8 144 läst ·
13 svar
8k läst
13 svar
Utfartsväg som GA, oresonlig granne
Vi bor längst in på en trång skaftväg, och vår fastighet har andel i en GA hos lantmäteriet. Ändamål utfartsväg.
Nu har vår ena granne, som bor längs vägen och vars fastighet sträcker sig in i vägen 1 meter eller så, (del av deras fastighet överlappar alltså GA'n) fått för sig att deras växter får växa ut över vägen (GA'n) ända ut till fastighetsgräns. Bl a träd... De hävdar att det är deras rätt, eftersom det är deras mark. Det gör att vi har svårt att komma förbi utan risk för att repa lack på personbil.
De vägrar själva, och oss, att röra växterna och agerar direkt hotfullt vid försök till kommunikation. Vår åsikt är att vi har rätt till en utfartsväg (utan instickande växter) längs GA'ns gränser. Hade grannen på andra sidan resonerat likadant hade det knappt gått att ens gå där. Vad ska vi göra?
Not 1, gränsmarkeringar finns och är tydliga.
Not 2, det är inga problem för räddningstjänst att ta sig fram, men kan bli om några år antar jag.
Nu har vår ena granne, som bor längs vägen och vars fastighet sträcker sig in i vägen 1 meter eller så, (del av deras fastighet överlappar alltså GA'n) fått för sig att deras växter får växa ut över vägen (GA'n) ända ut till fastighetsgräns. Bl a träd... De hävdar att det är deras rätt, eftersom det är deras mark. Det gör att vi har svårt att komma förbi utan risk för att repa lack på personbil.
De vägrar själva, och oss, att röra växterna och agerar direkt hotfullt vid försök till kommunikation. Vår åsikt är att vi har rätt till en utfartsväg (utan instickande växter) längs GA'ns gränser. Hade grannen på andra sidan resonerat likadant hade det knappt gått att ens gå där. Vad ska vi göra?
Not 1, gränsmarkeringar finns och är tydliga.
Not 2, det är inga problem för räddningstjänst att ta sig fram, men kan bli om några år antar jag.
Moderator
· Stockholm
· 57 801 inlägg
Jag tror att du kan begära handräckning från kronofogden för att röja bort de privata växterna från vägområdet.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 216 inlägg
Ja, särskild handräckning av fogden är rätt väg. Teoretiskt kan du förstås även rensa vägområdet själv också utan att rättsligt göra något fel, men begripligt om man vill ha en myndighet på sin sida i en sån här situation.
Dubbelkolla anläggningsbeslutet, men mest troligt har anläggningen en servitutsrätt att röja sly etc. Så med största sannolikhet är det bara att röja, oaktat vad grannarna säger. Men som sagt, dubbelkolla innan du plockar fram röjsågen. Är grannarna hotfulla och/eller farliga på riktig så gör som övriga sagt, kontakta kronofogden.
Det behövs alltså ingen särskild servitutsrätt för att röja sly i väganläggningen, alltså på körbanan och dess slänter och diken. Först om du rör dig utanför gemensamhetsanläggningen behövs en särskilt formulerad servitutsrätt, t ex brukar man få en rätt att kvista och fälla träd och buskar 2 m utanför körbanan med stöd i anläggningslagen.
En GA är en samfällt ägd anläggning, den ägs av en anläggningssamfällighet. Det är sedan 70-talet den form av samfällighet som vanligen inrättas.Fe1l skrev:
Vet inte om jag är så insatt, men som jag fattar det är det skillnad på samfällighet där det som sagt är möten, kassör ordförande osv osv.Claes Sörmland skrev:
Jag bor nämligen själv med 4 andra hus och vi delar på en brunn och lyse och väg.
Det är GA, alla äger lika mycket och har samma ansvar. Men vi har inga officiella möten, ordförande osv.
Men skulle det inte funka med kommunikationen så skulle jag själv kunna ansöka om att omvandla till en samfällighet.
Men det kostar pesetas vi vet ju alla vad lantmäteriet tar betalt för sitt arbete.
Ok, ni har redan en samfällighet men ni saknar en samfällighetsförening. En sån förening kan någon av delägarna begära ska inrättas och sen håller Lantmäteriet ett konstituerande möte med delägarna och ni är igång. Det är inte så dyrt, några tusenlappar per delägarfastighet.Fe1l skrev:
Vet inte om jag är så insatt, men som jag fattar det är det skillnad på samfällighet där det som sagt är möten, kassör ordförande osv osv.
Jag bor nämligen själv med 4 andra hus och vi delar på en brunn och lyse och väg.
Det är GA, alla äger lika mycket och har samma ansvar. Men vi har inga officiella möten, ordförande osv.
Men skulle det inte funka med kommunikationen så skulle jag själv kunna ansöka om att omvandla till en samfällighet.
Men det kostar pesetas vi vet ju alla vad lantmäteriet tar betalt för sitt arbete.
Läs mer här:
https://www.lantmateriet.se/sv/fast...ghetsforening/bilda-en-samfallighetsforening/
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 216 inlägg
Det ni har är sannolikt en delägarförvaltad samfällighet, snarare än en föreningsförvaltad. Det är ingen stor kostnad med att ändra det. Funkar saker med den lite friare form ni har nu är det ju bara att köra på. Annars kan ni bilda en samfällighetsförening och därmed kunna ha majoritetsbeslut istället för att alla har veto.
Besluten en samfällighetsförening fattar måste förstås vara inom gemensamhetsanläggningens område, alltså vad den har förordnats att sköta, men där blir föreningsbeslutens kraft väldigt stark.
Besluten en samfällighetsförening fattar måste förstås vara inom gemensamhetsanläggningens område, alltså vad den har förordnats att sköta, men där blir föreningsbeslutens kraft väldigt stark.
Du har givetvis rätt att ha en fungerande utfart även om samfälligheten sträcker sig in över delägarnas fastigheter och oavsett om anläggningen är delägarstyrd eller har en samfällighetsförening. Även om man måste vara överens för att göra åtgärder i en delägarstyrd GA, så gör inte det att en delägare kan bestämma sig för att låta sina växter inkräkta på vägen.
Men vill du slippa personlig konfrontation är det ingen dum ide att kolla om "kronkalle" kan hjälpa till.
Men vill du slippa personlig konfrontation är det ingen dum ide att kolla om "kronkalle" kan hjälpa till.
Klicka här för att svara
