11 212 läst ·
62 svar
11k läst
62 svar
Utländsk jordad stickkontakt till dammsugare
Nu handlar förvisso tråden om en superportabel Bosch GAS25 grovdammsugare som har sin styrka i dess enkelhet att ta med sig runt om i bostaden för att tex suga upp slipdamm eller spån från listgeringarna.Rrrrr skrev:
Du kanske tänkte på en spånsug som man brukar koppla till stora 3fas maskiner i en verkstad.
Hade vi pratat om ett annat land i Europa än Sverige så hade dina 95% varit nästan lågt räknat. Sverige är väl historiskt sett kanske inte riktigt känt för sin elsäkerhet.
Problemet är att om man bryter skyddsjorden så har man skapat en fälla, en dödsfälla om man skall vara riktigt krass och eftersom man inte kan säga med 100% säkerhet att det enbart är dubbelisolerade apparater som ansluts till uttagen så finns det en risk med förfarandet.
Man kanske lånar ut dammsugaren eller säljer den.
Mycket bättre att göra rätt från början än att göra ett provisorium som med rätt stor sannolikhet blir permanent.
Sen är det krav sedan en del år att det enbart skall installeras jordade uttag i bostäder och det medför givetvis att sladdställ med skall vara jordade. Undantag finns för europadon, dvs de tunna flata, men de lär man inte finna på några större maskiner.
Egentligen är det väl inte så mycket att diskutera då föreskrifterna är helt kristallklara med vad som gäller här? Skyddsjorden får aldrig någonsin brytas (.)
/Kent
Man kanske lånar ut dammsugaren eller säljer den.
Mycket bättre att göra rätt från början än att göra ett provisorium som med rätt stor sannolikhet blir permanent.
Sen är det krav sedan en del år att det enbart skall installeras jordade uttag i bostäder och det medför givetvis att sladdställ med skall vara jordade. Undantag finns för europadon, dvs de tunna flata, men de lär man inte finna på några större maskiner.
Egentligen är det väl inte så mycket att diskutera då föreskrifterna är helt kristallklara med vad som gäller här? Skyddsjorden får aldrig någonsin brytas (.)
/Kent
inga problem att byta uttaget.
1. Man får i var fall inte beträda järnvägs spårområde annat än på väg utan spårinnehavarens eller trafikutövarens medgivande.cheetah1 skrev:
2. Vare sig självmord eller försök till detta är straffbart. Myndigheterna har dock skyldighet att så långt som möjligt förhindra detta.
Men: Man är skylldig att lämna fri väg åt ett järnvägståg. Och detta skulle man nog kunna säga att den som hoppar framför ett sådant inte har gjort...
Nej det ser ganska enkelt ut. Är det lödningar på baksidan , kabelskor eller något annat tro?electrocuted skrev:
Upp till 45£ för ett nytt enligt denna sidan http://www.mtmc.co.uk/prodtype.asp?PT_ID=12726522&strPageHistory=cat
Det var ju lite smådyrt.
Väntar på mailsvar från Seltmann....
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 229 inlägg
Ja. Dock, bara för att krångla till det ytterligare. Det visade sig att skyddsjordning inte fungerade så bra i praktiken. Så länge den är obruten är allt bra, men den drogs alltför ofta loss/böjdes av i samband med vanlig användning. Så man gick istället (för ganska många år sedan, och i samband med plastens införande) över till dubbelisolering istället. Ser man till statistiken så är dubbelisolering avsevärt säkrare än skyddsjordning i praktisk användning.mattiasp skrev:
Därmed inte sagt att jfb inte är bra. Det är den. Men man kan *egentligen* inte använda den som den används idag, dvs bara installera och strunta i den. Den behöver testas (på rätt sätt) med jämna mellanrum. Nu gör folk inte det, men den amerikanska statistiken visar ändå på en klar förbättring. (Nu har de iofs bättre specade jfb:er än vi, men ändå.)
efter lite googlande hittade jag detta: http://www.elspeciall.webshoponline.se/uttagbrytare_85/VAGGUTTAGSCHUKO16APANELM_2345/LLLVäxjö skrev:
Personligen hade jag inte krånglat till det här utan jag hade klippt av den Danska stickproppen med en liten stump kvar, 10-20 cm.
Sedan hade jag satt en vanlig schuko propp på sladden samt tillverkat en adapter av den danska stickpropp stumpen och en schuko hona/skarvuttag.
(Att öppna apparater för att byta sladdar och uttag innebär större elfara än att byta några stickproppar)
/lars
Sedan hade jag satt en vanlig schuko propp på sladden samt tillverkat en adapter av den danska stickpropp stumpen och en schuko hona/skarvuttag.
(Att öppna apparater för att byta sladdar och uttag innebär större elfara än att byta några stickproppar)
/lars
Redigerat:
Jo det är nog det smidigaste sättet även om det ser lite halvb ut. Seltmann verkar ha stoppat huvudet i busken i detta ärendet så för att kunna börja använda maskinen så får jag väl kapa sladden.scansweden skrev:Personligen hade jag inte krånglat till det här utan jag hade klippt av den Danska stickproppen med en liten stump kvar, 10-20 cm.
/lars
Aj, den här tråden höll jag på att missa. Har precis plitat ner en beställning på en GAS25:a till Seltmann men inte klickat på skicka än. Mailade du på tyska till Silvio Seltmann och frågade vad han håller på med eller valde du att försöka på t.ex. engelska? Jag vet av erfarenhet att skriver man mail på engelska så kan man vänta förgäves på svar.
Känns som om jag avvaktar lite med min beställning för ska det strula med kontakterna kan jag lika gärna ta det från Axminster eller Lawson och förmodligen komma ännu billigare undan.
Känns som om jag avvaktar lite med min beställning för ska det strula med kontakterna kan jag lika gärna ta det från Axminster eller Lawson och förmodligen komma ännu billigare undan.
Jag skrev på engelska som jag provöversatte till svenska för att testa översättaren.Lostorp skrev:Aj, den här tråden höll jag på att missa. Har precis plitat ner en beställning på en GAS25:a till Seltmann men inte klickat på skicka än. Mailade du på tyska till Silvio Seltmann och frågade vad han håller på med eller valde du att försöka på t.ex. engelska? Jag vet av erfarenhet att skriver man mail på engelska så kan man vänta förgäves på svar.
Varför han hade skickat en Dansk maskin och hur vi skulle lösa problemet osv...
Har han bara kollat på bilderna som jag la in i mailet(bild på svensk stickpropp och den från den här tråden) så borde han ju inte skicka fler maskiner med K-kontakter till Sverige.
Bättre med ett danskt än ett engelskt uttag på damsugaren.............(även om man brukar kunna hitta GAS25an för under 200pund.)Lostorp skrev:
Naturligtvis måste Seltmann fixa detta.