kalleninen skrev:
Den som vill ha referenser kan ju ta en tur till exempelvis Riga och se sig omkring. Efter det tror jag att man tänker sig för både enoch två gånger innan man anlitar byggare från Lettland.
Jobbar själv för en firma (inte byggsvängen dock) med ett stort antal Letter anställda. En del kan något och vissa försöker men de flesta lämnar mycket övrigt att önska - både vad gäller kunskap och moral, tyvärr.
Personligen har jag svårt att mäta kunskap, moral och arbetsvilja efter nationalitet men många verkar ha uppfattningen att svenskar är helt överlägsa inom alla dessa områden.

Om din firma är full av odugliga, okunniga och omoraliska letter så kan man ju undra hur verksamheten fungerar och överhuvudtaget går runt?
 
Nimajneb skrev:
Sluta nu, kan du inte räkna och dessutom hånar alla i detta land genom att påstå att fullpension är värt 450 kr så har du inte mycket koll på livet.

När man börjar 7an så får man hemkunskap eller motsvarande på schemat och får lära dig lite basics.
Läser man noggrant så ser man att "pappskallen" redogör ett Räkneexempel som avser lunch eller middag 15-20kr x 20dagar=350-450kr , lunch är inte fullpension. Frukost, lunch och middag är fullpension.

Om nu Bildt står för bostad så åker väl den anställde inte till arbetsgivaren för att intaga samtliga dygnets måltider ?
Om den tillhandahållna inkvarteringen är ett rum i parets bostad så är det möjligt att äta fullpension på arbetsplatsen.
Värdet av ett rum i arbetsgivarens bostad är knappast särskilt högt.

.
 
Redigerat:
kalleninen skrev:
Den som vill ha referenser kan ju ta en tur till exempelvis Riga och se sig omkring. Efter det tror jag att man tänker sig för både enoch två gånger innan man anlitar byggare från Lettland.
Jobbar själv för en firma (inte byggsvängen dock) med ett stort antal Letter anställda. En del kan något och vissa försöker men de flesta lämnar mycket övrigt att önska - både vad gäller kunskap och moral, tyvärr.
-----Eller----------------
Den som vill ha referenser kan ju ta en tur till exempelvis Fjollträsk och se sig omkring. Efter det tror jag att man tänker sig för både enoch två gånger innan man anlitar byggare från Sverige.
Jobbar själv för en firma (inte byggsvängen dock) med ett stort antal Svenskar anställda. En del kan något och vissa försöker men de flesta lämnar övrigt att önska - både vad gäller kunskap och moral, tyvärr.



Sorry, men en firma som anställer dåligt folk ger väl mer en bild av firman istf dom anställda. Kunde vara kul att få veta vilket företag det handlar om som har svårt för att anställa kompetent folk.
 
mr_bygg skrev:
Personligen har jag svårt att mäta kunskap, moral och arbetsvilja efter nationalitet men många verkar ha uppfattningen att svenskar är helt överlägsa inom alla dessa områden.
Tyvärr är det så att det finns individer i det Svenska samhället som tror på den kristna, vita Svenskens totala överlägsenhet gentemot andra raser, religioner och nationaliteter.q(;^;)p

Troligtvis finns inom denna lilla minioritet även dom som förnekar tex "förintelsen".:mad:

I vissa länder är dessa åsikter olagliga tom men personligen är jag för åsiktsfrihet ,

On Topic:

Östeuropeer 150-200 plus moms
Svenskar 3-400 plus moms
 
somelvis skrev:
Läser man noggrant så ser man att "pappskallen" redogör ett Räkneexempel som avser lunch eller middag 15-20kr x 20dagar=350-450kr , lunch är inte fullpension. Frukost, lunch och middag är fullpension.

Om nu Bildt står för bostad så åker väl den anställde inte till arbetsgivaren för att intaga samtliga dygnets måltider ?
Om den tillhandahållna inkvarteringen är ett rum i parets bostad så är det möjligt att äta fullpension på arbetsplatsen.
Värdet av ett rum i arbetsgivarens bostad är knappast särskilt högt.

.
Men vad fantastiskt, världsekonomin är löst.

Mat en månad i Sverige kostar typ 750kr
Bostad kan väl knappast värderas högre än 250kr
Handla dina kläder o tvålar på Ullared och det kanske kostar en 2hundring i månaden. Spara en hundring och åk buss för en tusenlapp.

2300 netto är väl typ 3200 brutto per månad.
Delat med 160 timmar ger 20kr timman brutto, släng på 30% arbetsgivaravgifter så är vi på 26 kr timman.

Tack för hjälpen nästa gång jag ska förhandla med en hantverkare från Sverige. Lovar att referera till denna tråd.
 
Nimajneb skrev:
Sluta nu, kan du inte räkna och dessutom hånar alla i detta land genom att påstå att fullpension är värt 450 kr så har du inte mycket koll på livet.
Bättre du lär dig läsa......

