Hej!

Vi är en trebarnsfamilj som ska bygga ett traditionellt 2-planshus på ca 130-140 km på en sjötomt. Vi har precis börjat med ritningar och inser att vi har en utmaning att få till planlösningen. Så nu vänder jag mig till er experter för kreativa idéer och förslag :D.

Våra önskemål såhär långt:

Nedre plan: Hall, vardagsrum, kök, liten grovéntre, "masterbedroom" med toalett/dusch och garderob, liten gästtoalett, litet arbetsrum/gästrum ´(vi måste ha ett extra rum då vi ofta har 1-2 övernattandes)

Övre plan: 3 barnsovrum, allrum, tvättstuga ink klädvård, tolett/badrum

Vi har insett att det svåra är att få till nedre plan med våra önskemål men jag hoppas på att ni experter kan komma med lite kreativa idéer och tankar d^_^b. Vi är dock öppna för andra upplägg också om det är omöjligt att få till nedre plan enl våra drömmar.

Tack på förhand!

Ni menar väll 130-140 kvm per våningsplan?

Om inte ser jag det som direkt omöjligt att uppfylla era krav. Nedervåningens rum blir så små med 65-70 kvm boyta att ni knappt ens klarar av att klara de lagstadgade handikaanpassningarna avseende möjlighet att ta sig fram med rullstol. Sovrum 10kvm, kök 10 kvm, vardagsrum, 15 kvm, gästrum 8 kvm, hall 8 kvm, gästoa 4 kvm, groventre 6 kvm, toa/dusch 6 kvm. Dockhus skulle jag säga.

Vi håller just nu också på att rita på ett 2-planshus och vi har nu 129 kvm + 111 kvm, och ändå tycker vi att vissa rum är lite för små. Vi är en familj på 2+2.

//JaGus

:(Oj, hjälp! Har skrivit fel. Naturligtvis ska det vara 230-240 kvadratmeter och inte mindre än det.....

Vilken kul utmaning! Har några följdfrågor bara. Är det viktigt med symmetri? Ska huset vara fyrkantigt eller med utbyggnader på?

Hur är tomten? Sjön, övrig utsikt, tillfart, väderstreck?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.