39 172 läst ·
318 svar
39k läst
318 svar
Utländska hantverkare vs Svenska?
Då vi är 6 i familjen så fri kost o logi och 48k i fickpengar.... tror jag många skulle nappa på.pappskallen skrev:
Kidnappning är olagligt och omoraliskt.Nimajneb skrev:
Att erbjuda en afrikan mångdubbel lön jämfört med hemlandet är helt ok om denne accepterar det själv och kan välja att lämna när han vill.
Du ser kanske mönstret ? Följer dina resonemang och drar dem till sin spets.
Flyktinglägren i Rwanda har lägre kostnadsläge än Ukraina och därför följer lönen kostnadsläget i hemlandet.
Överpriser? Så bra, då tar vi det en gång till...
Det kan hända att man borrar i ett vattenrör och då kan vi börja prata kostnader. Debiteringen skall täcka det med samt allt annat.
Förhoppningsvis gör man det inte alltför ofta eftersom jag gjort det en gång på mer än 20 år. Varför det inte skett oftare är för att jag har hyfsad pejl på hur saker ligger enligt svensk byggstandard men ibland så ligger de inte så etc och då är det bara att se till att man har försäkringar.
Sen så har man en del kostnader med verktyg, bil mm så det springer rätt fort upp i de sanslösa pengarna.
Sen får de som vill det göra det själv, inte mig emot det minsta.
Förresten, rörande lawpans inlägg så om de drog mindre el så krävs det behörighet för det, fanns det? Om inte så tja, inte mitt bord men direkt korkat att låta obehöriga dra el.
/Kent som inte skäms det minsta för debitering
Det kan hända att man borrar i ett vattenrör och då kan vi börja prata kostnader. Debiteringen skall täcka det med samt allt annat.
Förhoppningsvis gör man det inte alltför ofta eftersom jag gjort det en gång på mer än 20 år. Varför det inte skett oftare är för att jag har hyfsad pejl på hur saker ligger enligt svensk byggstandard men ibland så ligger de inte så etc och då är det bara att se till att man har försäkringar.
Sen så har man en del kostnader med verktyg, bil mm så det springer rätt fort upp i de sanslösa pengarna.
Sen får de som vill det göra det själv, inte mig emot det minsta.
Förresten, rörande lawpans inlägg så om de drog mindre el så krävs det behörighet för det, fanns det? Om inte så tja, inte mitt bord men direkt korkat att låta obehöriga dra el.
/Kent som inte skäms det minsta för debitering
Du började själv med svartjobbande kineser för 10 spänn.....somelvis skrev:Kidnappning är olagligt och omoraliskt.
Att erbjuda en afrikan mångdubbel lön jämfört med hemlandet är helt ok om denne accepterar det själv och kan välja att lämna när han vill.
Du ser kanske mönstret ? Följer dina resonemang och drar dem till sin spets.
Flyktinglägren i Rwanda har lägre kostnadsläge än Ukraina och därför följer lönen kostnadsläget i hemlandet.
Då jag inte ser kopplingen till 8k i fickpengar och ursprung så förstår jag inte.. Tror nog att familjen skulle betalt 8k i fickpengar till en Norditalienare eller Schweizare åxå.
Många här skriver och antyder att en snickare inte är värd tex 500:- per timme.
Sätt dig ner någon kväll och läs lite företagsekonomi och prissättning, istället för att jämföra din lön från din anställning.
Ingen snickare som driver sitt företag vitt får 500:- i timmen.
Sätt dig ner någon kväll och läs lite företagsekonomi och prissättning, istället för att jämföra din lön från din anställning.
Ingen snickare som driver sitt företag vitt får 500:- i timmen.
Ok så det var så det funkade för "barnflickan"........Nimajneb skrev:
Nu var det inte resten av din familj det var frågan om ut DIG och att DU tycker det är ok med 8000 + inkvartering + tre mål mat. och en än gång -grattis, du har många möjligheter ifall du skulle bli arbetslös.
Vi kan nog enas om att vi har olika åsikter, du tycker att 50 kr/h efter inkvartering och mat är jättebra betalt, jag tycker inte det. Thats it.
I vilket fall så handlar det om värderingar, människosyn och utnyttjande, rätt eller fel, vad vet jag. men som sagt vi har olika åsikter! Tack för mig.
Redigerat:
Visst.
En egentillverkad "normallunch/middag" skulle jag tippa kostar ca 15-20 kr vilket skulle innebära att mervärdet för lunchen är ca 350-450 kr/mån.
För jag utgår ifrån att personen i fråga åt maten hon lagade i hushållet åt barnet.
Därmed inte sagt att dom lägst betalda i kommunen inte är underbetalda. Men dom får ialla fall bestämma själva vad dom ska göra med sina pengar.
man kan dessutom konstatera att "barnflickan" har sämre betalt än dom sämst betalda inom kommunen......
