Hej!
Vi har en altan under tak och tänkte göra det til ett enkelt uterum.
Kan vi bara lägga golvspånskivor och sen lägga en enkelt clickgolv?
En låg yttervägg (80 cm hög) finns redan.
Måste vi täppa igen springorna?
Behöver inte vara isolerat eller så, dessutom är det ca 60-70 cm ovan mark.
Hoppas ni förstår mina kryptiska förklaringar.
Vi har en altan under tak och tänkte göra det til ett enkelt uterum.
Kan vi bara lägga golvspånskivor och sen lägga en enkelt clickgolv?
En låg yttervägg (80 cm hög) finns redan.
Måste vi täppa igen springorna?
Behöver inte vara isolerat eller så, dessutom är det ca 60-70 cm ovan mark.
Hoppas ni förstår mina kryptiska förklaringar.
Frågan är hur fuktigt det blir, golvet är nu som sagt ca 50-60 cm ovan mark och det är helt öppet under huset, dvs luft kan flöda helt fritt.
Vi vill göra ett extra rum att övernatta i (detta är en sommarstuga) golvet är till för att inte det ska bli för kallt samt hålla borta ett och annat kryp.
Hittade en liten bild i mobilen, visar inte så mycket men den kanske hjälper till något i alla fall, det är öppningen till vänster som ska få både ett fönster samt ett golv.
Vi vill göra ett extra rum att övernatta i (detta är en sommarstuga) golvet är till för att inte det ska bli för kallt samt hålla borta ett och annat kryp.
Hittade en liten bild i mobilen, visar inte så mycket men den kanske hjälper till något i alla fall, det är öppningen till vänster som ska få både ett fönster samt ett golv.
Finns det möjlighet, så skulle jag föreslå lite isolering under det nya golvet. Cellplast (frigolit) är en enkel väg. Det kommer ju också göra golvet betydligt varmare.
Sedan finns det spånskivor som är mer fukttåliga än vanliga.
Risken med laminatgolv är väl mer långsiktig. Hur skarvarna klarar de temperatur/fuktförändringar som blir.
Sedan finns det spånskivor som är mer fukttåliga än vanliga.
Risken med laminatgolv är väl mer långsiktig. Hur skarvarna klarar de temperatur/fuktförändringar som blir.
Jag menar inte att din idé var så galen.
Jag bara försökte beskriva alternativ och risker.
Ett alternativ för en billig lösning kan ju vara att lägga råspont på det befintliga golvet (tvärs med nuvarande). Det tror jag bättre klarar fukt och temperaturförändringar än spånskiva och laminatgolv.
Jag bara försökte beskriva alternativ och risker.
Ett alternativ för en billig lösning kan ju vara att lägga råspont på det befintliga golvet (tvärs med nuvarande). Det tror jag bättre klarar fukt och temperaturförändringar än spånskiva och laminatgolv.
Är det bara lite sommarglädje man är ute efter så kanske det funkar med att dra fast lite byggplast under det ännu olagda klickgolvet? Plasten torde hålla borta lite fukt samt kapa dom värsta kalltopparna på sommaren...
Klicka här för att svara