Som jag skrev så utgick jag från att hon äter den mat hon lagar som barnpassare, i det fallet är värdet givetvis inte mer än kostnaden och den stämmer nog ganska bra med ca. 15-20 kr.
För jag tror knappast hon äter sina tre mål mat på krogen, eller vad tror du??
 
Nimajneb skrev:
Men vad fantastiskt, världsekonomin är löst.

Mat en månad i Sverige kostar typ 750kr

i vårt hushåll med fem personer så handlar vi för ca 4-5000 kr/ mån. så det där med 750 kr för mat är väl ganska nära sanningen.

Vet inte om du skulle vara ironisk i det exemplet eller om du bara hade otur när du tänkte......
 
Nimajneb skrev:
Tyvärr är det så att det finns individer i det Svenska samhället som tror på den kristna, vita Svenskens totala överlägsenhet gentemot andra raser, religioner och nationaliteter.



Östeuropeer 150-200 plus moms
Svenskar 3-400 plus moms
Ja här har du onekligen en poäng.

Eftersom vissa av dessa individer inte är berädda att betala en skälig lön utan ser till vilka omständigheter den anlitade personen lever under och grundar sitt resonemang utifrån det och kan utnyttja detta för att slippa betala mer än nödvändigt.
Är man riktigt smart kan man baka in en inkvartering och ev mat för att på så sätt betala ännu sämre lön.

Det är för mig att tro på sin egen överlägsenhet, åtminstone gentemot andra nationaliteter.


Mitt sista inlägg i denna tråd, som är ganska OT, men ändock inte.
 
Undrar om alla missade min jämförelse eller om det bara ansågs vara allt för OT. Jag stödjer absolut inte barnflickeprincipen men 8000 kr + mat och logi är nästan en svensk månadslön. Mat 2000 kr logi 2500 kr. Studentrum eller liten etta kostar ca 3500 kr. 12500 kr efter skatt = ca 200% av en student i Sverige eller ungefär som en kommunalare. Detta och polacker för 100 kr timmen mm anses vara hemskt (gillar inte detta heller) men inte ett ord om de som tjänar mindre än en tiondel av detta för att vi skall ha vår enorma välfärd. Räkna på allt ni har hemma som helt eller delvis är tillverkat i Kina, Indien o.s.v. Höj sedan deras löner till en rimlig nivå t.ex. som en polsk hantverkare och tänk då efter hur mycket prylar du hade haft hemma. De flesta av mina verktyg är tillverkade i Kina för en timlön på max 5 kr men om en polack skulle använda dessa och tjäna 100 kr/timme är det fruktansvärt. Kämpa gärna vidare för de utsatta balterna och polackerna men glöm inte de andra. Jag tror nämnligen inte att det handlar så mycket om välvilja och moral utan snarare om faktumet att det är just hantverkare som kommer hit och konkurrerar.
 
storkap, +1
 
Sjoliden:

Angående att min vän är en slavdrivare som utnyttjar människor..

Du kan väl inte på fullaste allvar tro att om du tar ett gäng balter och betalar dem 300kr/h att balterna får alla pengarna själva?
När balterna min vän använder sig av är hemma hos andra än han själv tar han ca 300kr/h vitt för dem. De i sin tur får sedan ut 65kr/h.
Kan garantera att de är väldigt nöjda med sin lön. Vännen var och hälsade på och bodde hemma hos dem en vecka i somras. Det var plasma tv på väggen och bilder från senaste Thailandsresan.. Han förstår inte själv hur de får det att gå ihop men de är väldigt duktiga på att leva snålt plus att det bor flera generationer i samma hus.
 
Det är kontakter som gäller! Sedan är det bra om man samtidigt kan få referenser på tidigare jobb de utfört. Och kom ihåg att språksvårigheter kan ge ett mycket annorlunda resultat mot vad som är förväntat... Sedan brukar de bli betydligt gladare om man vid behov hjälper dem med boendet och ev. lunch.

Ransvik skrev:
Var hittar man dessa bra Balter - det verkar ju mycket intressant. Måste man ha kontakter eller är det Gula sidorna som gäller?
 
Stingray: Det som står på kundens faktura är ALLTID en helt annan femma än det belopp du hittar på pågarnas lönebesked. Oavsett om de kommer från Vetlanda eller Vilnius....

Vill du "hitta" en balt eller en smålänning på gatan, så varsågod: Det blir DU som tar hela arbetsgivaransvaret.
 
tomjo skrev:
Jag är svensk arbetslös byggnadsarbetare och jag jobbar för 90 kr svart i timmen och jag kan lova dig att jag gör ett bättere jobb än 95% av alla polacker, rumäner och balter som söker lyckan här!!!!!!!
Jag tycker generellt att folk har så negativ inställning till östeuropeiska hantverkare. De som vi har använt för att renovera vårt hus har gjort ett kanonjobb och är väldigt proffsiga! Vi har köpt ett gammalt 1700-talshus som snart är färdigrenoverat. Flyttar in nästa vecka! :-)

Om det är någon som vill ha tag i billig, kompetent arbetskraft så kan jag rekommendera de som vi har anlitat!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.