Hej!
Skall bygga om sommaruterummet med pulpettak och skjutdörrar på tre sidor till ett mer vinterisolerat uterum.
Behåller den gamla Al-stommen och Al-takbalkar men nya takskivor 50 mm tjocka (Willab med u-värde 0,86) och nya skjutdörrspartier (Willab WG82 med u-värde 1,6).
Golvet blir den gamla uppreglade stommen med tryckimpregnerade 170x45 mm:s reglar med cc 300 mm. Reglarna står på 2 plintrader och en bärlina mot huset. Underst mot marken en tät plastduk. Ovan den har jag tänkt frigolitisolering 150 mm mellan reglarna.
Sedan en skiva som inte är så fuktkänslig (vet inte exakt vad jag skall välja så tipsa gärna). På denna läggs ett förstärkningslager (någon typ av nät) där elgolvvärmeslingorna fäst. Uppe på detta läggs 20 mm flytspackel som toppas med 8 mm fix plus klinkers. Mot fönsterpartiernas räls och klinker blir det siliconfog och mot fasadväggens sockel och klinker en hårdfog. Golvvärmen är kanske onödig, men då det är omöjligt att lägga till senare så har jag valt den nu och kommer att ställa termostaten, som har sin givare nere i flytspacklet, på ca 5°C.
Kommer sedan att installera en luft/luft värmepump och hålla ca 10° C som underhållstemp, för att höja x antal timmar före vi skall vara där till t.ex. 25° C på värmepumpen.
Någon som vet om det kommer att bli kondens på AL-profilerna när det blir kallare ute? Profilerna har ju inte brutna köldbryggor tyvärr och saknar inre isolering.
Min fundering är om jag skall isolera fyrkantsprofilerna (100x100 mm) i stommen och de rektangulära takbalkarna (100x50 mm) för att minska ev. kondens. Med vad?
Tacksam för alla tips och svar.
Någon har kanske egen erfarenhet av oisolerade Al-profiler i sitt höst/vinter uterum?
Gärna också förslag på icke fuktkänslig skiva på det uppreglade golvet (golvspån som behandlas eller fibercementskiva eller ?)
Bättre alternativ för isolering än frigolit?
Har köpt en Pax Calima fläkt (impulsköp för en vecka sedan då Bauhaus just nu har kampanj på dem), men inte beslutat om jag skall montera den. Har i så fall tänkt ha den på lågt varvtal (grundflöde/grundventilation), högt varvtal (aktiveras via fuktsensor. När fukten är borta återgår fläkten till grundflödet. Eller bara att den skall starta av fuktsensorn. Får testa om jag väljer att montera den.
Någon som vet om detta är ett bra tillval?