Slog till idag och köpte en elektrisk motorsåg med effekten 2kW då jag har några döda träd som skall ner.
Eftersom dessa träd står en bit från huset så behövs det en lång skarvsladd på kanske 50-60m. Då började jag fundera på hur det blir med utlösningsvilkåret på säkringen (en C10) när man har så lång sladd. När jag frågade på byggvaruhuset så sade de att det inte spelar någon roll hur lång sladd man kör med! Jag har iaf köpt 2 st 25mkablar med en tvärsnittsarea på 1,5mm2.

Vad tror ni? Kan det bli problem?

Kan tillägga att det är ca 10m kabel mellan uttaget och centralen och att huset ligger på landet!

Sätt på en JFB så har du inga problem med utlösningsvilkoret!
Den löser garanterat vid jordslutning!

Men den löser ju inte vid kortslutning fas-nolla?

Jag har redan JFB på uttaget, så det är inga problem!
Hur lång måste kabeln vara för att det skall bli problem vid en kortslutning fas-nolla?

Utlösningsvilkoret är till för jordslutning, dvs se till så att inget jordat föremål får för hög beröringsspänning under så lång tid att någon kan bli skadad.

Men det är helt riktigt som du skriver, mellan fas-nolla kan det bli kortslutning utan att något mer händer än att kabeln blir varm!

SkaneErik skrev:
Jag har redan JFB på uttaget, så det är inga problem!
Hur lång måste kabeln vara för att det skall bli problem vid en kortslutning fas-nolla?
Beror på hur nätet ser ut innan uttaget!

Hur stor transformator det sitter hos elverket, hur långa ledningar det är och hur grova dom är.
Likaså hur långa dina gummikablar är och hur grova dom är.

Hur är det du har tänkt dig en kortslutning?
Klipper du kabeln med sågen så bryter ju JFB:n om kabeln e jordad till sågen. om den inte är så går väl säkringen.. eller inte men de borde inte bli någon fara för dig.

Skulle den på något sätt bli strömförande borde du rimligtvis jorda ner i marken om du får en stöt.. JFB löser ut.

kan inte riktigt komma på något cenario där en säkringsutlösning skulle rädda något direkt? eller har ja fel? det borde ju inte kunna direkt bli några personskador (får man 10A genom sig är man nog kanska grillad hur och då hjälper ju inte nån säkring över huvud taget)

Om du verkligen vill gå till botten med detta så ring nätägaren och fråga om förimpedansen i din anläggning. Skriv in ditt värde här så ska ja beräkna max ledningslängd.

Tack för alla svaren!
Som ni skriver så löser säkert jordfelsbrytaren ut ifall jag klipper kabeln eller själv får en strömgenomgång. Det är iofs inte särskillt stor risk att man får en kortslutning fas-nolla där man inte samtidigt får fas-jord, men det känns inte helt bra ändå. Menmen, jag kör på då!

/Erik

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.