Om bilen som körde på dig, körde på dig rakt bakifrån är det han som brustit med gällande trafikregler.
Om du har fått smällen i högersidan är felet till största delen ditt.

Som trafikant skall man hålla hastighet och vara uppmärksam på varje möjligt och........ omöjligt uppkommande hinder, bilen som körde in i ditt fordon tippar jag är den som får mest delat ansvar för skadan. Hade det varit en fotgängare eller cyklist hade den inte varit i livet idag, tur att du hade en stabil bil, tråkigt att den inte var snabbare bara så olyckan kunnat undvikas.

Bilen som körde på dig bakifrån höll inte rätt anpassad hastighet för vägförhållandena som rådde vid olyckstillfället, sedan tycker jag att det inte alls är "hens" fel helt och hållet, du var delaktig i det hela. Det är aldrig helt enkelt med enkla saker, men ditt fel, nej det var det inte.

Min åsikt är min åsikt, kan vara att den överrensstämmer med de regler vi har, men vad vet jag!
Ha det bra och var nöjd om det enbart var plåtskador och lite sura miner.

Mvh P-A

Och om det nu svänger ut en bil framför mig på riksvägen när jag kommer i minst 90, kommer jag att svära ve och förbannelse över vad sådana gör efter vägen, jag måste likväl göra mitt bästa att undvika att smälla in i han bakifrån, annars kommer jag undra vilket skitinlägg jag nyligen gjort om vem som är ansvarig, inte alltid den som blir skyldig.

Ta det försiktig och försök vara förberedd i trafiken.....

Redigerat:
Om den påkörnade smäller in i sidan eller i baken tror jag inte spelar någon roll för ansvarsfrågan. Om den smäller in i sidan, så är ju bevisningen enklare, den som åkte in på huvudleden har då bevisligen inte lämnat företräde.

Men antag att den som åker in på huvudleden blir påkörd bakifrån redan efter något 10 tal meter på huvudleden, då har den föraren inte heller lämnat företräde. Fast ju längre färden hinner gå på huvudleden desto svårare blir det att påvisa att företräde inte har lämnats.

Redigerat:
Pagno skrev:
Bilen som körde på dig bakifrån höll inte rätt anpassad hastighet för vägförhållandena som rådde vid olyckstillfället, ....
Hur vet du det?

Om det var så dålig sikt som du beskriver borde du ha övervägt att svänga höger och vända längre fram. Det fick vi lära oss i körskolan för 30 år sedan, och de lär fortfarande ut det: Gör inte vänstersväng vid dålig sikt, gör högersväng och vänd istället.

• Gilla
Nyfniken och 3 till
  • Laddar…
pekk@13 skrev:
Tyvärr har jag krockat i dag och funderar lite på vems fel det är (var).
Jag körde en vänstersväng från en utfart körde upp på huvudled och hann ca 10 meter på huvudleden när jag blir påkörd bakifrån,,,, 50 väg och snö +snörök,,, nu var det en gammal trött 300d -78 så jag hann inte upp i några många km/h,,,,
nån som har erfarenhet av detta

mvh Peter
10 meter är inte mer än två-tre billängder!

Har man en gammal trött bil (eller inte accelererar snabbt av annan anledning) som tar lång tid på sig att komma upp i fart så måste man som förare vara extra aktsam innan man kör ut.

Är det snö/snömodd/etc på körbanan så måste man som förare av ett fordon som svänger in på en väg vara extra uppmärksam på fordonen som redan befinner sig på vägen.

Jag har kört in i en mötande som gjorde vänstersväng, det var refug mellan körbarnorna, så den mötande bilen han köra ca fem meter från att jag registrerade att han började svänga till det smällde.
Jag låg i 70km/h (gällande maxfart), det var torr asfalt jag hade dubbdäck.
Jag tvärnitade, min bil stannade ca 10 meter efter kollisionspunkten, mötande bilen vred sig 90° och ställde sig med fronten mot min färdriktning, det var ca två billängder mellan våra bilar.
På min bil (Volvo S40) så utnyttjades hela motorrummets deformationszon samt att kupén började krympa.
På motpartens bil trycktes främre passagerardörren in till ungefär halva passagerarsätet.
För min del blev det sex timmar på akuten, samt sjukskrivning i några dagar.

Skickar en (bil)d så man får en uppfattning, vinglade inte så mycket som på bilden :o Satellitfoto med markerad ojämn bana som ser vinglig ut nära parkerade bilar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

hur är det skyltat?

