Hej!

Planerar ett garagebygge på 75 kvm i vår, och jobbar nu med det sista till materiallistan. Jag tror mig ha ritat upp allt, eller det mesta, av själva bygget. Allt gjort i ett 3D progam så varje regel är med(arbtesskada från annan bransch). Jag har sedan plockat in post för post i ett excel blad som jag skall gå ut med till minst 3 olika brädgårdar. Frågan är hur man bör utforma listan, och vad man kan förvänta sig tillbaka.

Jag utgår från att man inte förbinder sig att köpa varje liten post på listan, eller måste man friskriva sig från det?

Jag har inte i kalkylen räknat med något direkt spill. Ex gällande stående reglar så blir de ca 230 cm långa, och jag räknar pris på 250cm st. Skall man då generellt skriva att man kan handla upp +/- 10% av angivna poster till samma pris, eller blir det underförstått?

Övriga tipps mottages med öppna armar. Börjar närma sig att gå ut med offerten snart.

Upplever ni som gjort på detta vis att priserna har blivit bättre? Vad jag kunnat läsa på forumet så kan de flesta matcha ex Byggmax priser, vilket jag hoppas på.
mvh Fredrik

Är det ingen som har något tipps i detta ämne?`Har alla bara räknat ihop sina längder och dunkat in det till byggvaruhuset? Inga fina klausuler om tider eller extra köp, eller då inte varje post handlas osv?

En offert är en offert och inget man förbinder sig att köpa med.
Om du har gjort ett excel ark med alla poster har du gjort jobbet lätt för brädgården och bör få tillbaka en offert med pris post för post. Om någon post har för högt pris i ditt tycke, förhandla eller stryk den posten och handla på en annan brädgård med bättre pris, glöm dock inte att räkna med eventuella fraktkostnader.
Vad gäller spill, är det nog inget dom förutsätter att dom skall räkna på, utan offerten kommer att bli på dom längder o antal som du skrivit i excelbladet.

/ Spiken

Kolla på Hornbach och några till. Köp där du hittar bäst pris.
Just Hronbach brukar ligga bra till.

Tro inte att så många vill sitta och detaljräkna på så små affärer,
utan du får sitta och räkna en hel del själv.

//KoW

Ta med dig ritningen och åk till en riktig bygghandel, inte byggmax eller hornbach,

Be dom kolla på ritningen och ge dig en offert, ev erbjuder dom dig rabattkonto med fakturering 30 dagar mm, dom kan även hjälpa dig med lite ideer på smarta lösningar mm.dom vet ju vilka längder dom kan leverera och ifall det blir spill mm. råkar du bo i närheten av trollhättan så åk till XL byggcenter, dom är kanonbra och hjälpsamma som tusan.

Virke lagerhålls och säljs i 30cm längdintervall 3,00m , 330 upptill 5,40 .
5,10 och 5,40 har man begränsad tillgång på.
Om du behöver reglar i 2,30 längd blir det två längder ur 4,80, anger du regellängd 2,50 krävs 5,10. Bygghandel får betala längdtillägg på 5,10 och 5,40.
Ange i din offert vilken kvalitet du önskar ex K24, o/s ,V osv.
Behöver du klädselbrädor ange att du vill ha klyvvara inget sidoutbyte.
Att du kan få tag i de längder du behöver så spillet blir minimalt, är viktigare än ett lågt löpmeterpris./MLj

Håller med övriga skribenter. Vi har också suttit och räknat på längder, om vi köper det så får vi ut det och det.

Jag tackar så mycket! Allt är specat per post, så det är inte så mycket för dem att räkna på, mer vilket pris de kan ge. Inser att det inte är en jätte affär, men kan man få ett antal % så tas det tacksamt emot!

Blir till att korrigera lite och sen lämna iväg excel listan. Återkommer med resultat frampå!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.