bor längs en grusväg (som är en vägförening )som är i ena änden ansluten till en asfalterad väg ( ej vägförening) och andra änden ansluten till en annan grusväg och vägförening.

vi har haft en del diskussioner om andels tal och ton kilometer och efter sträckan man köra på vägen


dom andelsägarna som bor i änden vid den andra vägföreningen säger att dom bara kör åt det hållet, kan man köra ut via en annan vägförening ut att betala till den??
 
Jag tror inte en vägförening kan stänga ute viss trafik hur som helst, framförallt inte om dom får statliga och kommunala bidrag för vägen.
Som jag förstår frågan så är det vissa hushåll i en förening som vill räkna sin körsträcka ut till den andra vägföreningen istället för att räkna (antagligen längre) ut till "stora vägen". Vet inte vad reglerna säger, men om dom ska kunna göra så, så borde dom ju rimligen vara medlem i den andra vägföreningen också? Är det stora kostnader det handlar om?
 
Q
Nej man kan inte regelbundet nyttja annan enskild väg utan att betala. Vägföreningen får lov att ta ut sk. slitageavgift motsvarande normala andelstal till de som inte är medlemmar av vägföreningen men nyttjar den.

För att undvika tjafs är det bästa att lantmäteriet gör en ny förättning där de tilldelar alla som nyttjar vägen nya andelstal. Då blir det svårt att komma undan. Betänk dock att lantmäteriet tar saftigt betalt för detta.

Ring upp lantmäteriet och prata om problemet de är trevliga och förklarar gärna hur man ska/kan lägga upp det hela. Det betalar man inget förutom skatt för.
 
totala väglängd 1940 meter

en av andelsägarna kör 100% åt det kortare hållet 440 meter istället för 1500 meter

en annan kör 95 % 350meter och 5 % 1590 meter
 
Och åt det kortare hållet börjar istället en annan vägförening? Som har sin väg ut till komunen/statens väg?

Då borde ju dom vara medlemmar i den andra vägföreningen också kan man ju tycka... Har inte den föreningen några synpunkter på det?
 
helt rätt

uppskattningvis skulle en lantmäteri förättning minst kosta 25000:-
 
Ja, för eran förening är det väl egentligen inte ett problem? Problemet är ju för den andra vägföreningen som får ökad trafik av folk som inte betalar för att underhålla vägen...
 
problemet är väl att det blir orättvist inbetalnig efter % av vägen

och det fick övriga andelsägare dela upp

den ena av andelsägaren hade tidigare 14% och har nu 9 %
och vi brukar ta in cirka 20000 till kassan varje år till grus , för att snöröjning äter upp hela bidraget
 
Men om det nu är som dom säger så använder dom ju inte vägen? Man förstår ju att det kan kännas orättvist, men om dom nu använder den andra vägen så är det ju den vägföreningen som borde se till så dom blir medlemmar där?

Kom på en sak....

Om andelstalen säger en sak så kan dom ju inte ändra dom själva utan förrättning eller styrelsebeslut har jag för mig... Eller är det så att andelstalen blivit ändrade till det mindre?
Om dom fortfarande har samma andelstal som tidigare så är det väl bara för dom att betala räkningarna, vill dom ändra andelstalen för att dom använder den andra vägen får dom väl ta upp det med den andra vägföreningen?
 
Redigerat:
vet inte hur det fungerar riktigt när 2 vägföreningar gränsar till varandra, vår vägförening kör på deras vägförening och tvärtom, dom kör på vår vägförening
 
redheat skrev:
problemet är väl att det blir orättvist inbetalnig efter % av vägen

och det fick övriga andelsägare dela upp

den ena av andelsägaren hade tidigare 14% och har nu 9 %
och vi brukar ta in cirka 20000 till kassan varje år till grus , för att snöröjning äter upp hela bidraget
Dyr snöröjning?? Här tas det aldrig ut pengar från andelsägarna, bidragen från stat och kommun räcker för drift och underhåll.
Men så görs det en del eget arbete också som på det viset inte blir så dyrt...
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.