Hej

Jag håller på med ett kul projekt med två regnvattentunnor och funderar över hur man kan göra dem så "optimala" som möjligt.

I dagsläget så har jag monterat stuprör med fällbar utkastare för tunnorna en bit upp på väggen, detta för att kunna ställa tunnorna på var sitt podium. Podierna blir 60 cm höga och tillverkas genom svets i pulverlackerade plåtprofiler som sedan lackas vita (huset är "vitt")´. Själva "hyllan" som tunnorna står på är ett galvat grovt nät (ca 6mm trådar) och konstruktionen blir nästan löjligt robust och har visat sig funka bra i väder och vind då det är något av en efterapning av en annan ställning jag tillverkade till mitt utekök. Materialet är "spill" från jobbet, tunnorna följde med huset, så detta är ett riktigt budgetprojekt.

Så långt är allt väl, men nu när podierna ska slutföras och tunnorna äntligen ska få komma på plats börjar man fundera över själva tunnans funktion. En vän till mig har för ett par år sen gjort en liknande lösning, med upphöjda tunnor, fast i hans fall är ställningarna tillverkat av tryckimpregnerat virke. Idén jag tänkte planka är att ansluta en slangnippel i nerkant på tunnan och ansluta en trädgårdsslang till denna. I slangens andra ända har han helt sonika låtit sticka igenom en bit rostfri tråd så han får en ögla så att slangen kan hängas på en krok på väggen ovanför vattennivån i tunnan så att det inte rinner ut något ur slangen när man inte använder den. Genial idé verkligen, när det är dags att vattna sänker man slangens mynning mot plantan/odlingarna och vatten rinner ut!

MEN, nu tänkte jag ett varv till, eftersom mina tunnor kommer stå på ett stålnät, kanske man ska sätta slangnippeln i botten på tunnan istället? Eftersom man kan leda nippel och slang genom en av maskorna i nätet tillåts ju det i den här konstruktionen. På så vis får man ju ut allt vatten ur tunnan även om tunnan står i våg.

Den andra funderingen jag har är kring hur man kan göra tunnorna lite mindre iögonfallande. Tunnorna jag har är i djupblå plast och en ganska bra modell i övrigt, mynning stor nog att sänka ner en tioliters vattenkanna och de har visat sig slagtåliga och fryståliga genom åren. Men hur kan man göra dem lite snyggare? Först tänkte jag att man kanske bara skulle ta en enkel väggfärg och kladda på, för sån har jag hur mycket som helst, men frågan är om det kommer att sitta särskilt bra? Plasten i tunnorna är förmodligen ganska "fet" och svår att måla på, men det är mer av en intuitiv känsla en ett belagt argument. Men målar man dem bör färgen också vara lite flexibel då plasten är det, tänker mig att en stel färg kommer krackelera ganska omgående. När jag målat gummi tidigare har jag använt "body", stenskottsskydd för bilars tröskellådor, den förblir flexibel. Det kan tänkas att även gummifärg kan funka? Den har jag hittills bara använt på plåt. En annan idé vore att klä in dem i trä, men snart börjar vi närma oss gränsen för vad jag tycker det estetiska är värt i ansträngning. Hittade man ett par läckande trätunnor i rätt storlek, kunde man ta material från dem kanske? Men det är klart man kan ju göra projektet i omgångar och komplettera med utseende vid ett senare tillfälle.

Men det kan ju finnas andra sätt att göra dem snyggare, sätt jag ännu inte tänkt på?

Övriga tankar då.

Hur lång slang skulle kunna vara tillbörlig? Jag förstår att det här är en fråga om behov och jag kanske helst skulle vilja ha uppemot 10m slang på vardera tunna, men det är kanske lite väl mycket att husera på platsen? Å andra sidan kan man ju alltid kapa av slangen eftersom. På somrarna har jag lyxen med sjövatten för bevattning, men under övriga tiden på året och för att fylla en vattenkanna snabbt, har tunnorna visat sig väldigt användbara.

Borde man kanske sätta in ett breddavlopp och hur skulle man isf leda bort det vattnet? Ner i stupröret igen vore ju bäst, kanske med en bit slang (om det nu är tillräckligt) som leds ner i stuprörets lövuppsamlare? Jag bor inte på platsen så det är svårt för mig att fånga upp när tunnan är full och stänga stuprörets utkast.

