Tyvärr har jag krockat i dag och funderar lite på vems fel det är (var).
Jag körde en vänstersväng från en utfart körde upp på huvudled och hann ca 10 meter på huvudleden när jag blir påkörd bakifrån,,,, 50 väg och snö +snörök,,, nu var det en gammal trött 300d -78 så jag hann inte upp i några många km/h,,,,
nån som har erfarenhet av detta

mvh Peter

• Gilla
P.LL
  • Laddar…
Trafiken på huvudleden har ju företräde framför den som kör in på leden så …

• Gilla
johel572
  • Laddar…
F
pekk@13 skrev:
Jag körde en vänstersväng från en utfart körde upp på huvudled och hann ca 10 meter på huvudleden när jag blir påkörd bakifrån,,,, 50 väg och snö +snörök,,, nu var det en gammal trött 300d -78 så jag hann inte upp i några många km/h,,,,

mvh Peter
Låter lite halvfarligt. Vänstersväng innebär ju att du även korsar trafik från andra hållet.

Var du inte medveten om den andra bilen eller ansåg du att det fanns lucka så det räckte?

Det naturliga svaret har du i inlägget ovan och du har ju väjninsplikt då du körde ut på huvudled. Hade det inte varit huvudled hade det rimligtvis varit högerregeln med samma konsekvens.

Men det behöver inte vara så enkelt, jag tycker det beror på hur lång tid det fanns för bakomvarande att reagera. Hur säker är du på 10m? För det borde du fixa på nån till några få sekunder och då tror jag du är rökt men om det tog 10-15 sekunder från det att du var ute på vägen till smällen så är det en annan sak.

KalleKe
Som jag lärt mig så har du väjningsplikt gentemot huvudleden tills du når hastigheten för vägen. Dvs bakomvarande på huvudleden skall inte behöva bromsa eller minska hastigheten för ett fordon som kommer från en väg med väjningsplikt.

• Gilla
johel572
  • Laddar…
F
Sammy_j skrev:
Som jag lärt mig så har du väjningsplikt gentemot huvudleden tills du når hastigheten för vägen. Dvs bakomvarande på huvudleden skall inte behöva bromsa eller minska hastigheten för ett fordon som kommer från en väg med väjningsplikt.
Så om jag svänger ut på en huvudled och ligger 10km/h under tillåten hastighet i 40 minuter och det kommer nån bakom och ramlar mig i brumman så är det mitt fel?

Jag förstår vad du menar en du beskriver det risigt. Man får inte svänga ut och tvinga nån till en kraftig inbromsning. Ett litet lättande på gasen kan vara helt ok. Det är tiden det tar att komma ikapp den utsvängande som avgör det. Har man ca 8-10 sekunder som bakomvarande tills man är ikapp den accelererande bilen finns det få eller inga ursäkter om man kör på den.

Det finns säkert enstaka undantag vid extrema förhållanden. Har för mig att jag läst om ett rättsfall där den påkörande bilens hastighet diskuterades (då den avvikit kraftigt från normalt, t ex 200 km/t på landsväg). Resonemanget var att den vänstersvängande föraren ska i någon mån kunna förutsätta att övriga trafikanter håller sig inom rimlighetens gränser när denne bedömer huruvida luckan är stor nog eller ej.

pekk@13 skrev:

mvh Peter
Om din beskrivning stämmer så det rimligen helt och hållet ditt fel. Har du inte, på grund av snö eller något annat, uppsikt över trafiken på huvudleden så kan du inte köra ut och chansa. Du skriver att du hann 10 meter på huvudleden, tänk då på att för en bil som kör i 50 km/h tar det mindre än en sekund att avverka den sträckan. Är det förutom dålig sikt dessutom dåligt väglag så finns det ingen chans att bilen på huvudleden hinner stanna.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Jag såg inte bilen alls,, och jag beräknar minst 4-5 sek från det jag startar rulla ut från utfarten,,, Chansa undviker jag

Är det en utfart spelar det väl ingen roll om vägen du kör ut på är en huvudled eller ej, och inte heller åt vilket håll du svänger... du har väjningsplikt, punkt.
5 sekunder i 54 km/h är 75 meter, i snö och snörök. Det låter som att den som körde på dig körde betydligt snabbare eller så syntes du inte (dåliga bakljus?) eller så missade du den andra bilen. 75 meter är inget mycket marginal

sunqan skrev:
Är det en utfart spelar det väl ingen roll om vägen du kör ut på är en huvudled eller ej, och inte heller åt vilket håll du svänger... du har väjningsplikt, punkt.
5 sekunder i 54 km/h är 75 meter, i snö och snörök. Det låter som att den som körde på dig körde betydligt snabbare eller så syntes du inte (dåliga bakljus?) eller så missade du den andra bilen. 75 meter är inget mycket marginal
Jag är lite inne på att han körde fort därav att jag inte såg honom,,,, men jag är inne på att ta på mig detta då jag är osäker på( hindra eller störa )

pekk@13 skrev:
Jag är lite inne på att han körde fort därav att jag inte såg honom,,,, men jag är inne på att ta på mig detta då jag är osäker på( hindra eller störa )
Du behöver inte ta på dig något. Försäkringsbolag alt. rättsväsendet avgör.

• Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Så fort du korsar nån annans körfält då har du väjningsplikt. Vänster svängen ger dig väjningsplikt därmed skyldighet.
Om du anser att det inte är ditt fel då måste du bevisa att motparten har varit ouppmärksam och begått en oaktsamhet av högre grad (rätts praxis).
Fortkörning med dålig sikt kan vara en anledning.

Lars48 skrev:
Så fort du korsar nån annans körfält då har du väjningsplikt. Vänster svängen ger dig väjningsplikt därmed skyldighet.
Om du anser att det inte är ditt fel då måste du bevisa att motparten har varit ouppmärksam och begått en oaktsamhet av högre grad (rätts praxis).
Fortkörning med dålig sikt kan vara en anledning.
hade han kört på mig i sidan eller medans jag svänger hade jag inte haft nått problem med att ta på mig hela ansvaret,,,men när är man på huvudled ?

fb kommer att gå på väjningsplikten om inte motparten kan bevisa att den som körde på brutit mot andra trafikregler. Svårare än så är det inte.

Samma gäller tvärt om, en person kör långsamt på grund av sikt och väglag och blir påkörd bakifrån av en bil som kör fortare och inte hinner bromsa

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.