Men varför hyr en myndighet ut fritidshus? Känns som han tänkt hyra fritidshuset länge också eftersom han byggt bodar mm.

Är det någon mer än jag som undrar?

• Wow
Jorel03
  • Laddar…
Statens Fastighetsverk äger många fastigheter och hyr ut lägenheter, kontor, festlokaler etc. Kolla på hemsidan. Du kan hyra slott eller en lägenhet på Karlsborgs fästning.

De flesta av SFV:s byggnader är K-märkta eller skyddade på annat sätt. Rätt fräckt ändå att bara smälla upp bodar i en sådan miljö.

Redigerat:
  • Gilla
a.o.f och 8 till
  • Laddar…
TRJBerg
Förutsägbart. Har han inte från början ett bra alternativ (som han kan gå till nu) är han en idiot.

Maria T
Finns väl många s k kulturarbetare som bor i fastigheter som ägs av Statens Fastighetsverk, påtagligt många i eftertraktade innerstads- eller skärgårdsområden och med hyror som inte på långt när är det som vanliga Svenssons skulle få betala för likadana. Det, om något tycker jag är lika snuskigt som det personen i artikeln försökte sig på.

• Gilla
Jorel03 och 4 till
  • Laddar…
Maria T Maria T skrev:
Finns väl många s k kulturarbetare som bor i fastigheter som ägs av Statens Fastighetsverk, påtagligt många i eftertraktade innerstads- eller skärgårdsområden och med hyror som inte på långt när är det som vanliga Svenssons skulle få betala för likadana. Det, om något tycker jag är lika snuskigt som det personen i artikeln försökte sig på.
Och inte bara sk kulturarbetare. Kan gälla släkt, vänner och affärsrelaterade kopplingar. Kan det vara den vanligaste formen av korruption och nepotism i vårt land..?

Tänker även på kungahuset som förfogar över fastigheter som de hyr ut godtyckligt som de vill och där jag antar att statliga medel indirekt bekostar dem helt eller delvis.

Är det något som borde ha "marknadshyror" så är det statligt ägda eller indirekt ägda/finansierade fastigheter.

• Wow
Jorel03
  • Laddar…
J J00 skrev:
Är det något som borde ha "marknadshyror" så är det statligt ägda eller indirekt ägda/finansierade fastigheter.
Det är ju vi skattebetalare som är hyresvärd. Ju högre hyra det går att få ut ju mindre skattepengar går det rimligen åt. Någon direkt anledning att ta marknadshyror ser jag inte. Det jag tycker man borde göra är att ta ut så höga hyror det bara går om nu skall hyra ut.

• Gilla
  • Wow
Jorel03 och 1 till
  • Laddar…
J J00 skrev:
Bara om det är byggnader som det faktiskt finns en marknad för, alltså att de hyrs ut utanför staten själv. Dagens system där staten har fått för sig att ta ut "marknadshyror" av sig själv för hus som det inte finns andra potentiella hyresgäster för, är bara knäppt.

Redigerat:
  • Gilla
Jorel03 och 2 till
  • Laddar…
O O skrev:
Det är ju vi skattebetalare som är hyresvärd. Ju högre hyra det går att få ut ju mindre skattepengar går det rimligen åt. Någon direkt anledning att ta marknadshyror ser jag inte. Det jag tycker man borde göra är att ta ut så höga hyror det bara går om nu skall hyra ut.
Marknadsanpassade hyror är normalt sett så högt det kan bli och där det normalt finns en balans mellan kostnad och att det faktiskt blir uthyrt. Är hyresmarknaden reglerad eller subventionerad så påverkar det ju marknadsekonomin.
Med andra ord tycker vi likadant.

• Gilla
  • Wow
Jorel03 och 1 till
  • Laddar…
Henningelvis Henningelvis skrev:
Bara om det är byggnader som det faktiskt finns en marknad för, alltså att de hyrs ut utanför staten själv. Dagens system där staten har fått för sig att ta ut "marknadshyror" av sig själv för hus som det inte finns andra potentiella hyresgäster för, är bara knäppt.
Ja jo annars är det ju inte marknadsanpassade hyror... dvs att det finns en marknad för dem...

• Wow
Jorel03
  • Laddar…
J J00 skrev:
Och inte bara sk kulturarbetare. Kan gälla släkt, vänner och affärsrelaterade kopplingar. Kan det vara den vanligaste formen av korruption och nepotism i vårt land..?

Tänker även på kungahuset som förfogar över fastigheter som de hyr ut godtyckligt som de vill och där jag antar att statliga medel indirekt bekostar dem helt eller delvis.

Tänkte precis skriva det. Kungahuset förfogar över hundratals lägenheter i Stockholms innerstad som har symboliska hyror.

• Wow
Jorel03
  • Laddar…
J J00 skrev:
Ja jo annars är det ju inte marknadsanpassade hyror... dvs att det finns en marknad för dem...
Nja, ett bliateralt monopol med monopsoni är också en marknad, men det är ju nästan omöjligt att förutspå vad som händer med priserna då.

• Gilla
pmd
  • Laddar…
P
J J00 skrev:
Det varierar. En del av de fastigheter som kungahuset disponerer ägs av kungafamiljen medan andra upplåts av staten.

P pmd skrev:
Det varierar. En del av de fastigheter som kungahuset disponerer ägs av kungafamiljen medan andra upplåts av staten.
Visst men även om de ägs av kungafamiljen så antar jag att de bekostas (drift och underhåll) på ett eller annat sätt helt eller delvis av staten i form av appanage eller "kulturminnesbevarande" bidrag, subventioner o.dyl...

P
J J00 skrev:
Visst men även om de ägs av kungafamiljen så antar jag att de bekostas (drift och underhåll) på ett eller annat sätt helt eller delvis av staten i form av appanage eller "kulturminnesbevarande" bidrag, subventioner o.dyl...
Det antar inte jag. Jag vet helt enkelt inte allt om det, men är öppen för upplysningar om saken.

Apanage är statens anslag till Hovstaterna. Det handlar om drift och underhålla av de kungliga slotten (m.m) och kungafamiljens representationsuppgifter.
Kungens privata egendom bekostar han själv såvitt jag vet.

Jag tycker ändå att det är synd om Victoria Bernadotte eftersom hon tvingas ärva tronen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.