag får ett ännu bättre erbjudande kanske jag låser på 1-2 år.

Nu är det inga fler nödvändiga renoveringar kvar (enbart sånt man framöver vill fixa av estetiska skäl, tex förnya toalett och badrum). Räntorna är också på väg ned så vi sparar in lite där.

Min fundering har varit om jag nu i samband med bankflytt ska utöka lånebeloppet med minimum summa (tror det är 100k). Belåningsgraden går visserligen upp till 84/85% igen men i dagsläget har vi farsans bil (en bensinare) som drar rejält och vi behöver pengar till handpenningen för en ordentlig bil (helst el, minst en hybrid). Jag har tittat en hel del på Teslas 0-ränteerbjudande som snart går ut och undrar om det vore dumt att göra detta?😅

Vi har visserligen inte bråttom och kan försöka spara in till handpenningen för en bil, men det blir då mot våren och troligtvis är just detta erbjudande borta då. Vi kan absolut tänka oss en begagnad bil och jag vet att bil är typ den sämsta investeringen som finns, men vi behöver verkligen en för att ta oss till jobbet.

Beror lite på hur ni bor och hur era bilresor ser ut över året. Bor ni i en tätort där ni också jobbar, har inga långa resor till nära och kära med bil så är elbil naturligtvis att föredra. Har ni restid till/från jobbet och lång bilfärd till nära och kära då skulle jag absolut föreslå en hybriddiesel. En elbil kan aldrig ladda batteriet under körning, måste alltid ha en extern kraftkälla, och köer vid laddboxar är förlorad tid. En hybrid däremot kan ladda upp under körning, inga jättemängder men tillräckligt för att hinna till närmaste mack för tankning.

• Haha
Pin
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Se4
Överföringsavgift 18öre per kwh
Skatt 42 öre
Nätägaens pålägg 4öre
Spotpris förra månaden 18öre.
+moms=102öre.

Ska man sen vara ärlig så har elbilen laddas billigare än så vilket har dragit ner elkostnader för hela elräkningen.
Utan elbilen hade kanske spotpriset legat på 25öre.
Och elbilen har mer rimligt laddat när spotpriset legat på 5öre-10öre.

Det gäller såklart bara förra månaden.
Imorgon är en rysare med nära 5kr per kwh dag
Men lycka till med att ladda bilen för 18 öre/kwh i rörlig kostnad under nov-april 😁

]
J jeppeboy1 skrev:
Men lycka till med att ladda bilen för 18 öre/kwh i rörlig kostnad under nov-april 😁
Tackar.
November börjar med 7öre per kwh Bild av elpriser per timme för SE4, visar priserna från 28,38 öre/kWh till 353,30 öre/kWh, med minimum och maximum markerade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Krille4
  • Laddar…
B Bokris skrev:
Jag skulle hur som helst avstå Tesla. Elon Musks värderingar rimmar inte med mina.
Stämmer dem bättre överens med diktaturerna som oljan ofta kommer ifrån😉

Lasses bygg o el Lasses bygg o el skrev:
Beror lite på hur ni bor och hur era bilresor ser ut över året. Bor ni i en tätort där ni också jobbar, har inga långa resor till nära och kära med bil så är elbil naturligtvis att föredra. Har ni restid till/från jobbet och lång bilfärd till nära och kära då skulle jag absolut föreslå en hybriddiesel. En elbil kan aldrig ladda batteriet under körning, måste alltid ha en extern kraftkälla, och köer vid laddboxar är förlorad tid. En hybrid däremot kan ladda upp under körning, inga jättemängder men tillräckligt för att hinna till närmaste mack för tankning.
Så långa resor är över 30-50mil?

Jag skulle säga att det är (relativt) bra idé sett till TCO kalkylen, men en 3-år gammal bränslebil är bättre ekonomiskt. Även om en gammal skruttbil är bäst ekonomiskt finns det en stor poäng med lågt ”trubbelkonto” och lite besvär/reparationer i vardagen.

Rikatillsammans har nyligen haft flera poddar om resonemang vid bilköp. Kolla in dom!

