39 172 läst ·
318 svar
39k läst
318 svar
Utländska hantverkare vs Svenska?
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Nu har du ju redan fått ett vettigt svar från MH (nedan) så jag ids inte dra det hela en gång till för dig, men det är väsentliga skillnader på ifall du är anställd eller egen företagare precis som han skriver.storkarp skrev:Paul-staffanstorp. Du verkar tycka att 120-150 kr ut per timme d.v.s. efter skatt är lite? Menar du verkligen det? Det blir ju ca 20-24000 kr ut per månad. det är mer än de allra flesta har innan skatt i Sverige som är bland de rikaste länderna i världen. Jag har själv blivit "anklagad" av många att vara höginskomstagare men några 24000 ut i månaden på nornaltid kan jag aldrig komma i närheten av. har du inte räknat lite fel?
Dessutom gjorde jag jämförelsen med att kunden ansåg att jag tjänade 500:-/tim.
Skall vi jämföra 40tim arbete i veckan så kan jag nog på sin höjd fakturera ut 30tim i snitt om jag ska vara hemifrån lika antal timmar som en heltidsanställd.
Dessa 30tim x högt räknat 150:- = 18000:-
Den lönen känner jag många som har ut för betydligt mindre arbete och dessutom behöver inte de spara av den för semester, pension m.m.
-MH- skrev:Paul får ing pengar på semestern, du får tom extra.
Paul har svårt att få 100% beläggning, det behöver inte anställd bry sig om, som får betalt även för morgonfikat.
Paul får inga kolletkivavtalade pensionspremier, det får du (är du tjänsteman är det dessutom MYCKET).
Paul får bekosta sin utbildning själv, både kurskostnad och utebliven tid. En anställd blir bjuden på det.
(Ovan förutsätter jämförelse med anställd, är du inte det så tar vi en anställd som exempel istället)
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Nej, i alla fall inte om man ser till hur myckjet man jobbar som liten egenföretagare.storkarp skrev:
Lördag morgon nu, men nu är det bara att slita på sig blåstället och ut för att städa i bilen, fylla på material och serva maskiner m.m.
Men det är ju ett roligt jobb och om inget annat så är det roligare på måndag när där är ordning och reda i bilen. d^_^b
Tycker du det är slaveri att betala 65 kr timmen ?joflopp skrev:Finns egentligen bara ett ord för vad din vän höll på med - slaveri.
Utändsk eller inhemsk arbetskraft ska väl vara strunt samma med tanke på EU, men det innebär inte att man ska utnyttja människor på detta vis. Din vän säger säkert att hans snickare har gjort ett val som valt att komma till Sverige och jobba svart sju dagar i veckan för en struntsumma. Vad vännen då glömmer är att även han har gjort ett val att utnyttja dessa människor.
Carl Bildt har sedan flera år en 47-årig Ukrainsk "barnflicka" arbetandes och möjligen även boendes i sitt hem. Hon tjänar 8000 kr i månaden, det blir bara 50 kr timmen vid 40 timmars arbetsvecka. Eftersom han är både utrikesminister och styrelseledamot i flera styrelser tvivlar jag starkt på att 40 timmar / vecka räcker..... Hans fru är väl hyffsat upptagen med karriär också antar jag......
Är Carl Bildt slavägare / slavdrivare ? http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6161786.ab
.
Redigerat:
Jag tycker att du hånar större delen av svenska folket med att antyda att 8000kr netto i fickpengar i månaden är lite. Boende och mat är ju redan betalt.somelvis skrev:Tycker du det är slaveri att betala 65 kr timmen ?
Carl Bildt har sedan flera år en 47-årig Ukrainsk "barnflicka" arbetandes och möjligen även boendes i sitt hem. Hon tjänar 8000 kr i månaden, det blir bara 50 kr timmen vid 40 timmars arbetsvecka. Eftersom han är både utrikesminister och styrelseledamot i flera styrelser tvivlar jag starkt på att 40 timmar / vecka räcker..... Hans fru är väl hyffsat upptagen med karriär också antar jag......
Är Carl Bildt slavägare / slavdrivare ? [länk]
.
somelvis skrev:
Yep, å snål är fanstyget också.......
65 pix i timmen är i min värld grisigt snålt, särskilt om det är svart. särskilt som han står utan försäkringsskydd, sjukförsäkring, semesterersättning osv.... (eftersom du nu envisas att jämföra svarta och vita löner)
Skulle du vilja vara 47 år och ha 8000 kr/månaden utan sociala rättigheter ? De betalar ingen skatt för henne ! Det blir i detta fallet som svartarbete. Personen i fråga har därmed inget socialt skyddsnät. Tror du den här kvinnans boende är ordnat som större delen av svenska befolkningen ?Nimajneb skrev:
Villa, lägenhet med flera rum ? Knappast....
Redigerat:
Bildts har inte skattat eller betalat sociala avgifter i Sverige för den här anställda 47-åriga "barnflickan" Det blir som svartarbete för 50-spänn i timmen, det är ju värre än snubben som åtminstone betalade 65 spänn.pappskallen skrev:
Helt jädra otroligt, undra på att gemene man lejer polacker till byggarbeten.....
Oooops nu sjönk IQ nivån i debatten igen.
Min frågeställning var om 8000kr i månaden efter att boende och mat är betald inte var ett riktigt bra belopp.
När det gäller socialförsäkringar och annan skatt så Bildt menar tydligen att det är betalt i Italien och därför menar han att inget skall behövas betalas i Sverige. Detta kan vara ett komplext ärende som jag tvivlar att ingen utan full insikt i fallet kan bedöma.
