Hej på er,
Vi har anlagt gabioner i vår sommarstuga. Detta pga att den mur som fanns på plats innan var på väg att ge vika. Ytan utsätts för varierande vattennivåer, därav en mer rejäl stöttning.
Nu kommer vi till utmaningen med denna lösningen - en smidig lösning för att ta sig ner till vattnet.
Det finns egentligen två placering som vi ser det.
1. I hörnet av gabionerna. Detta pga av det finns fler möjligheter att stötta upp konstruktionen.
2. I högsta punkten av ”stranden”
Vi ser alternativ 1 som mest lockande. Men också kanske mest utmanande. Lösningen behöver ju nästan hänga i luften över vattenytan.
Era förslag på en klurig lösning är varmt välkomna!
Vi har anlagt gabioner i vår sommarstuga. Detta pga att den mur som fanns på plats innan var på väg att ge vika. Ytan utsätts för varierande vattennivåer, därav en mer rejäl stöttning.
Nu kommer vi till utmaningen med denna lösningen - en smidig lösning för att ta sig ner till vattnet.
Det finns egentligen två placering som vi ser det.
1. I hörnet av gabionerna. Detta pga av det finns fler möjligheter att stötta upp konstruktionen.
2. I högsta punkten av ”stranden”
Vi ser alternativ 1 som mest lockande. Men också kanske mest utmanande. Lösningen behöver ju nästan hänga i luften över vattenytan.
Era förslag på en klurig lösning är varmt välkomna!
Vad använder du vattnet till ? För bad ? Äntra en båt ? Förvara båt ? Fiske ? Skridskoåkning på vintern ? Eller kanske flera utav dessa och något annat också ?
Rörlig Landgång + flytbrygga kanske kan passa ? Fungerar bra med varierande vattenstånd och det blir tillräckligt djupt längst ut, för att man kan simma direkt. Också möjligt att gå ut och sedan ner på badstegen och gå in emot stranden.
På bilden är det, räknat från land : "Fast brygga" + rörlig "Landgång" + "Flytbrygga" + kort rörlig " Landgång" + Större " Flytbrygga". Båtplats får man "på köpet".
På bilden är det, räknat från land : "Fast brygga" + rörlig "Landgång" + "Flytbrygga" + kort rörlig " Landgång" + Större " Flytbrygga". Båtplats får man "på köpet".
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Problemet jag ser med det är att det kommer bli en väldigt aggressiv lutning på landgången iom höjdskillnaden.HasseTeknik skrev:
Rörlig Landgång + flytbrygga kanske kan passa ? Fungerar bra med varierande vattenstånd och det blir tillräckligt djupt längst ut, för att man kan simma direkt. Också möjligt att gå ut och sedan ner på badstegen och gå in emot stranden.
[bild]
Går det inte bara göra som grannen och bygga en brygga rakt ut i samma höjd som gabionerna?
Sen kan man bygga en trappa ner till vattnet från bryggan. Och sen en flytbrygga med landgång längst ut.
Eller är det en enkel snabb lösning som gäller?
Jag har en fråga om gabionerna också.
Hur förberedde du under dem för att få det stabilt?
Jag har funderat på denna lösningen också men är rädd att det ska bli skevt efter ett par år eftersom jag har relativt mjuk botten just där.
Mvh Tomas
Sen kan man bygga en trappa ner till vattnet från bryggan. Och sen en flytbrygga med landgång längst ut.
Eller är det en enkel snabb lösning som gäller?
Jag har en fråga om gabionerna också.
Hur förberedde du under dem för att få det stabilt?
Jag har funderat på denna lösningen också men är rädd att det ska bli skevt efter ett par år eftersom jag har relativt mjuk botten just där.
Mvh Tomas
Grannen har haft problem med pålningen då botten är förhållandevis mjuk.
Själva gabionerna utfördes av en gräventreprenör som själv hade samma lösning. Han försvarade den och hade inte haft några problem. Tror dom planade till rejält innan placeringen. Kan kolla med dom om du önskar en mer ingående förklaring?
Själva gabionerna utfördes av en gräventreprenör som själv hade samma lösning. Han försvarade den och hade inte haft några problem. Tror dom planade till rejält innan placeringen. Kan kolla med dom om du önskar en mer ingående förklaring?
Jag pålade 95x95 för hand ett par meter ner i leran utan att nå fast botten till min brygga. De har sugits fast så de sitter väldigt stabilt.C Cuppo91 skrev:Grannen har haft problem med pålningen då botten är förhållandevis mjuk.
Angående gabionerna så måste allt göras för hand hos mig så jag tror det blir pålar med reglar bakom ändå när jag väl kommer det projektet. 😄
Klicka här för att svara