Respons på detta. Något direkt felaktigt i mina idéer? Erfarenheter från liknande projekt? Allt svammel är välkommet! :)

Istället för fällbar utkastare på stupröret så kanske du kan montera en regnuppsamlare så har du löst breddavloppsbiten.

http://www.marley.se/se/produkter/takraennor/regnuppsamlare/

Såg liknande den jag länkat på Biltema.

Har dock ingen egen erfarenhet hur bra dessa funkar i praktiken.

Jag har sett dessa regnuppsamlare och det kanske tillkommer i framtiden, men nu sitter de fällbara utkastarna där så jag lär inte lägga två strån i kors för att riva stupröret och därtill behöva köpa nytt material (stuprören kommer bli för korta).

Jag hade samma behov av att samla upp regnvatten och tog en blå plasttunna till detsamma. Tröttnade på att den var "blå och ful" och tog klädselbrädor som jag tjärade och helt sonika skruvade fast med trallskruv direkt på. Skruven sticker ut lite på insidan, så att bada i tunnan är väl inte att rekommendera ;-) men det kan du säkert lösa med kortare skruv eller något. Jag tog vad jag hade hemma!

Helt ok resultat, en granne trodde faktiskt att jag gått och köpt en ektunna tills han kom nära nog att se hur jag löst det!

Capture.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Dalbotant
  • Laddar…
Snygg modd! :)

Ja det får kanske bli träbeklädnad i framtiden. Men skruvade du rakt in i plasten? Känns som en upppenbar risk för läckage, nog för att skruven tätar hålet, men när grejerna såsmåningom börar röra på sig borde det kunna börja sippra igenom, eller?

Om man, som jag, inte vill borra/skruva rakt i plasten, kanske man kunde lösa det med något enkelt "mellanlägg" i tex lagom hård och tjock plast som sveps runt tunnan för att sedan skruva i det. Låta "midjan" på tunnan hålla grejerna på plats så att de inte glider av.

Tänkte ett varv till på breddavlopp, borde bli snyggare med svart slang än trädgårdsslang och så kom jag på att jag har massa bitar PEM-slang på tomten. En bordgenomföring, en vinkelskarv och sedan en bit PEM-slang rakt ner i lövuppsamlaren kanske?

När jag köpte mitt hus hade förra ägaren 3st regntunnor på rad , den som vattnet kom ner i stod högst upp och var sedan ansluten till tunna 2 med en slang som satt ca 5cm ner under locket , tunna 2 var i sin tur ansluten till tunna 3 på samma sätt.
Det skiljde ca 20 cm mellan tunna 1 och tunna 3 i höjd.
En kran med slanganslutning var skruvad i varje tunna någon cm upp från botten.
Tunnorna var målade i husets färg (troligtvis vanlig oljefärg) och färgen sitter fortfarande kvar på den tunnan som jag har kvar (ca 13år i min ägo).

Ja jag kan ju pröva att kladda på med färg jag redan har, kostar inte mer än en pensel och färg har jag "i drivor". Skulle jag bestämma mig för att det inte blev bra och vill klä in den kan ju färgen sitta kvar innanför.

Att koppla ihop fler tunnor har jag dock ingen användning för, mycket tack vare att jag har sommarvatten lite varstans på tomten. Det är just i "mellansäsongen", när sommarvattnet inte är på och det är plusgrader som vattnet är bra till att vattna inneväxter och krukor på altanen. 2 st 200-liters tunnor räcker gott åt det behovet. Annars är det smart med flera kommunicerande kärl.

Det jag funderar på kan komma att bli en "uppgradering" från denna konstruktion, är ev högre ställningar för tunnorna, men det återstår att se om det ens är ett problem. Tunnans botten hamnar 60 cm upp från marken och vattennivån ligger ofta över en meter över marken.

Maveric77 skrev:
Jag hade samma behov av att samla upp regnvatten och tog en blå plasttunna till detsamma. Tröttnade på att den var "blå och ful" och tog klädselbrädor som jag tjärade och helt sonika skruvade fast med trallskruv direkt på. Skruven sticker ut lite på insidan, så att bada i tunnan är väl inte att rekommendera ;-) men det kan du säkert lösa med kortare skruv eller något. Jag tog vad jag hade hemma!

Helt ok resultat, en granne trodde faktiskt att jag gått och köpt en ektunna tills han kom nära nog att se hur jag löst det!

[bild]
Snygg moddning, har också blå plasttunnor som förvisso är praktiska men inte det vackraste att vila ögonen på. Kan bli att jag plankar din idé rakt av.

