Medlem
· Stockholms län
· 87 inlägg
Vi flyttade in i nybyggt radhus för ett par månader sedan. Huset har dock stått klart men tomt under ett drygt år innan dess, eftersom det tog tid för oss att sälja vårt tidigare boende. Under tiden innan vi flyttade in så har utkastet använts av markentreprenören för att vattna diverse gräsytor. Vet ej hur trycket var då.
I alla fall. Nu när jag testat det så är det väldigt dåligt tryck. Jag tror mig vara ganska säker på att det är någon fjäder eller annan rörlig del i den som strular. För om jag drar på vattnet. Så är trycket helt uselt. En vanlig vattenspridare som strålar uppåt och rör sig fram och tillbaka kommer upp max en halvmeter. Om jag då börjar "jucka"/vrida nyckeln fram och tillbaka snabbt 10-20 gånger så ökar trycket upp till nivå kass, spridaren når 1,5 meter upp i luften. Det ökar inte med tiden. Stänger jag av och slår på blir det samma igen. Helt uselt. Och vrider jag nyckeln fram och tillbaka fort och i lite olika lägen så ökar det till maximalt kass.
Vi har inget problem med tryck för övrigt i huset. Det är fler grannar som har samma problem. Men några har bra mycket bättre tryck.
Vet någon hur jag ev kan komma åt och titta inne i blandaren? Det är en Alterna.
https://www.dahl.se/produkt/vattenutkastare-500-alterna-4398970
Ser ut som att man ska kunna skruva av den yttersta biten men det går inte. Sitter som berget. Rörmokaren ska komma och kolla och det är ett garantiärende eftersom huset är så nytt. Men jag vill gärna kunna lösa det nu direkt om det är möjligt.
I alla fall. Nu när jag testat det så är det väldigt dåligt tryck. Jag tror mig vara ganska säker på att det är någon fjäder eller annan rörlig del i den som strular. För om jag drar på vattnet. Så är trycket helt uselt. En vanlig vattenspridare som strålar uppåt och rör sig fram och tillbaka kommer upp max en halvmeter. Om jag då börjar "jucka"/vrida nyckeln fram och tillbaka snabbt 10-20 gånger så ökar trycket upp till nivå kass, spridaren når 1,5 meter upp i luften. Det ökar inte med tiden. Stänger jag av och slår på blir det samma igen. Helt uselt. Och vrider jag nyckeln fram och tillbaka fort och i lite olika lägen så ökar det till maximalt kass.
Vi har inget problem med tryck för övrigt i huset. Det är fler grannar som har samma problem. Men några har bra mycket bättre tryck.
Vet någon hur jag ev kan komma åt och titta inne i blandaren? Det är en Alterna.
https://www.dahl.se/produkt/vattenutkastare-500-alterna-4398970
Ser ut som att man ska kunna skruva av den yttersta biten men det går inte. Sitter som berget. Rörmokaren ska komma och kolla och det är ett garantiärende eftersom huset är så nytt. Men jag vill gärna kunna lösa det nu direkt om det är möjligt.
Produkter som diskuteras: "vattenspridare"
Vattenspridare
Vattenspridare, eller sprinklers, är oumbärliga verktyg för att bevara och befrämja trädgårdens växtlighet under de torra månaderna. Oavsett om du har ett litet grönområde, en stor gräsmatta, grönsaksland eller blomsterrabatter, så har
Läs mer
Medlem
· Stockholms län
· 87 inlägg
Och du läser bara vissa delar? Flera grannar har sin sagt inte problemet. Fastighetssnubben från entreprenören har kollat och sa direkt att flera andra har mycket högre tryck, vilket jag alltså redan visste.D Dilato skrev:
Och om trycket var lågt överlag för alla, eller mina rör feldimensionerade, så hade ju trycket knappast ändrats när man forcerar fjädern (eller vad det är) genom att vrida nyckeln fram och tillbaka.
Men kul att du fick något att lägga din tid på en fredagkväll! 🤣
Du säger ju att flera grannar har samma problem.
Sedan säger du att flera grannar inte har samma problem, dom har mycket bättre tryck.
Varför tar du ens upp grannarna om det är irrelevant, eftersom du ju tycker dig veta att det är din utkastare som är problemet?
Självklart är det ditt problem med just den utkastaren om det är bra tryck i alla andra kranar...
Är det inte sant?D difference skrev:
Sedan säger du att flera grannar inte har samma problem, dom har mycket bättre tryck.
Varför tar du ens upp grannarna om det är irrelevant, eftersom du ju tycker dig veta att det är din utkastare som är problemet?
Självklart är det ditt problem med just den utkastaren om det är bra tryck i alla andra kranar...
För mig är alla kvällar fredag (eller lördag eller helgdag..) det var länge sen jag behövde bry mig om att sälja min tid för att få in kosingen för driften av mitt liv.😎D difference skrev:
Troligen har någon dragit åt utkastaren för hårt så att ventilkäglan fastnar i nästa stängt läge när du öppnar den.D difference skrev:Nu när jag testat det så är det väldigt dåligt tryck. Jag tror mig vara ganska säker på att det är någon fjäder eller annan rörlig del i den som strular. För om jag drar på vattnet. Så är trycket helt uselt. En vanlig vattenspridare som strålar uppåt och rör sig fram och tillbaka kommer upp max en halvmeter. Om jag då börjar "jucka"/vrida nyckeln fram och tillbaka snabbt 10-20 gånger så ökar trycket upp till nivå kass, spridaren når 1,5 meter upp i luften. Det ökar inte med tiden. Stänger jag av och slår på blir det samma igen. Helt uselt. Och vrider jag nyckeln fram och tillbaka fort och i lite olika lägen så ökar det till maximalt kass.
