3 875 läst ·
17 svar
4k läst
17 svar
Utländska Elektriker
@elmont: så du menar att; förutom lite extra kabeldragning, dyrare armatur och programmering så ska det kosta det samma som att dra vanlig el?
Är det något den allmänna elektrikern skulle klara av utan svårigheter?
Är det något den allmänna elektrikern skulle klara av utan svårigheter?
Rätt utnyttjat ska en installation med KNX snarare kunna bli ekonomiskt fördelaktig, under förutsättning att den högre funktionalitet man söker skulle åstadkommas på konventionell väg.
Har du verkligen diskuterat och specat dina önskemål med olika firmor, jag tänker på att du i #1 nämner "EXTREMT dyrt"? Har du fått några indikationer från CZ-företaget?
Det borde finnas förutsättningar för båda alternativen, rätt "handledda" är givetvis inte de montörerna på något sätt sämre än "di svänske", men det finns ju många andra aspekter i det getingboet. Jag kan tänka mig att du får helt andra priser på hårdvara från en sån leverantör.
Har du verkligen diskuterat och specat dina önskemål med olika firmor, jag tänker på att du i #1 nämner "EXTREMT dyrt"? Har du fått några indikationer från CZ-företaget?
Det borde finnas förutsättningar för båda alternativen, rätt "handledda" är givetvis inte de montörerna på något sätt sämre än "di svänske", men det finns ju många andra aspekter i det getingboet. Jag kan tänka mig att du får helt andra priser på hårdvara från en sån leverantör.
En elektriker från ett annat EU land, som innehar nödvendiga tillstånd får utföra din installation tex i ditt nya hus i Sverige. Om du anlitar en polsk elektriker är kravet att han/hon har haft egen EL firma i polen i minst 6 år! Eftersom det är lite olika krav, (el föreskrifter) måste du se till att installationen blir rätt utförd. Jag tror inte du vill ha gjutna kablar! För att säkerhetsställa utförande, kan en svensk elektriker besiktiga arbetet /utförandet. Men det blir den polska elektriker som bar ansvaret och skriver fakturan! Besiktningen har som uppgift, att hjälpa dig med att sova lugnt! Det är som vanlig överlåtelse/köp besiktning/undersökning av villa. Dom som köper hus anlitar oftast byggare/snickare för att undersöka huset! Man kan dock (och bör!) undersöka EL och VVS. Du kan således anlita en svensk elektriker för att undersöka det arbetet som polacken utförd! Du kan anlita honom per timma eller fast pris. Men det är inte den svenska killen som står för ansvaret. För att kolla en vanlig el i en 140kvm stor villa ville de jag frågade ha mellan 10 och 16 tusen. I skåne!victorpajas skrev:
Klicka här för att svara