Jordfelsbrytare kan sluta fungera (inte så ovanligt att de "fastnar" med tiden). Skyddsjord har inga rörliga delar och brukar därmed ytterst sällan sluta fungera.

Skyddsjordning av utsatta delar är det primära skyddet. Jordfelsbrytare är ett kompletterande skydd.

Spänningssätt ett metallhölje och skydda gruppen med en JFB, ta sedan i metallen. Jorda sedan metallhöljet (utan JFB) och släpp på spänningen igen och ta sedan i höljet.
Efter den "testen" behöver ingen tveka varför skyddsjordning är helt överlägsen en JFB

cheetah1 skrev:
Det gör det visst det. 1. Man får inte vistas i spårområde. 2. Självmordsförsök är olagligt.
Bra, då är det Benajimn och Cheetah1 som går är bräschen för de jordlösa. Forsätt ni med era dumheter em uppmuntra inte andra till dem, det är bara korkat.

elmont skrev:
Spänningssätt ett metallhölje och skydda gruppen med en JFB, ta sedan i metallen. Jorda sedan metallhöljet (utan JFB) och släpp på spänningen igen och ta sedan i höljet.
Efter den "testen" behöver ingen tveka varför skyddsjordning är helt överlägsen en JFB
Tack för förklaringen!
Det är alltså de 30 mA som är kan vara ordentligt otrevliga och att en JFB kan hänga sig i slutet läge, och då kan det bli allvarligare än "otrevligt"

och sen vet man ju inte om man alltid kommer att använda den där det finns jfb...

-
Jag förstår oron över att köra ojordat men praktiskt sett har jag svårt att se behovet.

1. Hur många får elchocker idag i Svenska hem pga Bosch plasthöljes dammsugare saknar jordning???
Svar: Uppkattningsvis någonstans mellan 0 och 0

2. Hur stor de av den svenska vägguttagen är jordade.
Svar: Uppkattningsvis 20-25%

3. Hur stor del av moderna handverktyg som kopplas till en dammsugare har jordad kontakt?
Svar: Uppskattningsvis 0,3-0,5%.

Helt uppenbart så finns det en risk, speciellt då jordfelsbrytaren hängt sig och man drabbats av en översvämning.

Naturligtvis var det fel av mig att förslå att temporärt ta bort jordningen... alla känner väl Murphy, men naturligtvis är risken mycket större att göra sig illa på själva verktyget.

Nu Börjar Allsvenskan i Fotboll!

Hela EU utom Danmark och Storbrittanien har samma jordade kontakt (den med ett extra hål i. Danskarnas kontakt har dessutom grövre stift och förstör svenska väggkontakter.

Varför Danmark har så beror på en gammal monopolsituation. Avlägsna och sätt på ett europa-don.

R Göran skrev:
Hela EU utom Danmark och Storbrittanien har samma jordade kontakt (den med ett extra hål i. Danskarnas kontakt har dessutom grövre stift och förstör svenska väggkontakter.

Varför Danmark har så beror på en gammal monopolsituation. Avlägsna och sätt på ett europa-don.
Fast då återstår problemet med maskinuttaget.

En lösning kunde ju vara om man ska använda en jordad pryl kopplad till sugaren så kunde man ju koppla elen separat. Kommer ju säkert aldrig att ske ändå. Blir nog till 95% excenterslipen som kommer att köras ihop med den.

Bra info om pintjockleken , även om jag tyckta att det var trögt att trycka in en svensk kontakt i det danska uttaget. Borde varit tvärtom.

Velar om jag inte skulle ringa upp inköpsstället och reda ut det. Mina tyskakunskaper är dock i det närmaste obefintliga ,så man får ju hoppas att det finns någon engelsktalande i andra änden. Mailvägen tror jag inte på, alltför mycket verkar hänga på googleöversättningarna.

Redigerat:
Blev lite osäker på danska dimensionen. I varje fall ställer den till trassel i Europa. Möjligen att danskar försöker stoppa in dem i rakuttag på hotell och att det är då som det trasslar till sig. Alltså jag reserverar mig för stor eller liten dimension. I varje fall kan förväxling ske med för tajt eller för klen koppling med risk för förstörd kontakt resp ljusbåge.

Nimajneb>I de miljöer där man oftast använder en grovdammsugare ihop med elverktyg skulle jag säga att det oftast är jordade uttag. Dvs i garage, källare etc.

Återigen, skyddsjorden får aldrig någonsin brytas!

/Kent

Nimajneb har en poäng, de _flesta_ maskinerna som ansluts till en grovis är idag dubbelisolerade och blir inte säkrare att använda om det finns tillgång till skyddsjord (maskinerna har inte ens ett jordstift i kontakten). Jag gick mentalt igenom min verktygsarsenal och det enda handverktyg jag stoppat i min grovdammsugare som faktiskt har haft ansluten skyddsjord är Giraffen från Flex.

Dock vidhåller jag fortfarande att där är idiotiskt att skippa jorden på just en sådan här maskin.

Nu har jag läst hela tråden men varför i nordanskog skickar en tysk firma en maskin med danska kontaktdon till Sverige??
Enda förklaringen jag kan komma på är att man tog fel på Danmark och Sverige...för det kan väl inte vara så att man ville bli av med något junk, tyskarna har ju som någon mycket rikigt pepåkat samma stickproppar som oss...skicka tillbaks eländet!

Precis! Det är ju den enkla lösningen. Det är ju en tysk maskin beställd, då är det Schukokontakter som ska levereras, inget annat mög.

om uttaget på dammsugaren är ett sånt där uttag som skruvas fast med 4 skruvar, som på byggcentraler, så är det ju en bagatell att byta det till ett schuko
59673-4.jpg

Nimajneb skrev:
2. Hur stor de av den svenska vägguttagen är jordade.
Svar: Uppkattningsvis 20-25%
2,5. Hur stor del av de svenska vägguttagen, i lokaler där man normalt använder grovdammsugare och större maskiner osv, är jordade?
Svar: uppskattningsvis 95%

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.