När man stänger en utkastare så ska man bara stänga så att den börjar dränera. Man ska aldrig vrida till det tar stopp.
Prova att knacka på ventilhuset, på insidan av ytterväggen, när utkastaren är fullt öppen.
Prova även att den påkopplade slangen stängd när du öppnar utkastaren för att sen öppna "slangen" snabbt.
Edit: korrigerat autovalt ord, utetemperatur -> utkastaren
Redigerat:
Medlem
· Stockholms län
· 87 inlägg
Du bevisar själv hur otroligt korkat ditt första svar var. Det är med all sannolikhet fel på flera pga det Demmpa skriver. Och jag är övertygad om att du fattar det också. Du kunde bara inte låta bli. Det blir väl så när man under 13 år snittat tre inlägg per dag. Ren vana. 🤣D Dilato skrev:Du säger ju att flera grannar har samma problem.
Är det inte sant?
För mig är alla kvällar fredag (eller lördag eller helgdag..) det var länge sen jag behövde bry mig om att sälja min tid för att få in kosingen för driften av mitt liv.😎
Det finns väl andra än en själv där fredagkvällar betyder mer än vilken annan kväll som helst? Eller kanske inte... Ignorerar dig nu. Man måste ändå älska den funktionen!
Medlem
· Stockholms län
· 87 inlägg
Tack för ett vettigt svar!Demmpa skrev:
Troligen har någon dragit åt utkastaren för hårt så att ventilkäglan fastnar i nästa stängt läge när du öppnar den.
När man stänger en utkastare så ska man bara stänga så att den börjar dränera. Man ska aldrig vrida till det tar stopp.
Prova att knacka på ventilhuset, på insidan av ytterväggen, när utkastaren är fullt öppen.
Prova även att den påkopplade slangen stängd när du öppnar utkastaren för att sen öppna "slangen" snabbt.
Hade ingen aning om att man inte ska stänga dem helt. Men den var redan helt stängd och satt ganska bra, när vi flyttade in.
Ventilhuset på inomhussidan av väggen menar du då? Ska testa knacka på det imorgon.
Att knipa slangen och släppa googlade jag mig fram till igår så det har jag testat. Gjorde ingen skillnad tyvärr.
Medlem
· Stockholms län
· 87 inlägg
Det verkade tyvärr inte hjälpa.Demmpa skrev:
Troligen har någon dragit åt utkastaren för hårt så att ventilkäglan fastnar i nästa stängt läge när du öppnar den.
Har likadana kranar hemma. Så dålig konstruktion. När man vrider igen kranen så tömmer den ur det sista vattnet och då blir reflexen att vrida åt hårdare och då vrider man sönder kranen. Det finns inget tydligt stopp för när du ska sluta skruva.
Medlem
· Stockholms län
· 87 inlägg
Ja precis, den ska ju tömma ut det sista för att skydda mot frysning, så det är som det ska vara. Men är det inte så med alla olika tillverkare att man inte ska dra åt den tills det tar stopp? Utan bara sluta precis efter att den sprutat ut det överflödiga vattnet?P Peter_Ker skrev:
Antar att jag pajjat den... Eller ja, de som satte dit den/använde den för att vattan marken innan vi flyttade in.
De får fixa en ny alt. en ny fjäder (eller vad det är) i den.
Det är ingen dålig konstruktion om man vet hur det fungerar.P Peter_Ker skrev:
Det är samma med gamla tvågreppsblandare med pip utan perlator/strålsamlare.
Det är även liknande med gamla tvågreppsblandare med perlator/strålsamlare.
Så fort det är en ventilkägla med gummipackning så ska man stänga kranen försiktigt.
Stänger man en kran med ventilkägla med gummipackning helt stumt/hårt så trycks gummipackningen ihop så att den dels kan fastna mot ventilsätet, dels att den med tiden slutar täta.
I en självtömmande vattenutkastare så är det någon typ av fjäder (olika konstruktion hos olika tillverkare) som trycks ihop från dess att ventilkäglan stänger av vattenflödet tills dess vredet känns stumt. När fjädern har trycks ihop liiite så börjar utkastaren öppna dräneringen som förblir öppen hela tiden utkastaren är stängd. Fjädern ser till att ventilen hålls stängd så länge som dräneringen är öppen, därför räcker det att stänga/vrida kranen lite mer än att den börjar dränera.
Typfel! Käglan fastnar, prova när kranen är öppen och vik slangen så ventilen får mottryck oftast hör man en smäll och så har man fullt tryck i slangen. Jag har det problemet men det är bra när man vattnar blommor.D difference skrev:Vi flyttade in i nybyggt radhus för ett par månader sedan. Huset har dock stått klart men tomt under ett drygt år innan dess, eftersom det tog tid för oss att sälja vårt tidigare boende. Under tiden innan vi flyttade in så har utkastet använts av markentreprenören för att vattna diverse gräsytor. Vet ej hur trycket var då.
[länk]
Medlem
· Stockholms län
· 87 inlägg