Håller på att bygga ett enkelt uterum. Skulle från början bara vara tak för grill och ute kök. Men nu har vi bestämt att delvis glas in, och ha bröstning. Frågan är hur jag lämpligen gör med panel för att undvika fukt via trall mm. Som bilden visar så kommer bortre kortsida ha en bröstning upp till ca 90cm, som kommer kläs med liggande panel utvändigt. Övre delen kommer vara helöppet för grillen.
Högra långsidan Kommer ha bröstning 1m, sen ett 2m skjutfönster, och resten av väggen ovan panel. Så denna vägg blir hel. Närmre Kortsidan Kommer vi ha ett skjutfönsterparti. Vänstra långsidan helt öppet. Skulle inte förvåna mig om frugan slänger ut grillen, och jag får glasa in de två sista sidorna också senare..

Min fråga är dock hur jag skall sätta panelen bröstningarna för att inte riskera att det sugs upp fukt. Vi kommer inte ha ett separat golv i "uterummet" utan allt är samma trall. Så man får räkna att golvet blir blött, likaså en bit upp på stolparna. Det skall inte isoleras. Panelbrädorna kommer målas, men det känns ändå inte riktigt tillräckligt. En tanke är att lägga syllpapp under de nedre liggande "väggreglarna". Sen kanske avsluta panelen 30mm ovanför golvet, och sätta någon typ av plåt som fästs i regeln ungefär som över plåt på fönster, och sen ner i golvet.
Alla tips är tacksamma, tänk dock ekonomibyggnad. Jag skall inte bygga ett hus här..

Pågående bygge av ett enkelt uterum med takstomme, grill och trall, samt verktyg och byggmaterial utspridda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inte riktigt samma sak kanske men när jag byggde vårt skydd runt soptunnorna samt en blomlåda modell större med liggande panel så nöjde jag mig med att lägga en tryckt regel som syll och sedan avslutade jag panelen en bit ovanför underlaget ungefär 20-30mm i ena fallet trall och i det andra betongstensmur. Har svårt att tro att målat virke skulle må skitdåligt av det.

BTW fet grill du har :D

• Gilla
Hobbyson
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.