somelvis - du glömmer att det är vå parter som gör ett val. Uppdragsgivaren väljer upenbarligen att utnyttja deras situation och betala underlöner istället för att göra rätt för sig.

Varför ska uppdragsgivarna slippa ta ansvar för sina val?

Jag tycker inte att uppdragsgivarna ska slippa ta ansvar.

Jag tycker det ligger ett stort ansvar på oss som uppdragsgivare i Sverige att inte i Sverige utnyttja människor som har det sämre ställt och ge dessa människor taskiga arbetsvillkor. De som tar dessa jobb har ofta inte den valfrihet som vi svenskar har. Ex. afrikanerna är inte berättigade vårt sociala skyddsnät, de "måste" ta dessa skitjobb för att klara sig.

pappskallen skrev:
1. Ok, så då kan vi tolka det som att du skulle ta ett arbete för 8000 i månaden + en inkvartering och tre mål mat om dagen??

2. Dina åsikter får stå för dig hur hög IQ- nivå du än anser att du håller i debatten, men mig imponerar dom inte på.

3. 50 pix i timmen (ut) är rent slaveri i mina ögon, inkveartering eller ej, särskilt när det kommer från högbetalda politiker, Patetiskt.

4. Tror du det funkat om arbetsgivaren till tex. resemontörer, resande byggnadsarbetare, resande representanter osv. sagt : jo, men du har ju hotell och mat betalt, så 50 spänn i timmen, det är vad du får........

Tänk en gång till....

Har tänkt igen.....

1. Nej det funkar inte för mig då jag har en familj i Sverige att försörja, däremot så ligger 8k mer än dubbelt så mycket som Snittlönen för Aupai arbete i Sverige och Italien. Väldigt många uppsakkar denna typ av arbete uppenbarligen.

2. Har aldrig och kommer aldrig att anstränga mig för att imponera på dig.

3. Jo det är skamligt att dom bara betalar dubbelt upp mot vad som är vanligt, patetiskt...d^_^b

4. Knappast eftersom dom uppenbarligen har ett boende och ätande i Sverige att ta hand om när dom inte jobbar. Kanske åxå en familja att försörja i Sverige.

Kom igen nu, öka nivån på argumenten:D

Mäster skrev:
5. Uppenbarligen så har personen ifråga ett boende hon trivs med eftersom hon har valt att
stanna.

Enligt obekräftade uppgifter från diverse media, så förekommer det visst att arbetare i en del asiatiska länder får arbeta upp till 10-12 timmar om dagen, 6-7 dagar i veckan, för någon krona i timmen, eller per dag..
Och det framställs som upprörande..
Men vadå, dom stannar ju kvar istället för att säga upp sig, alltså har dom det himla bra ändå..
Jag kan bekräfta att dessa typer av förhållanden existerar och när jag träffar dessa parter, arbetare och arbetsgivare så inser man komplexiteten i det hela.

Viktigast är att för en Svensk så kan vi inte applicera våra värderingar på andra läder men jag har sett många exempel på där förhållandena inte ligger i linje med landets accepterade FN regleringar. Som tur är kan både företag och konsumenter påverka detta genom sina köpbeslut.

Sedan det här med att dom väljer att stanna... vänd på det....varför flyttar du inte ifrån vårat låglöneland och bosätter dig där du får en stor fin paycheck??

Nimajneb skrev:
Har tänkt igen.....

1. Nej det funkar inte för mig då jag har en familj i Sverige att försörja, däremot så ligger 8k mer än dubbelt så mycket som Snittlönen för Aupai arbete i Sverige och Italien. Väldigt många uppsakkar denna typ av arbete uppenbarligen.

3. Jo det är skamligt att dom bara betalar dubbelt upp mot vad som är vanligt, patetiskt...d^_^b
1. Brukar 47 åriga kvinnor vara Au-Pair ? I flera år ?
Vet du om att de i Au pair program ofta ingår utbildning kostnadsfritt. Tror du denna kvinna får det hos Bildt ?
Du vet väl om att det är en ungdomsgrej Au-Pair ? En chans att bo och uppleva ett annat land. Knappast frågan om det i detta fallet. http://www.syoguiden.com/aupair/

3. Jämför inte en Au Pair med en ANSTÄLLNING av en vuxen människa ! Bildt betalar hälften av vad som är brukligt för en anställd i Sverige.

Handet på hjärtat, hade du försvarat detta lika pliktskyldigt om det visat sig att Göran Persson hade polacker anställda på sitt gods som avlönades med 50 kr /tim samt kost och logi ?
Skatt och arbetsgivaravgift betalat i Polen, så klart.....

.

Redigerat:
Debatten är svår att följa och delvis politisk. Vissa tycker det är ok med svartjobb, andra inte. Det grundläggande är nog om det finns ett utbud, dvs någon som är villig att jobba för exempelvis 150kr/timme inkl. moms.

