Jag bygger en utetrappa i stål/ek. Vad ska jag behandla träet med?
Förresten, kan man skruva ek med galvade skruvar eller behövs rostfritt (pga garvsyra kanske)?
 
Vårt trädäck är obehandlat, och det funkar bra. Skurar med ättika/vatten och sedan såpa/vatten varje vår,det gör stor skillnad. Det är dock bara 3 år gammalt, så jag vet inte hur det kommer åldras på sikt.

Rostfritt rekommenderas generellt, just pga garvsyran som annars ger bruna missfärgningar.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Jag tycker inte man ska behandla ek alls, men årlig rengöring rekommenderar jag också. Mässing eller syrafast spik och skruv, ingenting annat. Förborrning samt behandling av skruvarna med lite parafin underlättar. Jag har erfarenhet av bryggdäck som står sig bra över tiden.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Nu är själva trappstegskosruktionen gjord av galvat stål som ekplankorna ska vila på (och skruvad från undersidan) Ser du det som ett problem?
 
Inomhus, inget problem, jag har själv en sådan. Utomhus hade jag gjort den i rostfritt, men jag tror inte det är ett jätteproblem med galvat. Måla den innan montering för säkerhets skull.
 
Själva trappan är redan tillverkat i galvat. Det bör hålla, jag har gjort altanräcket också i galvat och det står i samma miljö i 10 år nu. Jag var bara osäker vad gäller skruv i ekvirke.
 
Jag ska bygga i vinkeljärn och galva, det panelen säger är att jag ska måla galvet också?
Kanske måla träet där det ligger emot galvet?
 
Målar man inte det galvade där det ligger an mot eken tror jag att det med tiden kommer att missfärga. Håller gör det säkert. Ur korrosionssynpunkt varierar utomhusmiljön enligt min erfarenhet mycket mellan olika delar av landet. Jag tror man ska undvika generaliseringar.
 
  • Gilla
Immobil
  • Laddar…
Liten update efter två år:
Ekplankor på ram av galvat stål. Monterat med A4 franska träskruv. Träet hade målats med 2 lager högvärdigt träolja innan dock som innehöll rödaktigt pigment (minns inte märket).
Trappan är starkt utsatt för sol, hetta och ibland regn. Knappt något vinterväglag.
Resultat: Oljan har runnit av en del och bildat fula bruna fläckar på stenbeläggning under. Har inte provat att borsta av det. Inga torrsprickor i träet. Träets yta ser lite trött ut, Rester av oljan finns kvar. Galvat stål och skruvarna helt opåverkade.
Slutsats: inte olja med pigment. Ska olja om det med neutral färg. Känns bra med lite olja för planstegen är komplett horisontella och vattnet rinner inte av. Kunde aldrig tro att min hemritade trappa blev så kolossalt noga!
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Liten update efter två år:
Ekplankor på ram av galvat stål. Monterat med A4 franska träskruv. Träet hade målats med 2 lager högvärdigt träolja innan dock som innehöll rödaktigt pigment (minns inte märket).
Trappan är starkt utsatt för sol, hetta och ibland regn. Knappt något vinterväglag.
Resultat: Oljan har runnit av en del och bildat fula bruna fläckar på stenbeläggning under. Har inte provat att borsta av det. Inga torrsprickor i träet. Träets yta ser lite trött ut, Rester av oljan finns kvar. Galvat stål och skruvarna helt opåverkade.
Slutsats: inte olja med pigment. Ska olja om det med neutral färg. Känns bra med lite olja för planstegen är komplett horisontella och vattnet rinner inte av. Kunde aldrig tro att min hemritade trappa blev så kolossalt noga!
Får man be om en bild av skapelsen?
 
  • Gilla
BSOD
  • Laddar…
Här:
En solig dag, utomhustrappa med trästeg, metallräcken, husfasad, trädgård och trädbakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
andre_bk och 3 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.