Keexet skrev:
Snygg modd! :)

Ja det får kanske bli träbeklädnad i framtiden. Men skruvade du rakt in i plasten? Känns som en upppenbar risk för läckage, nog för att skruven tätar hålet, men när grejerna såsmåningom börar röra på sig borde det kunna börja sippra igenom, eller?

Om man, som jag, inte vill borra/skruva rakt i plasten, kanske man kunde lösa det med något enkelt "mellanlägg" i tex lagom hård och tjock plast som sveps runt tunnan för att sedan skruva i det. Låta "midjan" på tunnan hålla grejerna på plats så att de inte glider av.

Tänkte ett varv till på breddavlopp, borde bli snyggare med svart slang än trädgårdsslang och så kom jag på att jag har massa bitar PEM-slang på tomten. En bordgenomföring, en vinkelskarv och sedan en bit PEM-slang rakt ner i lövuppsamlaren kanske?
Det läcker inget just nu i alla fall, ca ett år efter. Skruven tätar bra mot plasten, men kommer säkert att rosta med tiden och då blir det en annan femma... Det var en "nödlösning" och resultatet blev väl därefter! :-)

Man skulle ju kunna ta sättlim och limma dit plankorna istället som man vill det. Och dessutom dra ett plåtband runt på utsidan av plankorna för att efterlikna whiskytunnor och även det kommer ju att hålla ihop plankorna utan att perforera tunnan!

Det är bara att planka på Dalbotös! :thumbup:

• Gilla
Dalbotant
  • Laddar…
Jag har funderat ett par varv på det här med breddavlopp. Polarn, vars konstruktion jag delvis plankar, har en trädgårdsslang som breddavlopp, men jag tycker inte det blir så snyggt, iaf inte i mitt fall. Problemet som jag ser det är väl dels att kapaciteten kanske inte är tillräcklig, men det kanske är en obefogad noja? Dels skulle jag vilja sätta en vinkelskarv precis invid utloppet så att slangen vinklades neråt direkt och inte går i en mjuk böj som det ju blir om man helt sonika vinklar slangen. Jag har kollat på PEM-lösningar men det drar iväg i pris med grejer till dessa.

Funderar på om man kanske kunde värma på PEM-slangen för att böja den i en snävare vinkel? I en normal installation, där man leder trycksatt vatten förstår jag att det inte är "rätt" och säkert, men här, som ett breddavlopp utomhus, kanske det kan funka? Isf tar man en billig bordgenomföring i plast och helt enkelt limmar dit PEM-slangen och leder det ner i lövuppsamlaren.

Nu är jag sugen på att slutföra detta projekt, börjar nog med att måla tunnorna vita, men jag ska gå igenom bråtet på tomten för att se om jag har något som kunde bli en fejkad ektunna.:)

Nu har jag nästan slutfört detta projekt. Ena bordgenomföringen gick av när jag drog åt den så en ny sådan ska jag köpa och ansluta så är båda tunnorna färdiga.

Här är resultatet hur det blev på den ena tunnan:
20160529_141100.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Således blev en 26mm (tror jag) bordgenomföring perfekt att sätta en 32mm vinkelskarv från ett vanligt handfatsavlopp perfekt i kombination med en 26 mm (tror jag) PEM-slang som breddavlopp. Eftersom jag ville sätta breddavloppet så högt som möjligt blev vinkeln lite konstig, men PEM-slangens böjlighet kunde kompensera för det. Ett par klipp i lövuppsamlarens galler medför nu att PEM-slangen kan ledas ner i markavloppet och vattnet ledas bort från huset. Nu är allt bara "istucket" i respektive del, sitter det inte som det ska kommer nog superlimmet fram.

Ställningarna blev inte som jag först tänkt vita, utan svarta, mycket på grund av att det var den färgen jag hade "liggandes". Fick ett "ryck" och drog på färgen, både på tunnorna och ställningarna, med färgsprutan och vilket resultat det blir! Alla som har en större kompressor borde ha en färgspruta, det blir sååååå bra! :thumbup: Återstår dock att se hur länge färgen sitter kvar på tunnorna, jag räknar inte med vidare lång livslängd på den lackeringen även om jag använde oljebaserad lackfärg.

Kanske blir det träbeklädnad iaf, men nu "lyser" inte tunnorna längre med sin djupblå färg. Målet med det hela var att de inte skulle sticka i ögonen från vägen hundra meter bort och det grejar den vita/gråa färgen galant.

• Gilla
pahlbin och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.