Det motsvarar 120kr/timme ex. moms och jobbar man 50/h per vecka, vilket är vanligt, eller mer så kvitterar en hantverkare ut cirka 6000kr/vecka före skatt och soc. avg. och cirka 12000 kr/månad efter skatt. Ingen hög lön, men de är villiga att jobba för den lönen då deras jämförelseindex inte består i ett tjänstemanna jobb på kommunen eller annat jobb utan sannolikt betydligt sämre i ex. Polen där de kanske jobbat för 4000kr/månad i 20 års tid innan de hittade till Sverige.

Det ligger inte i mitt intresse att beställa ett jobb för 600kr/h av en svensk firma och göra en utländsk hantverkare arbetslös istället. 0kr/h är betydligt mindre än 120kr/h.

Min egen erfarenhet är blandad. Första hantverkarna hade inte ordentliga verktyg och förstörde våra egna deWalt-verktyg på en vecka. Inte bra, däremot var vi imponerade av andra jobb vi köpte av snabbhet, idoghet och hantverksmässig kvalitet.

Att man som svensk arbetslös snickare jobbar svart och (kanske, vad vet jag) kvittar ut a-kassa anser jag däremot vara ett riktigt lågvattenmärke för moral. Som sagt, man väljer själv vad man vill göra, man kan inte lasta någon för att de anlitat hantverkare som erbjudit sina tjänster billigt, däremot om de behandlat dem illa eller inte betalt överenskommen summa.

Mitt största (moraliska) problem med billig arbetskraft är att jag är ovillig att kräva av dem jobba gratis om det blivit fel. Därför får de alltid en ersättning för att de ska känna en grundtrygghet i att om det blir fel, tar vi ett gemensamt ansvar.

Byggare Sonja skrev:
Mitt största (moraliska) problem med billig arbetskraft är att jag är ovillig att kräva av dem jobba gratis om det blivit fel. Därför får de alltid en ersättning för att de ska känna en grundtrygghet i att om det blir fel, tar vi ett gemensamt ansvar.
Detta låter som en sund inställning. Jag tycker själv att man inte kan kräva superfinish eller att allt blir 100% som man tänkt sig när man anlitar billig utländsk arbetskraft. Har man den inställningen och träffar vettiga hantverkare så blir man troligen nöjd med ett jobb man annars inte haft råd med. Fast om man anlitar ett polskt PEAB eller Skanska så blir resultate förstås annat, och priset...

Underbara kommentarer.....

Nu är vi inne på Göran Persson...

När dom sakliga argumenten försvinner brukar man dra till med personliga attacker antingen fysiska, religiösa eller politiska.

För mycket OT.

Till frågan i tråden. Jag har både bra och dåliga erfarenheter av hantverkare, oberoende av vilket pass dom har. Det viktigaste är goda referenser och dessa kan ställas mot någon form av prisvärde.

När det kommer till el-arbete och tätskikt i badrum väljer jag riktiga Svenska företag, aldrig enmans firmor oberoende av nationalitet.

Trådens grundfråga var vilket timpris man som beställare ska kalkylera för arbetskraft, givet att vi talar om F-skattsedel och en leverantör med ordnade arbetsrättsliga förhållanden och licenser.

Det tillfälle (ett enda) då jag haft utländsk arbetskraft på ett bygge var entreprenörens timpris exakt detsamma som för deras inhemska gubbar. Det var alltså inte priset som avgjorde valet, utan att detta företag var det enda jag faktiskt lyckades engagera när en annan entreprenör hade överbokat sig, och lämnade mitt projekt i sticket. Min motpart var alltså ett svenskregistrerat företag, som tål kreditupplysning. Ett företag som jag vet knappast kommer att försvinna som en blå rök nästa vecka. Jag råkar vara bekant med dess ledning.

Man kan givetvis ställa sig följdfrågan vilka löner och vilka villkor din leverantör erbjuder sina anställda. Min uppfattning är att denna fråga i första hand ska avgöras av dem själva. Beställarens ansvar anser jag tar vid där det är uppenbart att leverantören bryter mot svensk lag, och/eller behandlar sitt manskap allmänt svinaktigt.

Sådant beteende har jag oftare noterat i svenska arbetsgivares behandling av svenska anställda. Men det KAN bero på att jag så sällan haft möjlighet att studera om inhemska svenska företag särbehandlar utländska anställda.

Redigerat:
Nimajneb skrev:
Har tänkt igen.....

Nej det funkar inte för mig då jag har en familj i Sverige att försörja, däremot så ligger 8k mer än dubbelt så mycket som Snittlönen för Aupai arbete i Sverige och Italien. Väldigt många uppsakkar denna typ av arbete uppenbarligen.

4. Knappast eftersom dom uppenbarligen har ett boende och ätande i Sverige att ta hand om när dom inte jobbar. Kanske åxå en familja att försörja i Sverige.
Ooookej, och hur tänkte du då?

