Hej!

Jag har ett fritidshus där fastigheten omfattas av strandskydd. någon strand är det inte frågan om, det är strax under 100 meter genom snårig skog för att nå sjön på närmsta stället. Vi kan åt ett annat håll se lite av sjön, men dit är det nog 2-300 meter.

Hur som helst, är det någon som vet om man kan sätta upp ett träddäck intill huset, eller om det kräver strandskyddsdispens? Jag har lyckats få fram att jag kan klara mig utan bygglov, men behöver jag dispens från strandskyddet?

S
Inte på det avståndet från sjön , sätt upp däcket , det ska väl inte var flera 100m2

Strandskyddet gäller 100 meter från strandkanten upp på land och ut i vattnet, även under vattnet. Ibland är det upphävt, men kan även vara utökat upp till 300 meter.

Men ska du inte fälla träd, lägga upp massor eller gräva och grundlägga mycket bör det inte kräva dispens.
Hur stor ska den bli?

• Gilla
Jsson
  • Laddar…
A Alias_Olle skrev:
Strandskyddet gäller 100 meter från strandkanten upp på land och ut i vattnet, även under vattnet. Ibland är det upphävt, men kan även vara utökat upp till 300 meter.

Men ska du inte fälla träd, lägga upp massor eller gräva och grundlägga mycket bör det inte kräva dispens.
Hur stor ska den bli?
Det är inte upphävt tyvärr. jag mäter på karta (hitta.se och får att huset ligger ca 95 meter från närmsta vatten.

Jag ska inte fälla något träd alls, det är en platt gräsmatta där jag tänkte mig ett trädäck på 25-30 kvadratmeter ungefär.

Bästa svaret

• Gilla
Centermonterad_tumme
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Att bygga altan till ett befintligt hus hör inte till de saker som är förbjudna enligt strandskyddet. Bygg på!

[länk]
Att svara så generellt är lite farligt enligt mig eftersom en termen "altan" kan tolkas på olika sätt. Finns ju altaner som är 2 meter höga och 100 kvm stora med grävda fundament.

Men en altan på marken av den storleken som avses här kan inte bedömas kräva dispens enligt mig.

• Gilla
Centermonterad_tumme
  • Laddar…
Jag har svårt att se att någon altan som inte kräver bygglov skulle kunna vara hindrad av strandskydd enligt de givna förutsättningarna, men visst jag svarade onödigt generellt och utan de specifika begränsningarna finns förstås bara ett säkert svar:

It depends.

• Gilla
Alias_Olle
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.