pappskallen skrev:
Bra, då är vi där igen.

Ska bli kul att få höra om när du får ett jobb som betalar dig 8000 i månaden efter att inkvartering och tre mål mat är betalda. för det är vad även DU behöver för överlevnad. kul att du tycker den nivån är bra, jag tycker det INTE
Då vi är 6 i familjen så fri kost o logi och 48k i fickpengar.... tror jag många skulle nappa på.
 
Nimajneb skrev:
Förstår inte argumenten, tråden handlar om lönenivåer bla och denna diskussion tycks handla om 8000kr i vita fickpengar är rimligt eller inte. Varför blanda in flyktingläger i Afrika... vad bli nästa jämförelse... kidnappning????
Kidnappning är olagligt och omoraliskt.
Att erbjuda en afrikan mångdubbel lön jämfört med hemlandet är helt ok om denne accepterar det själv och kan välja att lämna när han vill.

Du ser kanske mönstret ? Följer dina resonemang och drar dem till sin spets.
Flyktinglägren i Rwanda har lägre kostnadsläge än Ukraina och därför följer lönen kostnadsläget i hemlandet.
 
Överpriser? Så bra, då tar vi det en gång till...
Det kan hända att man borrar i ett vattenrör och då kan vi börja prata kostnader. Debiteringen skall täcka det med samt allt annat.
Förhoppningsvis gör man det inte alltför ofta eftersom jag gjort det en gång på mer än 20 år. Varför det inte skett oftare är för att jag har hyfsad pejl på hur saker ligger enligt svensk byggstandard men ibland så ligger de inte så etc och då är det bara att se till att man har försäkringar.
Sen så har man en del kostnader med verktyg, bil mm så det springer rätt fort upp i de sanslösa pengarna.

Sen får de som vill det göra det själv, inte mig emot det minsta.

Förresten, rörande lawpans inlägg så om de drog mindre el så krävs det behörighet för det, fanns det? Om inte så tja, inte mitt bord men direkt korkat att låta obehöriga dra el.

/Kent som inte skäms det minsta för debitering
 
somelvis skrev:
Kidnappning är olagligt och omoraliskt.
Att erbjuda en afrikan mångdubbel lön jämfört med hemlandet är helt ok om denne accepterar det själv och kan välja att lämna när han vill.

Du ser kanske mönstret ? Följer dina resonemang och drar dem till sin spets.
Flyktinglägren i Rwanda har lägre kostnadsläge än Ukraina och därför följer lönen kostnadsläget i hemlandet.
Du började själv med svartjobbande kineser för 10 spänn.....

Då jag inte ser kopplingen till 8k i fickpengar och ursprung så förstår jag inte.. Tror nog att familjen skulle betalt 8k i fickpengar till en Norditalienare eller Schweizare åxå.
 
Många här skriver och antyder att en snickare inte är värd tex 500:- per timme.
Sätt dig ner någon kväll och läs lite företagsekonomi och prissättning, istället för att jämföra din lön från din anställning.

Ingen snickare som driver sitt företag vitt får 500:- i timmen.
 
snickarboden skrev:
/Kent som inte skäms det minsta för debitering
Du ska ta betalt så mycket som kunden är villig att betala!d^_^b
 
Nimajneb skrev:
Då vi är 6 i familjen så fri kost o logi och 48k i fickpengar.... tror jag många skulle nappa på.
Ok så det var så det funkade för "barnflickan"........

Nu var det inte resten av din familj det var frågan om ut DIG och att DU tycker det är ok med 8000 + inkvartering + tre mål mat. och en än gång -grattis, du har många möjligheter ifall du skulle bli arbetslös.

Vi kan nog enas om att vi har olika åsikter, du tycker att 50 kr/h efter inkvartering och mat är jättebra betalt, jag tycker inte det. Thats it.
I vilket fall så handlar det om värderingar, människosyn och utnyttjande, rätt eller fel, vad vet jag. men som sagt vi har olika åsikter! Tack för mig.
 
Redigerat:
Nimajneb skrev:
Du ska ta betalt så mycket som kunden är villig att betala!d^_^b
Ja och?