Vi vet inget om den sk. barnflickans situation. Hon har kanske oxå en familj att försörja och andra kostnader som väl lever upp till snittbefolkningens.
och som du skrev i inlägg #86 så ansåg du ju att 8000 i fickpengar var "citat:" mycket bra betalt. du skulle alltså inte ta ett jobb som du anser är "mycket bra betalt"?? konstigt!

vad jag förstår så bygger mycket av dina teser på antaganden och underliga påståenden som att en 47-åring kan anses som aupair, att hon inte är intresserad av A-kassa och att andra yrkesgrupper har omkostnader som inte hon har.
Är det ditt bidrag till att höja IQ-nivån i debatten??

Att CB inte betalar mer än nödvändigt är ju ganska logiskt för en man vars drivande politik ivrigt framhejar 2/3-dels samhället.

Redigerat:
Nimajneb skrev:
Underbara kommentarer.....

Nu är vi inne på Göran Persson...

När dom sakliga argumenten försvinner brukar man dra till med personliga attacker antingen fysiska, religiösa eller politiska.
Skippa svara på Göran Persson liknelserna om de inte passar.
Men svara gärna på övriga om Au -Pair förfarande och ersättningsnivån.

Om inte annat så för att höja IQ nivån på debatten dvs.

.

Redigerat:
pappskallen skrev:
Ooookej, och hur tänkte du då?

1. Vi vet inget om den sk. barnflickans situation. Hon har kanske oxå en familj att försörja och andra kostnader som väl lever upp till snittbefolkningens.

2. och som du skrev i inlägg #86 så ansåg du ju att 8000 i fickpengar var "citat:" mycket bra betalt. du skulle alltså inte ta ett jobb som du anser är "mycket bra betalt"?? konstigt!

3. vad jag förstår så bygger mycket av dina teser på antaganden och underliga påståenden som att en 47-åring kan anses som aupair, att hon inte är intresserad av A-kassa och att andra yrkesgrupper har omkostnader som inte hon har.

Är det ditt bidrag till att höja IQ-nivån i debatten??

Att CB inte betalar mer än nödvändigt är ju ganska logiskt för en man vars drivande politik ivrigt framhejar 2/3-dels samhället.
1. Visst kan hon ha en familj att försörja, men dom kan INTE finnas i Sverige då detta direkt skulle föranlett att hon skulle varit skattskyldig i Sverige och caset skulle aldrig ens kommit så här långt. Troligtvis finns familjen i Ukraina och eftersom snittlönen där är 1500-2000kr/månad så kan damen ifråga bidraga på ett fantastiskt sett.

2. På den planet jag kommer ifrån så brukar vi ställa lönenivåer i relation till arbetsuppgiften. Om man kan jobba som barnflicka och ha närmare 100.000sek i fickpengar per år så anser jag det vara bra betalt. Själv saknar jag kompetensen och dom personliga förutsättningarna för att kunna ta ett sådant jobb.

3. Du gör generalfelet att anta att hon jobbar under Svenska förhållanden fullt ut. Denna typer av tjänster och uppehållstillstånd bygger på att man har en specifik arbetsgivare. Skulle tjänsten upphöra hos denne så måste man lämna EU direkt så därför är A-Kassa tex inget alternativ. Se även min kostnadsreferens i pkt1.

IQ höjande...Ja jag försöker hjälpa till att förklara hur saker är bakom löpsedelsskandalerna.;)

2/3-politik, sorry har ingen aning vad detta är då jag inte brukar läsa löpsedlar.
Men 2/3ar låter bättre än 1/3el eller... jag vet inte, halvtomt vs halvfyllt glas... sorry....jag ger upp:D

somelvis skrev:
Skippa svara på Göran Persson liknelserna om de inte passar.
Men svara gärna på övriga om Au -Pair förfarande och ersättningsnivån.

Om inte annat så för att höja IQ nivån på debatten dvs.

.
Det normala är att Au-Pair tjejer kallar sig nanny när dom blir över 30. Dom har svårare att få uppehållstillstånd samt att dom har inte samma förmånliga beskattning.
Om damen i fråga har fått mer utbildning än Italienska, Svenska och Engelska är svårt att veta men det är inte lagstadgat.

Och för att vara övertydlig... VEM som har anställt damen ifråga har inte ett smack med mina åsikter i frågan.

Nimajneb skrev:
1. Visst kan hon ha en familj att försörja, men dom kan INTE finnas i Sverige då detta direkt skulle föranlett att hon skulle varit skattskyldig i Sverige och caset skulle aldrig ens kommit så här långt. Troligtvis finns familjen i Ukraina och eftersom snittlönen där är 1500-2000kr/månad så kan damen ifråga bidraga på ett fantastiskt sett.
Varför skulle hon varit mer skattskyldig i Sverige om också familjen funnits här ?
Räcker det inte med att hon är skriven hos och bor hos familjen Bildt på Östermalm ?
Jag är inte så detaljerat insatt i skattelagstiftning, du får gärna upplysa mig på den punkten.
.

Redigerat:
Nimajneb skrev:
Det normala är att Au-Pair tjejer kallar sig nanny när dom blir över 30.
Och de gillar fortfarande "fickpengar" istället för lön som är mer marknadsmässig ?

.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.