11 212 läst ·
62 svar
11k läst
62 svar
Utländsk jordad stickkontakt till dammsugare
Ok, att det kan bli strul vid eventuell garantibehov. Men annars är det ju bara att klippa av och byta. Se det som så att kontakten blir defekt/trasig/glapp och då får man byta den och nu är ju den defekt redan från början 
Nej, det står heller inte att man inte får hoppa framför tåg och det gör folk ibland med känt resultat. Är en pryl jordad så är den det av en anledning! Grovdammsugarna är jordade av två anledningar, dels är den troligtvis internt jordad då det är en våtsugare, dels behövs ju jorden för att kunna jorda de prylar man stoppar i maskinuttaget på sugaren. Bara för att man i vanliga fall kör dubbelisolerade prylar i uttaget betyder det ju inte att man vid något tillfälle faktiskt kommer koppla in en jordad pryl.Nimajneb skrev:
Jag hade kontaktat Seltmann och bett dem förklara sig. I Tyskland använder de Schuko-uttag precis som i Sverige. De har av någon anledning skeppat en icke-tysk modell till dig vilket jag antar inte var det du beställde. Be dem göra om och göra rätt.
Phl: Man kan ju faktiskt åka tåg utan att hoppa framför det.
Hade jag behövt sugarn här och nu för vanligt behov hade jag inte tvekat en sekund att bryta av jordpinnen. Nästa gång jag gick till min lilla Ica Jourbutik hade jag plockat upp en vanlig jordad plugg och skruvat fast.
Men om verktygsuttaget på sugarn är av 3-pins typ så hade jag blivit sur o klagat hos Seltmann.
Hade jag behövt sugarn här och nu för vanligt behov hade jag inte tvekat en sekund att bryta av jordpinnen. Nästa gång jag gick till min lilla Ica Jourbutik hade jag plockat upp en vanlig jordad plugg och skruvat fast.
Men om verktygsuttaget på sugarn är av 3-pins typ så hade jag blivit sur o klagat hos Seltmann.
Inspirerad av debatten gick jag och kollade på mina grovdammsugare. Båda, Festool och Alto, har jordade stickproppar och jordade verktygsuttag. Om man är desperat och fimpar jordstiftet, kanske man kan använda en separat jordfelsbrytare. Då kan väl inget jordfel ställa till det, eller?
I manualen till festoolsugarna står det (under allmänna säkerthetsregler): "Maskinen får av säkerhetsskäl endast anslutas till ett jordat vägguttag."
och (under avsnittet med antistatfunktionen): "Antistatfunktionen kan endast
garanteras när stickkontakten sitter i ett jordat uttag."
Jag undrar om det inte är så att det faktiskt bara är antistatfunktionen som inte fungerar om man inte kopplar maskinen till ett jordat uttag. Fast jag vet naturligtvis inte. Sen kan det ju oavsett detta vara shysst att ha maskinen till ett jordat uttag om man vill koppla in ett verktyg som kräver jord i dammsugarens uttag.
och (under avsnittet med antistatfunktionen): "Antistatfunktionen kan endast
garanteras när stickkontakten sitter i ett jordat uttag."
Jag undrar om det inte är så att det faktiskt bara är antistatfunktionen som inte fungerar om man inte kopplar maskinen till ett jordat uttag. Fast jag vet naturligtvis inte. Sen kan det ju oavsett detta vara shysst att ha maskinen till ett jordat uttag om man vill koppla in ett verktyg som kräver jord i dammsugarens uttag.
Man blir ju av med skyddet via skyddsjord. Det fixar inte jordfelsbrytaren men det var förmodligen inte det du menade. Tänkte bara förtydliga.mattiasp skrev:
Nimajneb>Snälla, kan du inte bara låta bli att rekommendera folk göra saker som strider mot föreskrifterna? att man gör det ibland är en sak men att rekommendera det och inte förklara att man gör fel är rätt dumt, tycker jag.
mattiasp>JFB är ingen garanti att saker inte kan gå fel, den är det sista ledet av en kedja av säkerhetsåtgärder om något skulle gå fel. Se den som kontrollampan för att bägge dina bromskretsar i bilen funkar. Sen så finns det jfb av skiftande kvalitet med, de sämsta kanske man skall undvika att lita på.
/K
mattiasp>JFB är ingen garanti att saker inte kan gå fel, den är det sista ledet av en kedja av säkerhetsåtgärder om något skulle gå fel. Se den som kontrollampan för att bägge dina bromskretsar i bilen funkar. Sen så finns det jfb av skiftande kvalitet med, de sämsta kanske man skall undvika att lita på.
