Svänga ut och sedan accelerera... som jag skrev tar en slbuss ca 7 sekunder på sig att köra ut från hållplats "inordna" sig i trafiken och köra 35 meter. En klen bil som svänger ut från en parkering och sen kör 35 meter i skitväder borde ta minst lika lång tid på sig 
Hastighet o accelerationen har mindre betydelse. Huvudsaken är att manövern sker utan att skapa fara.Fairlane skrev:Vi får se vad försäkringsbolagen kommer fram till.
Jag funderar dock lite på TS hastighet.
TS accelererar fortfarande, har hunnit köra 35 m(?) på 4-5 sekunder?
Visserligen en slö bil, men det kan väl knappast varit frågan om någon acceleration överhuvudtaget?
Vi snittar alltså på 7 m/s eller i runda slängar 25 km/h. Visserligen är det som sagt fortfarande acceleration, men ska vi gissa på att man kommit upp 35 km/h efter 5 sekunder? Det klarar man väl med en långtradare?
Jag tror det kan spela roll för ansvarsfrågan.
Jag tror dock att man gör det till 50%-50% så åker båda på självrisker och det blir billigast för Försäkringsbolagen.
Hur var skadorna på bilarna? Det kan ju indikera något om hastigheten.
För motparten gäller att följa trafikregler i form av rätt fart och aktsamhet. Om någon av de avviker från ovannämda riktlinjer då är den vållande. Gör båda två det då är det 50/50.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 872 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 872 inlägg
Ja, det har mindre betydelse, men inte noll. På samma sätt som att man kan anses vållande om man kör för fort så kan man göra det om man kör för långsamt.Lars48 skrev:
Det är lite för många osäkra faktorer här för att man ska kunna dra några säkra slutsatser. Jag tippar dock på 50-50.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 872 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 872 inlägg
Rent allmänt, inte nödvändigtvis i detta specifika fallet. Vi vet iofs inte ens om det är en 50 väg, om jag inte missat något inlägg vill minnas att TS skrev TROR.harry73 skrev:
Det kan dock vara tveksamt att puttra runt i 25-30 när övrig trafik håller det dubbla. Återigen, allmänt. Accelererar man långsammare än en långtradare så bör man som tidigare nämnts undvika vänstersvängar och det kan ligga TS i fatet. Vi får se vad man kommer fram till.
Det är 50 där (finns inte så många banvägar i BD län) och här är det 50.
Jag bifogar en bild från Google streetview. TS körde ut på vägen vid VW skylten och blev påkörd där bilden togs (på rätt sidan av vägen såklart)
Jag bifogar en bild från Google streetview. TS körde ut på vägen vid VW skylten och blev påkörd där bilden togs (på rätt sidan av vägen såklart)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· Stockholm
· 4 631 inlägg
Detta är en ganska enkel sak att reda ut.
1. TS kör skitsakta och P skitfort. Solklart P som gjort fel.
2. TS kör skitsakta och P kör 50, fortfarande P som gjort fel.
3. TS kör skitsakta och P skitsakta......... ja ni förstår.......
4. TS gör en normal acceleration och P kör skitfort, P som gjort fel.
5. TS gör en normal acceleration och P 50, P som gjort fel.
6. TS gör en normal acceleration och P kör skitsakta...............
7. TS tokgasar och P kör skitfort, ja då är det också P som gjort fel.
8. TS tokgasar och P kör 50............
9. TS tokgasar och P kör skitsakta..............
Alla dessa scenario visar på att efter 35 meter är det bakomvarande som gjort fel!
Jag sätter en slant på TS, FBs tolkning kan jag inte svara på.
1. TS kör skitsakta och P skitfort. Solklart P som gjort fel.
2. TS kör skitsakta och P kör 50, fortfarande P som gjort fel.
3. TS kör skitsakta och P skitsakta......... ja ni förstår.......
4. TS gör en normal acceleration och P kör skitfort, P som gjort fel.
5. TS gör en normal acceleration och P 50, P som gjort fel.
6. TS gör en normal acceleration och P kör skitsakta...............
7. TS tokgasar och P kör skitfort, ja då är det också P som gjort fel.
8. TS tokgasar och P kör 50............
9. TS tokgasar och P kör skitsakta..............
Alla dessa scenario visar på att efter 35 meter är det bakomvarande som gjort fel!
Jag sätter en slant på TS, FBs tolkning kan jag inte svara på.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 872 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 872 inlägg
Skrev ni något gemensamt papper på plats där positioner etc är utmärkt?
Första inlägget gav 10 m innan kollision. Senare blev det 35 m. Motparten hävdar kanske 10 m om det inte finns någon gemensam skiss.
Första inlägget gav 10 m innan kollision. Senare blev det 35 m. Motparten hävdar kanske 10 m om det inte finns någon gemensam skiss.
Lek med tanken att TS stannar sin bil där han nu vart påkörd. Anledningen är ett haveri eller att han kört fel osv osv. Efter 5 min kommer en bil körande och smäller in i röven. Precis lika överaskande som den händelse som TS beskriver. Bakomvarande ska ha kontroll på sitt fordon och sin omgivning. Jag vill nog påstå att "P" är skyldig.
Aha, du menar att jag alltid går fri om jag kör på någon ifall denne inte har satt på varningsblinkers och satt ut varningstriangel.StevieGee skrev:
Det var ny och bra information för mig, nu vet jag att jag lugnt kan kolla SMS i mobilen medan jag kör, bara jag ser upp för varningstriangelskyltade bilar.
Lekte med tanken o kom fram till att du har rätt om fallet var som du beskriver. Det är därför kag skriver att hastighet o acceleration har mindre betydelse i det här fallet.Nils82 skrev:Lek med tanken att TS stannar sin bil där han nu vart påkörd. Anledningen är ett haveri eller att han kört fel osv osv. Efter 5 min kommer en bil körande och smäller in i röven. Precis lika överaskande som den händelse som TS beskriver. Bakomvarande ska ha kontroll på sitt fordon och sin omgivning. Jag vill nog påstå att "P" är skyldig.
Om p är skyldig då ligger bevisbördan på TS att genom vittnesmål, skiss o beskrivning visa att vä svängen var avslutad o genomfört med fri sikt. Vidare ska TS bevisa att p pga oaktsam och oanpassad fart varit vållande till olyckan.
Saknas det bevis då har FB ingen anledning att misstänka p och har all anledning att utse TS som vållande pga väjningsplikten.
Jag upprepar mig.
Det enda som kommer beaktas är utifall den påkörda bilen var "inordnad i trafiken" eller inte.
Var den det så är den bakomkommande vållande, annars den som körde ut.
Sen är det inte gott att veta hur det kommer bedömas.
Det enda som kommer beaktas är utifall den påkörda bilen var "inordnad i trafiken" eller inte.
Var den det så är den bakomkommande vållande, annars den som körde ut.
Sen är det inte gott att veta hur det kommer bedömas.