Hej forumet, har haft dialog idag med Ikea inför köp av nytt kök.
Jag är nämligen sugen på att lägga in en bänkskiva i rostfritt stål, kanske ca 16 mm tjocklek. Men då lyfte damen på Ikea faktumet att vasken kommer att slå i inredningen (översta lådan) och spishällen kommer att hamna under bänkskivans kant - man räknar normalt med en bänkskiva på minst 28mm och är den lägre så påverkar det stommar etc under.
Hennes förslag på lösningar var inget som jag gillade, inbegrep att sätta täcklist ovan ugn och minska ner utrymmet för plåtar längst ner med 10 cm samt ha täcklist också under vasken och ändra översta skåpet till dörr istället för låda etc...

Så, kan jag få några andra förslag på hur jag ska göra kanske? Vad sägs om distanslist eller täckskiva i trä under bänkskivan i stål? Kan inte det funka, rama in lite och minska den kalla känslan som rostfri stål ger? Är det någon som har löst det så?
Tack !

Jag skulle bara byggt på med lister för att komma upp i rätt nivå och sen klyva till täckskiva för att täcka.

• Gilla
DIMS och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
Oftast vill man ju uppnå något nära 90 cm bänkhöjd för att få en lämplig arbetshöjd så att sätta kring 15 mm hög list på stommarna innan en 16 mm tjock bänkskiva läggs på verkar lämpligt.

Är ditt val av just 16 mm bänkskiva ett estetiskt val eller ligger det något annat bakom?

Ossian K Olsson
Antingen förstår jag inte eller så förstår inte hon på IKEA.

Jag har 28 mm skiva och det är gott om plats mellan lådan och hon. Så att ha en skiva på 16 mm lär inte göra någon skillnad.

Sen det med höjden på bänken justerar du med de ställbara fötterna bara!

BirgitS
Ossian K Olsson Ossian K Olsson skrev:
Jag har 28 mm skiva och det är gott om plats mellan lådan och hon. Så att ha en skiva på 16 mm lär inte göra någon skillnad.
Jag kan inte Ikeas stommar men kan det tänkas bero på hons djup eller vilken diskbänksstomme/lådtyper man har valt?

När det gäller ugnen är jag rätt säker på att även andra har rapporterat att ugnen måste monteras längre ner för att få tillräckligt med avstånd mellan hällens undersida och ugnens ovansida när bänkskivan är tunn.

• Gilla
DIMS
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Oftast vill man ju uppnå något nära 90 cm bänkhöjd för att få en lämplig arbetshöjd så att sätta kring 15 mm hög list på stommarna innan en 16 mm tjock bänkskiva läggs på verkar lämpligt.

Är ditt val av just 16 mm bänkskiva ett estetiskt val eller ligger det något annat bakom?
Tack för input. Ja, det är bara för att jag tycker tunn bänkskiva är snyggt :)

Ossian K Olsson Ossian K Olsson skrev:
Antingen förstår jag inte eller så förstår inte hon på IKEA.

Sen det med höjden på bänken justerar du med de ställbara fötterna bara!
Damen på IKEA var så väldigt säker…🤔

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.