/K
Daniel_N>Snälla! Kan du inte bryta ut denna sidodiskus och skapa en egen tråd rörande dilemmat kring jord/ickejord? Placera den gärna i elforumet eller länka så att behöriga elektriker kan svara med.
Personligen gillar jag inte det här med att man skall strunta i skyddsjorden och vet dessutom att vissa råd här är rena brott mot starkströmsföreskrifterna samt sunt förnuft.
/Kent
Personligen gillar jag inte det här med att man skall strunta i skyddsjorden och vet dessutom att vissa råd här är rena brott mot starkströmsföreskrifterna samt sunt förnuft.
/Kent
Kent,
Jag är hyfsat inläst på elektroteknik, men jag förstår inte riktigt hur du menar. Kan du visa ett scenario när det gäller den här dammsugaren, där en skyddsjord skulle ge bättre skydd än en fungerande JFB, när dammsugaren är inkopplad med endast fas och nolla över JFB?
Låt oss tänka oss en gammal borrmaskin med Al-hölje som på ett eller annat sätt går sönder så att fasen kommer i kontakt med höljet, är kopplad till dammsugaren. Om maskinen är jordad, och vi antar för exemplets skull att nätet lokalt har mycket låg impedans. Då kommer säkringen att lösa inom 0,2 sekunder. Om man bara hade JFB och ingen skyddsjord kommer JFB att lösa först när man tar i höljet, och man kommer att utsättas för 30 mA ström under en mycket kort tid. Var det så du tänkte?
Vad har mina bilars bromsar med dammsugaren att göra?
Jag är hyfsat inläst på elektroteknik, men jag förstår inte riktigt hur du menar. Kan du visa ett scenario när det gäller den här dammsugaren, där en skyddsjord skulle ge bättre skydd än en fungerande JFB, när dammsugaren är inkopplad med endast fas och nolla över JFB?
Låt oss tänka oss en gammal borrmaskin med Al-hölje som på ett eller annat sätt går sönder så att fasen kommer i kontakt med höljet, är kopplad till dammsugaren. Om maskinen är jordad, och vi antar för exemplets skull att nätet lokalt har mycket låg impedans. Då kommer säkringen att lösa inom 0,2 sekunder. Om man bara hade JFB och ingen skyddsjord kommer JFB att lösa först när man tar i höljet, och man kommer att utsättas för 30 mA ström under en mycket kort tid. Var det så du tänkte?
Vad har mina bilars bromsar med dammsugaren att göra?
Den största anledningen till att inte klippa jorden är i mitt tycke den mest uppenbara -- du bryter ju därmed jorden till maskinuttaget på sugaren. Allt som kopplas till det uttaget kommer då vara utan skyddsjord.
De flesta dammsugarna är antingen dubbelisolerade eller har åtminstone hölje och manövervred helt i plast. Eventuell jord skulle möjligen kunna kopplas till motorhöljet inne i maskinen, inte mer. I Festools CT22:a går jorden endast till styrkortet och maskinuttaget, i min billiga Kärcher går jorden endast till maskinuttaget.
De flesta dammsugarna är antingen dubbelisolerade eller har åtminstone hölje och manövervred helt i plast. Eventuell jord skulle möjligen kunna kopplas till motorhöljet inne i maskinen, inte mer. I Festools CT22:a går jorden endast till styrkortet och maskinuttaget, i min billiga Kärcher går jorden endast till maskinuttaget.
Det gör det visst det. 1. Man får inte vistas i spårområde. 2. Självmordsförsök är olagligt. Av förklarliga anledningar utfästs det bara straff om man misslyckas, dock. (Fast jag har förstått att det är ovanligt, det också..)phl skrev:
mattiasp>Vi ser olika på saker...
JFB är ett kompletterande skydd, den ersätter inte en fullgod jordning. Tar du bort jordstiftet så kommer de maskiner som du ansluter att sakna skyddsjord och det kan vara dumt.
/Kent
JFB är ett kompletterande skydd, den ersätter inte en fullgod jordning. Tar du bort jordstiftet så kommer de maskiner som du ansluter att sakna skyddsjord och det kan vara dumt.
/Kent
Jag tror faktiskt inte att vi ser så olika på saker. Själv skulle jag inte ha klippt jordstiftet och kört vidare med JFB i stället, utan gjort det hela ordentligt och rätt. Jag har alltid jordade stickproppar hemma. När jag håller på med mångtrådiga kablar och skruvanslutningar brukar jag dessutom med en specialtång pressa små hylsor över kardelerna för att minska risken för att det spretar. Elsäkerhet är en allvarlig fråga för mig.snickarboden skrev:
Jag är fortfarande mest pricipiellt intresserad av varför en bibehållen skyddsjord skulle vara säkrare än en fungerande JFB. Det händer ganska ofta att jag har fel, och då vill jag lära mig.