Jag har köpt in vinylklick-golv som jag avser att lägga över ett helt våningsplan då jag vill ha genomgående samma golv.

Idag har rummen ett plankgolv (original) samt att ett av rummen har spånskivor som undergolv. Ett av rummen är dock behov av att utjämning då det finns en dal på uppåt 9 mm i mitten av rummet. Hur kan jag utjämna golvet och samtidigt göra så lite åverkan som möjligt. Jag vill helst att det i framtiden ska gå att ta fram det gamla golvet och slipa om det.

Golvtillverkaren uppger att det tillåter skillnader på 2 mm per 2 meter.

Går att att spackla/flytspackla på nån form av plastfolie?

Det är ett trähus, finns en undervåning och det ligger spån mellan våningsplanen.
  • Lumppapp: klarar inte att fylla upp 9 mm utan att bli svampigt
  • Nåt form av skivmaterial för att fylla ut det värsta / kombinera med spackel
  • Spackel
  • Flytspackel
  • Annat

BirgitS
Masonitskivor (board) finns t.ex. med åtminstone 3 och 6 mm tjocklek. Lumppapp, 1 mm, kan användas i några lager.

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
Kanterna på en masonitskiva går väl att slipa ner en aning. Sen borde det ju gå att handspackla övriga hörn ifall man lägger 2 skivor på varandra.Tänker jag fel?

BirgitS
Om du menar just där en 3 mm tjock masonitskiva tar slut så kan du lägga 2 lager lumppapp en bit och sen 1 lager för att uppnå golvtillverkarens krav på höjdskillnader över korta avstånd, t.ex. 1 mm på 20 cm. Börja med tjock masonit där det är som djupast för att få ner den maximala höjdskillnaden. Sen lägger du tunn masonit och lumppapp över ändå större yta för att få ytan inom 2 mm på 2 m.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.