/Kent
 
pappskallen skrev:
50 pix i timmen (ut) är rent slaveri i mina ögon, inkveartering eller ej, särskilt när det kommer från högbetalda politiker, Patetiskt.
De sämst betalda kommunalanställda får under en hundring före skatt i timmen, och varken fri kost eller logi.

Fundera på vad en lunch kostar...
 
snickarboden skrev:
Ja och?

/Kent
var glad och skit i dom som beklagar sig över ditt pris
 
Visst.
En egentillverkad "normallunch/middag" skulle jag tippa kostar ca 15-20 kr vilket skulle innebära att mervärdet för lunchen är ca 350-450 kr/mån.
För jag utgår ifrån att personen i fråga åt maten hon lagade i hushållet åt barnet.

Därmed inte sagt att dom lägst betalda i kommunen inte är underbetalda. Men dom får ialla fall bestämma själva vad dom ska göra med sina pengar.

man kan dessutom konstatera att "barnflickan" har sämre betalt än dom sämst betalda inom kommunen......
 
Nimajneb skrev:
Jag kan bekräfta att dessa typer av förhållanden existerar och när jag träffar dessa parter, arbetare och arbetsgivare så inser man komplexiteten i det hela.

Viktigast är att för en Svensk så kan vi inte applicera våra värderingar på andra läder men jag har sett många exempel på där förhållandena inte ligger i linje med landets accepterade FN regleringar. Som tur är kan både företag och konsumenter påverka detta genom sina köpbeslut.

Sedan det här med att dom väljer att stanna... vänd på det....varför flyttar du inte ifrån vårat låglöneland och bosätter dig där du får en stor fin paycheck??
Jag tillhör väl inte de som tjänar mest direkt, men jag klarar mig rätt bra på det jag skrapar ihop, men jag behöver inte jobba för 65 kr timmen heller
Sen har jag familjen här..

Det har också många av de polacker jag stöter på också iofs, dom har det lite jobbigare att få det gå ihop, sen är de ju dumma nog att betala för huset i Polen också.. dom tror ju att dom ska få råd att åka hem nångång..
 
För att svara på orginalfrågan, vi betalar 220 kr/h + moms för hantverkare från Polen. På det tilkommer sen ROT-avdraget, så det blir ju väldigt billigt per timme. Jag har valt att dela upp renoveringsprojektet i delar (t.ex. per rum) och kommit överens om ett fastpris för var del vad gäller jobb. Det har funkat väldigt bra för oss.

Vad gäller frågan om hurvida de är bra/dåliga så tycker jag man kan sammanfatta det med att de är otroligt flitiga och värnar om att jag som kund ska vara nöjd (så blir något inte såsom jag tänkt så fixar dem det utan problem). De tar korta raster och jobbar på hela tiden.
Självklart har många inte så mycket erfarenhet att jobba med svenska (trä-) hus. Det kan leda till att man får vara väldigt specifik om hur vissa saker ska lösas. Så lite projektlederi får man nog räkna med, men det varierar nog väldigt mycket från hantverkar till hantverkare. På det stora hela har jag varit väldigt nöjd med "våra" polacker.
 
pappskallen skrev:
Visst.
En egentillverkad "normallunch/middag" skulle jag tippa kostar ca 15-20 kr vilket skulle innebära att mervärdet för lunchen är ca 350-450 kr/mån.
För jag utgår ifrån att personen i fråga åt maten hon lagade i hushållet åt barnet.

Därmed inte sagt att dom lägst betalda i kommunen inte är underbetalda. Men dom får ialla fall bestämma själva vad dom ska göra med sina pengar.

man kan dessutom konstatera att "barnflickan" har sämre betalt än dom sämst betalda inom kommunen......
Sluta nu, kan du inte räkna och dessutom hånar alla i detta land genom att påstå att fullpension är värt 450 kr så har du inte mycket koll på livet.

När man börjar 7an så får man hemkunskap eller motsvarande på schemat och får lära dig lite basics.
 
Redigerat:
Den som vill ha referenser kan ju ta en tur till exempelvis Riga och se sig omkring. Efter det tror jag att man tänker sig för både enoch två gånger innan man anlitar byggare från Lettland.
Jobbar själv för en firma (inte byggsvängen dock) med ett stort antal Letter anställda. En del kan något och vissa försöker men de flesta lämnar mycket övrigt att önska - både vad gäller kunskap och moral, tyvärr.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.