Min frågeställning var om 8000kr i månaden efter att boende och mat är betald inte var ett riktigt bra belopp.
När det gäller socialförsäkringar och annan skatt så Bildt menar tydligen att det är betalt i Italien och därför menar han att inget skall behövas betalas i Sverige. Detta kan vara ett komplext ärende som jag tvivlar att ingen utan full insikt i fallet kan bedöma.
Schysst sätt att behandla en mot-debattör, tyder på stor mognad.Nimajneb skrev:
Vet du om dessa 8000 är före eller efter "italiensk beskattning" ? Tycker du att det är en riktigt bra arbetssituation att vara skriven i Sverige och ha 8000 i månaden ? Skulle du vilja ha ev italiensk a-kassa när du bor och är skriven i Sverige ?Nimajneb skrev:
Vad är Boende ? Ett rum i bostaden ? En egen lägenhet avskild från arbetsgivaren ?
Allt är relativt. Vad är den bostadens beskaffenhet och värde måste man bedöma innan man ångar på om att det är riktigt bra.
Är det ok att betala polska byggarbetare 50 spänn om de får mat och husrum ?
Varför skulle 190 kr timmen VITT för polacker som beskattas i Polen vara dåligt när Bildts 50 spänn är ok enligt dig ?
Redigerat:
Vilken frustration....somelvis skrev:1. Schysst sätt att behandla en mot-debattör, tyder på stor mognad.
2. Vet du om dessa 8000 är före eller efter "italiensk beskattning" ?
3. Tycker du att det är en riktigt bra arbetssituation att vara skriven i Sverige och ha 8000 i månaden ?
4. Skulle du vilja ha ev italiensk a-kassa när du bor och är skriven i Sverige ?
5. Vad är Boende ? Ett rum i bostaden ? En egen lägenhet avskild från arbetsgivaren ?
Allt är relativt. Vad är den bostadens beskaffenhet och värde måste man bedöma innan man ångar på om att det är riktigt bra.
Är det ok att betala polska byggarbetare 50 spänn om de får mat och husrum ?
6. Varför skulle 190 kr timmen VITT för polacker som beskattas i Polen vara dåligt när Bildts 50 spänn är ok enligt dig ?
1. Var inget personangrepp.... det var innehållet i texten och hur argumenten analyserats.
2. Jag förutsätter att det är efter skatt men jag kan ha fel. Dessutom tror jag det inte är korrekt skriftsspråk att sätta Italiensk beskattning mellan ""...
3. 8000 kr i fickpengar är mycket bra betalt.
4. Beror på villkoren, nu tror jag iofs inte att denna person bryr sig om A-kassa.
5. Uppenbarligen så har personen ifråga ett boende hon trivs med eftersom hon har valt att stanna.
6. 190kr oskattat utan mat o bostad är mycket mindre värt än 50kr i fickpengar.
Ok, så då kan vi tolka det som att du skulle ta ett arbete för 8000 i månaden + en inkvartering och tre mål mat om dagen??
Dina åsikter får stå för dig hur hög IQ- nivå du än anser att du håller i debatten, men mig imponerar dom inte på.
50 pix i timmen (ut) är rent slaveri i mina ögon, inkveartering eller ej, särskilt när det kommer från högbetalda politiker, Patetiskt.
Tror du det funkat om arbetsgivaren till tex. resemontörer, resande byggnadsarbetare, resande representanter osv. sagt : jo, men du har ju hotell och mat betalt, så 50 spänn i timmen, det är vad du får........
Tänk en gång till....
Dina åsikter får stå för dig hur hög IQ- nivå du än anser att du håller i debatten, men mig imponerar dom inte på.
50 pix i timmen (ut) är rent slaveri i mina ögon, inkveartering eller ej, särskilt när det kommer från högbetalda politiker, Patetiskt.
Tror du det funkat om arbetsgivaren till tex. resemontörer, resande byggnadsarbetare, resande representanter osv. sagt : jo, men du har ju hotell och mat betalt, så 50 spänn i timmen, det är vad du får........
Tänk en gång till....
Redigerat:
Vem har sagt att man måste anlita dom för att ha ett omfattande empiriskt underlag??Nyfniken skrev:
5. Uppenbarligen så har personen ifråga ett boende hon trivs med eftersom hon har valt att
stanna.
Enligt obekräftade uppgifter från diverse media, så förekommer det visst att arbetare i en del asiatiska länder får arbeta upp till 10-12 timmar om dagen, 6-7 dagar i veckan, för någon krona i timmen, eller per dag..
Och det framställs som upprörande..
Men vadå, dom stannar ju kvar istället för att säga upp sig, alltså har dom det himla bra ändå..
stanna.
Enligt obekräftade uppgifter från diverse media, så förekommer det visst att arbetare i en del asiatiska länder får arbeta upp till 10-12 timmar om dagen, 6-7 dagar i veckan, för någon krona i timmen, eller per dag..
Och det framställs som upprörande..
Men vadå, dom stannar ju kvar istället för att säga upp sig, alltså har dom det himla bra ändå..
5. Polacker för 65 spänn i timmen som sover i tältsängar har också valt att stanna. Legitimerar det den lönen ?Nimajneb skrev:
De afrikanska studenterna som städade ett antal Mcdonalds restarunger på nätterna för 37kr / tim valde också att behålla sina jobb och sade inte upp sig efter första löneutbetalningen. Är det också en ok Lön ? De sade ju inte upp sig och fick ta med sig gamla hamburgare hem....
6. Är det ? Det kan du inte bedöma utan att veta beskaffenheten på den tillhandahållna inkvarteringen för Bildts 47 åriga barnflicka med "fickpengar".