Hej.
vi har vår uteplats i en hörna med gjuten betongplatta redan.
Vi vill gärna behålla så mycket ljus som möjligt in i huset och vill inte att det ska kännas som ett nytt rum utan som ett uterum.
vi har bara 2450mm upp till vindskivan så vi behöver nog gå upp i bef. Tak med anslutning till uterummet.
Det vi vet är att vi önskar kanalplast för att få uterumskänslan och lite ljus.
Helst vill vi inte ha pulpettak utan kanske ett sadeltak mot spetsen eller något som gör att det blir mer ljusinsläpp längst ut.
Någon som har erfarenhet av uterum i hörn. tips på utformningen av tak eller uterum?
vi har vår uteplats i en hörna med gjuten betongplatta redan.
Vi vill gärna behålla så mycket ljus som möjligt in i huset och vill inte att det ska kännas som ett nytt rum utan som ett uterum.
vi har bara 2450mm upp till vindskivan så vi behöver nog gå upp i bef. Tak med anslutning till uterummet.
Det vi vet är att vi önskar kanalplast för att få uterumskänslan och lite ljus.
Helst vill vi inte ha pulpettak utan kanske ett sadeltak mot spetsen eller något som gör att det blir mer ljusinsläpp längst ut.
Någon som har erfarenhet av uterum i hörn. tips på utformningen av tak eller uterum?
Trädgårdsfixare
· Vischan
· 1 421 inlägg
Följer.
Har samma samma läge där jag i framtiden tänkt bygga ett tak.
Har samma samma läge där jag i framtiden tänkt bygga ett tak.
Nu har vi lite mer höjd till takfoten än beskrivet i trådstarten. Men vi har byggt uterum i innervinkel så och anslöt mot fasaden direkt under takfoten. Då vi också har fönster på båda väggarna in mot huset så blev det en innervinkel i altantaket. För att få till det fick första sektionen bli ”vanligt” tak med råspont och papp som tar dubbel vinkeln innan det möter kanalplastens takvinkel.
En bild säger mer än tusen ord.
En bild säger mer än tusen ord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej.J jool08 skrev:
Vi har byggt ett uterum och fick ta bort lite av takfotsbrädan (tror jag det heter) och med lite fall.
Vi valde isolerat glastak som klarar högre belastningar och inte behöver så mycket fall.
Snyggt med glastak! Funderar också på att ha det i vårt framtida uterum. Har ni märkt några nackdelar med att ha glastak? Var köpte ni det ifrån?S Sweekvall skrev:
Hej. Vi är väldigt nöjda. Det är väldigt fint, och ljust. Nackdelen är såklart att smutsen syns tydligt. Vi kan inte ha mer fall. Men hade vi kunnat hade jag nog valt lite mer fall för att smuts och regnet skulle sköta rengöringen lite automatiskt.Christopher86 skrev:
Tyvärr så är det ingen fönsterputsare som velat putsa utsidan men har köpt borste till högtryckstvätten med långt skaft så det ska vi nog kunna lösa själv nu.
Jag skulle nog valt att göra samma igen om vi gjorde om det.
Vi köpte taket av Glasmästarna i Ystad. Tror de heter Ryds glas nu.
HejS Sweekvall skrev:Hej.
vi har vår uteplats i en hörna med gjuten betongplatta redan.
Vi vill gärna behålla så mycket ljus som möjligt in i huset och vill inte att det ska kännas som ett nytt rum utan som ett uterum.
vi har bara 2450mm upp till vindskivan så vi behöver nog gå upp i bef. Tak med anslutning till uterummet.
Det vi vet är att vi önskar kanalplast för att få uterumskänslan och lite ljus.
Helst vill vi inte ha pulpettak utan kanske ett sadeltak mot spetsen eller något som gör att det blir mer ljusinsläpp längst ut.
Någon som har erfarenhet av uterum i hörn. tips på utformningen av tak eller uterum?
Hur har det gått,fick ni till något tak,intresserad samma problem.
Klicka här för att svara


