G grinneby94 skrev:
Vad menar du med plastskydd?
Antar du citerade mig. :)

Jag fick med plastbitar som passade ändan på skenan och skulle silikonas friskt och sen träs över skenan i ändarna. Annars så rinner ju vatten från glaset, ner på skenan och sen ut vid ändarna. Och hamnar under skenan och sen in i uterummet.
Jag hade läckage där i början och fick bättra på efter första regnet.

Men generellt tror jag det blir rätt svårt att få helt tätt mot en betongplatta?

J
Det kommer aldrig att bli vattentätt då betongen suger vatten..
Det enda rätta är att från början separera betongplattorna inne och ute sam att ha några centimeter högre platta på den invändiga delen som uterummet är alternativt ha en regnvattenränna runt om på utsidan infälld i betongen..
Det enda du kan göra nu är att foga det tätt och leva med det lilla som letar sig in..

• Gilla
grinneby94 och 2 till
  • Laddar…
O [old rusty] skrev:
Antar du citerade mig. :)

Jag fick med plastbitar som passade ändan på skenan och skulle silikonas friskt och sen träs över skenan i ändarna. Annars så rinner ju vatten från glaset, ner på skenan och sen ut vid ändarna. Och hamnar under skenan och sen in i uterummet.
Jag hade läckage där i början och fick bättra på efter första regnet.

Men generellt tror jag det blir rätt svårt att få helt tätt mot en betongplatta?kollade upp deras monteringsanvisning då skulle man foga där istället.

J Jansson69 skrev:
Det kommer aldrig att bli vattentätt då betongen suger vatten..
Det enda rätta är att från början separera betongplattorna inne och ute sam att ha några centimeter högre platta på den invändiga delen som uterummet är alternativt ha en regnvattenränna runt om på utsidan infälld i betongen..
Det enda du kan göra nu är att foga det tätt och leva med det lilla som letar sig in..
Aa egentligen skulle man ha gjort så men litade på dem som gjorde plattan. Tyvärr.

Det ända jag kan göra som du skriver är att tätta. Det är därför jag frågar runt vad jag kan tätta med som håller så länge som möjligt. Även få tips på vad man ska tänka på tex om man ska prima innan eller gör något så det blir så bra som möjligt efter omständigheterna.

När du säger tätta. Vad ska tätta med har du eller någon annan bra sätt att tätta.

J
G grinneby94 skrev:
Aa egentligen skulle man ha gjort så men litade på dem som gjorde plattan. Tyvärr.

Det ända jag kan göra som du skriver är att tätta. Det är därför jag frågar runt vad jag kan tätta med som håller så länge som möjligt. Även få tips på vad man ska tänka på tex om man ska prima innan eller gör något så det blir så bra som möjligt efter omständigheterna.

När du säger tätta. Vad ska tätta med har du eller någon annan bra sätt att tätta.
Sikaflex 591 är en bra produkt som finns i olika färger, det du behöver göra är att rengöra ordentligt innan applicering och att temperaturen är på den varmare sidan..

https://www.amazon.se/SIKA-Sikaflex-591-applikationer-Fukthärdande-Högelastisk/dp/B097GVW4T4

J Jansson69 skrev:
Sikaflex 591 är en bra produkt som finns i olika färger, det du behöver göra är att rengöra ordentligt innan applicering och att temperaturen är på den varmare
J Jansson69 skrev:
Sikaflex 591 är en bra produkt som finns i olika färger, det du behöver göra är att rengöra ordentligt innan applicering och att temperaturen är på den varmare sidan..

[länk]
Den verkar vara bra för aluminium men inte betong

J
Vart ser du att den inte fäster på betong?
Har använt denna produkt och haft god vidhäftningsflrhållanden..

J Jansson69 skrev:
Vart ser du att den inte fäster på betong?
Har använt denna produkt och haft god vidhäftningsflrhållanden..
Ser inte någonstans att det fäster på betong. Men det kanske den gör ändå. Vad för förberedelse gjorde du innan du la på fogen?

J
Det allra viktigaste är torrt och rent och helst minst 15 grader varmt vid applicering på utsatta ställen..
Betong kan man med fördel prima..

• Gilla
grinneby94
  • Laddar…
7ender
Kanske kan vara vettigt att pensla på lite primer innan fogning?

7ender 7ender skrev:
Kanske kan vara vettigt att pensla på lite primer innan fogning?
Kan man ta vilken primer som helst?

7ender
G grinneby94 skrev:
Kan man ta vilken primer som helst?
Jag gissar att en primer för betong, t ex vid flytspackling på betong, kommer funka. Finns i alla byggvaruhus. Primern binder ju damm och fogen får bättre vidhäftning, tänker jag. Men rengör betongen så gott det går först.

• Gilla
Jansson69
  • Laddar…
J
Helt rätt viktigt med torr betong..

J Jansson69 skrev:
Helt rätt viktigt med torr betong..
Om man kör med sikaflex så kanske man ska ta deras primer för att dem ska vara kompatibla med varandra.

J
G grinneby94 skrev:
Om man kör med sikaflex så kanske man ska ta deras primer för att dem ska vara kompatibla med varandra.
Ja det är det bästa men har du en skvätt över hemma så duger den med..

• Gilla
grinneby94
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.