Det ni däremot måste fokusera på i er situation är ett bygga buffert. Ni måste verkligen ha reservpengar i er vardag… Därför kan faktiskt utöka bolånet för att köpa tesla för att sen ha låga driftskostnader vara en bra lösning medan ni stabiliserar er vardag och lägger pengar på hög ett tag. Lycka till 🙂

Varför köpa? Det finns flera alt till privatleasing i olika prisklasser. Inget som säger att ni behöver lease i flera år heller. Finns de som erbjuder leasing på 1 år till vettig månadskostnad. Gäller även elbil.

• Gilla
Robert63
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Säg att ni idag har en bil värd 100k.
Tesla 500-550k
Kör ni 2000mil per år.
Bensin ca 1 liter per mil a 20kr
El ca 2kwh per mil a 2kr
På 10 år har teslan kostat er.
-100k +550k +(20k mil x 4kr=)80k =530k

Er nuvarande kommer behöva servas i större utsträckning men vi bortser från de.
Värdeminskning på 100k efter 10 år.
-100k +(20k mil 20kr=)400k= 500k

I fallet med teslan så är det rimligt att räkna att den efter 10 år har ett värde kvar.
Medans er nuvarande lär ha ett lågt värde kvar.
Skulle vi säga att teslan är värd 100k efter 10 år och er nuvarande 0kr så
Har teslan kostat er 450k
Nuvarande 500k.
Tyvärr tror jag att Teslan kanske inte är värd 100’ när den är 10 år gammal och alla garantier är borta, men man kan ju hoppas.
Som sagt, bilar är en dålig investering generellt och i synnerhet ny/ nyare bil. Fundera seriöst på att åka buss, cykla, gå om det är möjligt. Det man sparar kan kanske användas att hyra bil eller åka taxi då buss/tåg och cykel inte fungerar?
Kanske kan någon av er få förmånsbil via jobb,? Inte gratis nog det billigaste viset att ha ny bil.

L Lindgren3000 skrev:
Jag skulle säga att det är (relativt) bra idé sett till TCO kalkylen, men en 3-år gammal bränslebil är bättre ekonomiskt. Även om en gammal skruttbil är bäst ekonomiskt finns det en stor poäng med lågt ”trubbelkonto” och lite besvär/reparationer i vardagen.

Rikatillsammans har nyligen haft flera poddar om resonemang vid bilköp. Kolla in dom!

Det ni däremot måste fokusera på i er situation är ett bygga buffert. Ni måste verkligen ha reservpengar i er vardag… Därför kan faktiskt utöka bolånet för att köpa tesla för att sen ha låga driftskostnader vara en bra lösning medan ni stabiliserar er vardag och lägger pengar på hög ett tag. Lycka till 🙂
3 år gammal bränslebil är "bättre" och "sämre" beroende på vad man väljer.

A Alexn72 skrev:
Stämmer dem bättre överens med diktaturerna som oljan ofta kommer ifrån😉
Det finns andra Elbilar! Eller??

E En glad amatör skrev:
Tyvärr tror jag att Teslan kanske inte är värd 100’ när den är 10 år gammal och alla garantier är borta, men man kan ju hoppas.
Som sagt, bilar är en dålig investering generellt och i synnerhet ny/ nyare bil. Fundera seriöst på att åka buss, cykla, gå om det är möjligt. Det man sparar kan kanske användas att hyra bil eller åka taxi då buss/tåg och cykel inte fungerar?
Kanske kan någon av er få förmånsbil via jobb,? Inte gratis nog det billigaste viset att ha ny bil.
Billigaste teslan på blocket runt 10 år
169k
https://www.blocket.se/annons/1401433897

Säger inte så mycket om framtiden men..

Intressant hur många som helt plötsligt vill köpa en bil för +600.000 (ja, för en long range awd) bara för att räntan är 0%. Jag menar bilen ska fortfarande betalas. Och som andra sagt innan så är värdeminskningen i faktiska pengar väldigt stor på dessa höga belopp.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.