Hej!
Jag bor i hyreslägenhet och planerar att sätta upp två reglar mot en av väggarna i mitt badrum i vilket jag kommer sätta upp ett klickgolv. Har gjort det tidigare i ett vardagsrum med stor framgång, enkelt, snyggt och billigt.
Nu står jag inför utmaningen att göra samma installation i ett badrum där jag under inga omständigheter får borra i väggen i. Först tänkte jag limma upp två reglar mot väggen. Vattenfast lim med tillräcklig behäftning skulle säkert fungera. Men misstänker att det kommer bli ett jäkla jobb att få loss när jag flyttar.
Istället har jag kommit på en annan idé som jag skulle vilja ha input på. Idé bygger på lite av samma tänk som på det sätt man monterar upp teleskopstänger för duschdrapperi.
Min ide är att köpa två reglar som ska fästas mot väggen. I reglarnas ände borrar jag ned inslagsmuttrar och sätter i muttrar i dessa som jag skruvar ner halvvägs. En regel inklusive halvt iskruvade bultar blir då ungefär takhöjden i mitt badrum. Längs golvet mot den vägg ämnar montera reglarna lägger jag en tunn list med en gummilist under.
Sen positioner jag ut reglarna, lägger på en ovanliggande list precis som den mot golvet. Skruvar ut bultarna så hårt jag vågar. Reglarna sitter nu mot väggen genom det trycket de utskruvade bultarna innebär.
Min fråga. Tror ni att det håller? Brister i min plan? En annan idé är att lägga reglarna vågrätt och montera dem på samma sätt, men vertikalt känns för mig mer naturligt eftersom kraften kommer att verka nedåt när golvet sitter på reglarna.