En egentillverkad "normallunch/middag" skulle jag tippa kostar ca 15-20 kr vilket skulle innebära att mervärdet för lunchen är ca 350-450 kr/mån.
För jag utgår ifrån att personen i fråga åt maten hon lagade i hushållet åt barnet.
Därmed inte sagt att dom lägst betalda i kommunen inte är underbetalda. Men dom får ialla fall bestämma själva vad dom ska göra med sina pengar.
man kan dessutom konstatera att "barnflickan" har sämre betalt än dom sämst betalda inom kommunen......
Jag tillhör väl inte de som tjänar mest direkt, men jag klarar mig rätt bra på det jag skrapar ihop, men jag behöver inte jobba för 65 kr timmen hellerNimajneb skrev:Jag kan bekräfta att dessa typer av förhållanden existerar och när jag träffar dessa parter, arbetare och arbetsgivare så inser man komplexiteten i det hela.
Viktigast är att för en Svensk så kan vi inte applicera våra värderingar på andra läder men jag har sett många exempel på där förhållandena inte ligger i linje med landets accepterade FN regleringar. Som tur är kan både företag och konsumenter påverka detta genom sina köpbeslut.
Sedan det här med att dom väljer att stanna... vänd på det....varför flyttar du inte ifrån vårat låglöneland och bosätter dig där du får en stor fin paycheck??
Sen har jag familjen här..
Det har också många av de polacker jag stöter på också iofs, dom har det lite jobbigare att få det gå ihop, sen är de ju dumma nog att betala för huset i Polen också.. dom tror ju att dom ska få råd att åka hem nångång..
För att svara på orginalfrågan, vi betalar 220 kr/h + moms för hantverkare från Polen. På det tilkommer sen ROT-avdraget, så det blir ju väldigt billigt per timme. Jag har valt att dela upp renoveringsprojektet i delar (t.ex. per rum) och kommit överens om ett fastpris för var del vad gäller jobb. Det har funkat väldigt bra för oss.
Vad gäller frågan om hurvida de är bra/dåliga så tycker jag man kan sammanfatta det med att de är otroligt flitiga och värnar om att jag som kund ska vara nöjd (så blir något inte såsom jag tänkt så fixar dem det utan problem). De tar korta raster och jobbar på hela tiden.
Självklart har många inte så mycket erfarenhet att jobba med svenska (trä-) hus. Det kan leda till att man får vara väldigt specifik om hur vissa saker ska lösas. Så lite projektlederi får man nog räkna med, men det varierar nog väldigt mycket från hantverkar till hantverkare. På det stora hela har jag varit väldigt nöjd med "våra" polacker.
Vad gäller frågan om hurvida de är bra/dåliga så tycker jag man kan sammanfatta det med att de är otroligt flitiga och värnar om att jag som kund ska vara nöjd (så blir något inte såsom jag tänkt så fixar dem det utan problem). De tar korta raster och jobbar på hela tiden.
Självklart har många inte så mycket erfarenhet att jobba med svenska (trä-) hus. Det kan leda till att man får vara väldigt specifik om hur vissa saker ska lösas. Så lite projektlederi får man nog räkna med, men det varierar nog väldigt mycket från hantverkar till hantverkare. På det stora hela har jag varit väldigt nöjd med "våra" polacker.
Sluta nu, kan du inte räkna och dessutom hånar alla i detta land genom att påstå att fullpension är värt 450 kr så har du inte mycket koll på livet.pappskallen skrev:Visst.
En egentillverkad "normallunch/middag" skulle jag tippa kostar ca 15-20 kr vilket skulle innebära att mervärdet för lunchen är ca 350-450 kr/mån.
För jag utgår ifrån att personen i fråga åt maten hon lagade i hushållet åt barnet.
Därmed inte sagt att dom lägst betalda i kommunen inte är underbetalda. Men dom får ialla fall bestämma själva vad dom ska göra med sina pengar.
man kan dessutom konstatera att "barnflickan" har sämre betalt än dom sämst betalda inom kommunen......
När man börjar 7an så får man hemkunskap eller motsvarande på schemat och får lära dig lite basics.
Redigerat:
Medlem
· Västra Götaland
· 26 inlägg
Den som vill ha referenser kan ju ta en tur till exempelvis Riga och se sig omkring. Efter det tror jag att man tänker sig för både enoch två gånger innan man anlitar byggare från Lettland.
Jobbar själv för en firma (inte byggsvängen dock) med ett stort antal Letter anställda. En del kan något och vissa försöker men de flesta lämnar mycket övrigt att önska - både vad gäller kunskap och moral, tyvärr.
Jobbar själv för en firma (inte byggsvängen dock) med ett stort antal Letter anställda. En del kan något och vissa försöker men de flesta lämnar mycket övrigt att önska - både vad gäller kunskap och moral, tyvärr.