P
Det där är mer än 10 meter.
Sen ska man alltid anpassa hastigheten efter omständigheter. 50kmh betyder MAX 50. Jag skulle gissa att den andre haft högre hastighet än 50. Hen borde sett att du svänger ut och hunnit bromsa.

TheStills skrev:
Det där är mer än 10 meter.
Sen ska man alltid anpassa hastigheten efter omständigheter. 50kmh betyder MAX 50. Jag skulle gissa att den andre haft högre hastighet än 50. Hen borde sett att du svänger ut och hunnit bromsa.
nej rätt ,, det var inte 10 meter mellan men ungefär 10 m i (filen)efter jag kört ut (uppskattat) men är säker på avståndet då det finns en skylt på motsvarande sida av krocken så jag vet ganska exakt och en skylt där man kör ut

Stefan1972 skrev:
hur är det skyltat?
nästan säker på 50 skylt

Jag skulle vilja påstå att det är svårt för den som kommer körande att, om det är snöigt, se om bilen som står där din linje börjar, ska köra ut, eller är den yttersta i raden av bilar och håller på att värma bilen och skrapa rutor. Snörök gör ju inte saken bättre.

pekk@13 skrev:
nästan säker på 50 skylt
jag tänkte mest på att det är utfart från parkering, saknas det skyltar om väjningsplikt kanske det blir en gråzon.

Stefan1972 skrev:
jag tänkte mest på att det är utfart från parkering, saknas det skyltar om väjningsplikt kanske det blir en gråzon.
Utfart från p-plats har väjningsplikt även utan skyltar, ingen gråzon.

• Gilla
jnse och 4 till
  • Laddar…
pekk@13 skrev:
hade han kört på mig i sidan eller medans jag svänger hade jag inte haft nått problem med att ta på mig hela ansvaret,,,men när är man på huvudled ?
Det är så här att det är upp till föraren och se till att vänser svängen sker utan fara.
trafikförordningen 3 kap 21 § ''En förare har väjningsplikt mot varje fordon vars kurs skär den egna kursen när föraren kommer in på en väg''
I ditt fall då har du haft väjningsplikt, inget snack om det. Frågan är om manövern var avslutad vid olyckstillfället ?
Du beskriver att du hade kört ca 10 meter på huvudled när motparten kör på dig bakifrån (om jag har uppfattat det rätt). Därmed anser du att svängen har genomfört med frisikt och manövern var avslutad när motparten kör på dig ?
Det är dock självfallet inte meningen att sätta plattan i mattan och köra rakt in i den andra bilen som kommer ut från en utfart med motiveringen att föraren har väjningsplikt !
Men nu ska vi inte ge oss in på de moraliska reglerna utan hur försäkringsbolaget tolkar trafikförorningen och ställer sig till frågan.
FB kommer med stor sannolikhet att fälla dig som vållande (tyvärr). Så länge du inte kan bevisa motfallet. Motfallet är att bevisa att motparten har varit grov oaktsam och brustit mot trafikregler. Det är det enda sättet att juridisk kunna vända fallet.
Om du inte redan har lämnat in skiss och uppgifter till FB då ska du tänka ordentlig igenom förmuleringen innan du gör det. Helst ta hjälp av en duktig jurist/advokat om du tycker att det är värt.
Annars blir det självrisk plus att förlora 2 bonus klasser. Det innebär 20-25 % högre premie på trafikförsäkringsdelen av bilförsäkringen i 2 år eller nåt sånt.

harry73
Det handlar egentligen inte så mycket om vems fel det är. Det handlar om hur skadereglerare bedömer situationen. Och bryter du mot väjningsplikten, då blir det utan tvekan dit fel, och inget kommer att övertyga dom om något annat.
Om du blir kört bakifrån då blir det utan tvekan den andras fel, och inget kommer att övertyga dom om något annat.

Så vill du att det inte blir du som ska betala, ska du i skadeanmälan göra tydligt att det inte handlar om väjningsplikt, men att den andra bilen körde på dig för att den hade mycket högre hastighet än du. Din hastighet var t ex anpassad till rådande väglag och väderförhållanden eller du körde långsamt för att du snart skulle göra en vänstersväng.

Jag säger inte att du ska ljuga, men baserat på din ritning verkar det som att den ändå bilen var rätt långt bakom dig och att den borde ha upptäckt de och anpassad sin hastighet. Var det inte så och hade den andra bilen ingen rimlig möjlighet att undvika olyckan ska du stå för skulden utan att klaga.

• Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.