Hej, vi har byggt inglasatuterum. Som ni ser så har det börjat regna in i uterummet när det blir slagregn/regn.

Jag kan meddela att där skenan ligger så är betongplattan inte rak utan lite ojämn på vissa ställen. Pågrund av att dem som gjutit gjorde ett dåligt jobb. Så man har pallat upp skenna för att få den i våg och det skiljer från 3-9mm i ojämnhet som man har fått palla upp.

Vad finns det för alternativ att få det tätt så det inte regnar in I uterummet?.

Har testat att foga med tec7 mot skenan och lite under. men det samlades vatten underskena. När jag skarbort fogen för då låg det vatten innanför fogen.

Betongplattan är ca 1 år gammal och lagt på masterkure 114 när dem gjorde plattan.

Finns det någon här inne som har en bra lösning för att få det tät i mitt uterum från slagregn och regn.

Uppskattar om någon har en bra lösning.
Tack på förhand!
Jonas

• Inglasat uterum med glaspartier och synliga regnvattenpölar på betongplattan. Takrännor och stuprör på sidan av uterummet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Betonggolv i inglasat uterum med ojämnheter längs skenan som orsakar vattenläckage vid regn.
    Skapa konto
  • Ojämt golv i ett inglasat uterum, bild av en skena på en betongplatta orsakar problem med vattenläckage vid regn.
    Skapa konto
  • Fuktskadad hörna av fönster med svart karm, vattendroppar på glaset och fläck på golvet.
    Skapa konto
  • Betongplatta och svart skena i uterum med vattenstänk, ojämn betong orsakar läckage vid regn.
    Skapa konto
  • Vattenläckage vid skarv mellan glasparti och betonggolv i uterum under slagregn, med synlig ojämnhet på golvytan.
    Skapa konto
Är det inte små hål i bottenskenan, ska vara så att slagregn på glasen som följer ner in i skenan, ska rinna ut den vägen, utan att fylla rännan med vatten. Tätning då ska göras på insidan och vatten ska rinna ut via hålen under skenan.

J jonaserik skrev:
Är det inte små hål i bottenskenan, ska vara så att slagregn på glasen som följer ner in i skenan, ska rinna ut den vägen, utan att fylla rännan med vatten. Tätning då ska göras på insidan och vatten ska rinna ut via hålen under skenan.
Det finns dräningshål som är på ovansidan skena. Men mitt beskymmer mellan skenan och betongen.

Farstatjej90
Jag tror att för att lösa detta hade du behövt en ränna i betongen precis utanför som leder vatten bort från plattan. Kunde vara snyggt med nåt dekorativt galler över.
Men jag vet inte , är detta nåt problem egentligen? Det är ju ett uterum?

• Gilla
Snickarlarsson och 1 till
  • Laddar…
G grinneby94 skrev:
Det finns dräningshål som är på ovansidan skena. Men mitt beskymmer mellan skenan och betongen.
Eftersom det vill komma in underifrån, så får du täta till på insidan och låta det vara öppet på utsidan. Se bara till att det är torrt när du gör det. Kan torkas upp med en hårtork, som blåser under skenan och ut.

Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Jag tror att för att lösa detta hade du behövt en ränna i betongen precis utanför som leder te , är detta nåt problem egentligen? Det är ju
J jonaserik skrev:
Eftersom det vill komma in underifrån, så får du täta till på insidan och låta det vara öppet på utsidan. Se bara till att det är torrt när du gör det. Kan torkas upp med en hårtork, som blåser under skenan och ut.
Är det inte bättre att få det tätt utsidan?

Vad skulle funka att täta med? För tec7 funka inte så bra. Det la jag utsida men vatten kom in ändå se en av bilderna.

G grinneby94 skrev:
Är det inte bättre att få det tätt utsidan?

Vad skulle funka att täta med? För tec7 funka inte så bra. Det la jag utsida men vatten kom in ändå se en av bilderna.
Beror nog på vilken väg vattnet kommer in. Hålen i skenan ska vara utåt eller rakt ner för avrining från glasen. Är det glapp/mellanrum under skenan och betongen lutar lite åt fel håll, så rinner det under och in. Då måste det tätas på insidan, en sträng med silikon, in mellan skena och betong brukar hjälpa.

J jonaserik skrev:
Beror nog på vilken väg vattnet kommer in. Hålen i skenan ska vara utåt eller rakt ner för avrining från glasen. Är det glapp/mellanrum under skenan och betongen lutar lite åt fel håll, så rinner det under och in. Då måste det tätas på insidan, en sträng med silikon, in mellan skena och betong brukar hjälpa.
Skena lutar utåt. Och det är mellan rum mellan betongplatta och skena som jag skrev i första inlägget..

G grinneby94 skrev:
Skena lutar utåt. Och det är mellan rum mellan betongplatta och skena som jag skrev i första inlägget..
Kanske en bottningslist från Biltema kunde funka?
Finns med olika diameter

Bottningslist från Biltema, 50 m x 16 mm, med beskrivning av användning och specifikationer för isolering och fuktbeständighet. Finns online och i lager.
Skapa konto

BengtH BengtH skrev:
Kanske en bottningslist från Biltema kunde funka?
Finns med olika diameter
Kanske det. Men då tycker du att man ska fog?

Karrock
Hur är den lösningen med knutbrädor? Kommer inte de suga fukt från betongen och ruttna?

Karrock Karrock skrev:
Hur är den lösningen med knutbrädor? Kommer inte de suga fukt från betongen och ruttna?
Dem är upphöjda och sen dragit en fog runt stolpen.

Om du har en "slät" betongplatta och sen vill ha det hyfsat tät mot skenan så är det ju kopiösa mängder klet som gäller. Ute, under och innesidan.

Sen tycker jag du ser ut som det kommer mest från hörnen? Hur ser tätningen i skenans ändar ut? För där ska ju fyllas helt med plastskydd och något klet på min modell.

Men sen håller jag också med några tidigare kommentarer. Vem har byggt det där? Några lösningar passar nog bättre vid varmare klimat eller kortare livslängd än vad vi önskar i Sverige..

O [old rusty] skrev:
Om du har en "slät" betongplatta och sen vill ha det hyfsat tät mot skenan så är det ju kopiösa mängder klet som gäller. Ute, under och innesidan.

Sen tycker jag du ser ut som det kommer mest från hörnen? Hur ser tätningen i skenans ändar ut? För där ska ju fyllas helt med plastskydd och något klet på min modell.

Men sen håller jag också med några tidigare kommentarer. Vem har byggt det där? Några lösningar passar nog bättre vid varmare klimat eller kortare livslängd än vad vi önskar i Sverige..
Det gör det men det kommer även runt hela men mest I hörnet på den bilden jag har skickat. Dem är tec7 på och framkant skena. Oklart vad dem som monterta la under.
Jag uppskattar dem lösningar som vet att dem funkar i verkligheten.

G grinneby94 skrev:
Det gör det men det kommer även runt hela men mest I hörnet på den bilden jag har skickat. Dem är tec7 på och framkant skena. Oklart vad dem som monterta la under.
Jag uppskattar dem lösningar som vet att dem funkar i verkligheten.
Vad menar du med plastskydd?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.